15 Reacties

4 jaar geleden

Haii. Ken je de app solid starts al? Zo niet, deze dan downloaden! Is echt een aanrader. Wel alleen in het engels.. Je kunt op instagram ook solid starts gaan volgen. Zij geven tips hoe je eten aan stuk kunt geven. Als je voedsel op de juiste manier snijd is er nauwelijks kans op verslikken. Juist door stukjes in gepureerde voedsel is die kans groter.

4 jaar geleden

Nee ken ik niet! Ga meteen even kijken, dankje voor de tip!

4 jaar geleden

Nee ken ik niet! Ga meteen even kijken, dankje voor de tip!
En trouwens, ik snap heel goed je angst. Ik doe vanaf het begin rapley/kleintjes methode en de eerste paar keer kokhalzen vond ik al vreselijk. Laat staan dat je kindje dus bijna stikte. Ergste nachtmerrie! Maar geef niet op, je zult hier echt doorheen moeten. Begin met iets wat je het minst erg vind. Bijv; zoete aardappel koken tot het zacht is maar nog wel aan een stuk. Deze gehalveerd in het vuistje geven. Zodra het in de mond gaat is het al haast puree. Dit kan ook met bijv een appel /peer koken. Of geef je kindje de pit van een mango waar nog iets vrucht aan zit. Dan kan het zelf wat knagen maar zal hij zich nooit kunnen verslikken. En zo heb ik nog meer tips! Dus laat maar weten als je nog vragen hebt!

4 jaar geleden

Reactie op Liesxx

En trouwens, ik snap heel goed je angst. Ik doe vanaf het begin rapley/klei ...
Dit zijn top tips! Als ik dit lees voelt het wel veilig. Heb je dit soort tips ook van solid starts? Eerst dacht ik rapley methode ga ik nooit doen maar heb mezelf er ook niet op ingelezen dus kan er eigenlijk geen mening over vormen. Alle tips zijn welkom maar wil je niet tot last zijn ☺

4 jaar geleden

Dit zijn top tips! Als ik dit lees voelt het wel veilig. Heb je dit soort t ...
Je bent zeker niet tot last! Ik vind het juist leuk om mensen te helpen hiermee! Ik hoor zo vaak de misvatting van rapley terwijl het eigenlijk zo veilig en makkelijk is! Je moet je er alleen zelf goed bij voelen en zo het vertrouwen kunnen uitstralen naar je kindje. Het beste is om te beginnen met 1x pd iets aan te bieden. Ik doe zelf ergens rond 10uur, ong een uur na de borstvoeding. Ga haar laten zitten in haar stoel en samen een stuk fruit/groente eten. Kindjes willen je na apen. Dus als we samen eten en ze begint bijv te kokhalzen, laat ik zien hoe ze het uit kan spugen. Ik spuug dan letterlijk het stukje wat ik zelf in mijn mond heb uit. Zo leren ze om het zelf op te lossen. Als ze het op heeft gelost door het uit te spugen of door te slikken. Zeg ik standaard; goed opgelost. En dan gaan we rustig verder. Geen paniek en geen angst. Dit voelen ze direct en dan wordt het eten moeilijker. Als je kindje de eerste tijd nauwelijks wat binnenkrijgt is dit helemaal geen probleem. Het meeste beland hier ook nog steeds op de grond. Het belangrijkste is dat ze kennismaken met smaken, structuren, geur en hoe het voelt. Ik laat mijn dochter dus helemaal vrij in het voelen en evt kneden in het eten. Met de methode van solid starts, die gebaseerd is op rapley, bied je dus stukken aan die veilig zijn voor die betreffende leeftijd. Maar je bent er nog steeds zelf vrij in om te kijken wat veilig voelt voor jezelf. Ik ben zelf inmiddels helemaal vertrouwd in de zachtgekookte stukken, zoals broccoli, bloemkool, appel, peer, wortel ect. Maar ook een avocado, banaan, mango zijn bijvoorbeeld zachte dingen wat in de mond vrijwel direct een soort puree is. Dit zijn dus fijne dingen om rustig mee te beginnen. Als je dit soort dingen vertrouwd genoeg vind kun je overgaan naar wat andere dingen. Maar alles op zijn tijd. Het heeft allemaal geen haast!

4 jaar geleden

Ik lees mee! Ik vind het ook dood eng!

4 jaar geleden

Reactie op Liesxx

Je bent zeker niet tot last! Ik vind het juist leuk om mensen te helpen hie ...
Hele goeie tips! Als je graag iets in het Nederlands wil lezen, kan je het boek van Stefan Kleintjes lezen. Dat is een soort Rapley. Allemaal heel duidelijk uitgelegd. Ook het (hele essentiële) verschil tussen stikken en verslikken. Verslikken is niet erg, dat lossen ze inderdaad zelf op. En daar moet je vertrouwen in krijgen, maar dat gaat beter als je snapt hoe het werkt😊

4 jaar geleden

En als ik niet de rapley methode wil doen. Zijn er moeders met andere tips?

4 jaar geleden

En als ik niet de rapley methode wil doen. Zijn er moeders met andere tips? ...
Mss de dingen prakken in plaats van blenden? Behouden ze wat meer de structuur. En alles net een tikkeltje minder lang stomen. Ik doe dit nu sinds mss 1 week. Merkte dat mijn kind minder tevreden was met de purées, gewoon hap slik weg. Doordat ze er wat meer op kan kauwen, geniet ze er ook meer en langer van. En doe ook weleens dingen aanbieden volgens de Rapley voor de lol. Zoals omelet, broccoli, gekookte appel en peer, zoete aardappel. Dan bied ik eerst de Rapley dingen aan en als ze er klaar mee is, dan nog het geprakte voedsel.

4 jaar geleden

Ik geef geen Rapley maar ben wel sinds 6 maanden begonnen met hapjes. Nooit gepureerd. Ik stoom alles en plet het een beetje met een lepel en dan blijft het nog grof. Je kan beginnen met bijvoorbeeld zoete aardappel of avocado. Dat is vrij zacht en hoeft je kindje niet te kauwen. En dan steeds meer dingen met structuur geven zoals broccoli en bloemkool. Maar dan wel gestoomd of gekookt dat het heel zacht is.

4 jaar geleden

Ons meisje van 6 maanden eet een beetje gemixt van al die methoden😜 net waar we op dat moment tijd en zin in hebben. Ik geef haar dus potjes fruit/groente, maar ook hele stukken fruit, groente en brood. Dat zijn grote stukken zodat ze het vast kan pakken en naar haar mond kan brengen, ze zuigt er nu vooral op, denk aan een partje van een mandarijn een reep brood zonder korst ( ik scheur 1 plak brood in 4 repen) of een stuk mango. Mij bevalt het super, want zo kan ze er sowieso niet in stikken. Soms neemt ze per ongeluk een hapje brood en kauwt er dan een tijdje op en spuugt het weer uit. Ik hoop dat je hier wat mee kan😉 sowieso blijf ik er natuurlijk bij😉

4 jaar geleden

Ik ben begonnen met beplaad fruit wat een gladde zachte structuur heeft om die in stukjes te geven (banaan/mango), Eerst kleine en dan telkens wat groter. Nu krijgt hij hapjes met rijst zonder te malen en stukjes brood met korst, dit gaat hartstikke goed. Mijn zoon heeft zich ook wel is verslikt. En dan was ik in paniek. Tegenwoordig kijk ik naar zijn reactie. Zie ik paniek in zijn ogen dan grijp ik in en leg hem over mijn schouder. Maar eigenlijk lost hij het altijd zelf op. Maar ieder kind en iedere ouder is ook anders. Dus je moet niet iets doen waar je je echt niet in kan vinden. Maar ik voelde me hier prettig mee.

4 jaar geleden

Hee. Hoe gaat het? Al een stapje durven nemen?

4 jaar geleden

Reactie op Liesxx

Hee. Hoe gaat het? Al een stapje durven nemen?
Lief dat je het vraagt! Fruithapje doen we nu iets grover en dat gaat goed. Vanavond zoete aardappel en broccoli geprakt. Paar hapjes heeft ze gehad maar hield daarna haar lippen op elkaar. Nadat ik het toen toch maar heb gepureerd at ze het helemaal op. Geef haar nu ook iedere dag een stuk banaan/avocado/brood maar daar heeft ze echt nog geen oog voor. Ze laat het gewoon vallen en als ik het bij haar mondje hou kijkt ze me heel raar aan 😅😂 Nu maar iedere dag dit proberen en dan kijken hoe het uitpakt.

4 jaar geleden

Lief dat je het vraagt! Fruithapje doen we nu iets grover en dat gaat goed. ...
Oh iedere stap is er 1! Echt knap dat je nu wat hebt durven proberen! De rest komt vanzelf😊