21 Reacties

één jaar geleden

Wij hebben het afgelopen zomer gedaan samen met haar grote broer en dit is beter gedaan dan ik dacht 😅 We hebben er iets leuks van gemaakt: zijn naar plantenwinkel gegaan, daar bloemen en planten gekocht die ze zelf mochten uitkiezen om voor te zorgen. Speentjes begraven in de tuin, bloemen en planten erop gedaan en die mochten ze dan elke dag water geven 😊 Uiteraard zat er na het eerste middagslaapje iets leuks op, namelijk grote 🍭! Allebei hebben ze het even 2 dutjes lastig gehad maar daarna was het over. Telkens terug gerefereerd aan de plantjes en dat we ze hebben begraven als ze er naar vroegen en dat ging zonder tranen!

één jaar geleden

Hier ook 2,5 en ook nog een speen. Alleen bij het slapen. We zijn net over gegaan op een groot bed dus denk dat wij nog ff wachten met de speen afleren. Misschien in t voorjaar of zomer.

één jaar geleden

Hier sinds 2 weken zonder speen. In een opwelling zei ik iets als 'Jij bent al een grote meid he en speentjes zijn eigenlijk voor baby's. Zullen we speen weggooien?' Dat wilde ze wel. Het was even wennen met inslapen maar ze wist heel goed dat ze hem weg had gegooid dus ze bleef er ook niet echt in hangen. Het ging echt veel makkelijker dan verwacht!

één jaar geleden

Wij zijn twee dagen geleden begonnen met het boekje de lumies zoeken een speen. Hij gaf hem meteen af en wou hem aan de baby lumie geven. We hadden hem weggedaan en alles was oké, maar toen hij naar bed ging wou hij hem toch wel weer terug. We zeggen steeds dat hij hem heel lief aan de babylumie heeft gegeven en trots zijn en hij al een grote jongen is. De eerste nacht heel veel verdriet. Tweede alleen erom vragen, maar geen tranen. Vandaag weer een keer vragen, maar lief slapen. Gewoon volhouden en trots zijn iedere ochtend! Hij is ook trots op zichzelf :)

één jaar geleden

En gaan ze dan niet duimen bij jullie? Hier wachten we dus nog heel even ivm met t overstappen maar als ik lees hoe makkelijk t bij jullie ging denk ik, nou, misschien over paar weekjes. Een half jaar terug ook eens geprobeerd, maar toen begon ie te duimen. En leer liever de speen af dan t duimen....

één jaar geleden

Reactie op MamaHH

En gaan ze dan niet duimen bij jullie? Hier wachten we dus nog heel even iv ...
Hier heeft ze nog nooit haar duim in haar mond gestopt. Ik heb daar dus ook niet echt tips voor. Al heb ik wel eens wat gelezen over een vieze smaak aan de duim geven voor het naam bed gaan, zodat duimen niet lekker is.

één jaar geleden

Reactie op MamaHH

En gaan ze dan niet duimen bij jullie? Hier wachten we dus nog heel even iv ...
Hier ook nooit geduimd.

één jaar geleden

Mijn dochter van 2,5 heeft 2 weken geleden afscheid genomen van haar tutjes. We warenn al een tijd de boekjes 'Anna gooit haar tutjes weg' en 'Milan en de tutjesboom' aan het lezen. En ook aan het zeggen dat ze al een grote meid was en dat ze wel een keer afscheid moest gaan nemen van haar tutjes en hoe ze dat dan wilde doen. Uiteindelijk was er het uitgelezen moment, omdat ze haar lip had gestoten en een nacht haar tut niet in kon. Dat ging kei goed, dus toen hebben we meteen gezegd "je kunt zonder tutje slapen wat knap" dan gaan we je tutje aan de tutjesboom hangen. Die zaterdag naar België gereden en de tut in een tutjesboom gehangen. Daarna frietjes gegeten bij de Ikea en mocht ze een nieuwe knuffel voor in bed uitzoeken. Slapen gaat goed en ze heeft ook niet meer om haar tut gevraagd.

één jaar geleden

Hier ging het ook verrassend goed en snel, paar maanden geleden al. Vrij cold turkey gestopt. Hij beet ze kapot. We hebben de speen begraven en volgende dag lag daar wat lekkers. Eerste nacht inslapen was heel rot. Daarna ging het eigenlijk al heel snel vanzelf. 😃

één jaar geleden

Mijn neefje heeft zijn tutje meegegeven in zijn schoen aan Sinterklaas. Hij heeft er eigenlijk geen moeite mee gehad en de nachten verliepen gelijk prima.

één jaar geleden

Hier ook nog een speen eigenlijk alleen bij slapen en in de avond bij de tv in, het komt vanzelf dat hij eraan toe is denk ik 😅

één jaar geleden

Hier was ze er gister middag opeens aan toe 🙈 Ze had haar speentje laten vallen en hij was vies dus ik zei eigenlijk voor de grap gooi hem maar in de prullenbak. En toen zei ze opeens Oké en gooide ze hem zo weg. Totaal niet verwacht dat ze dat zou doen want ze zeurde de laatste dagen juist veel om haar speen. Ze heeft er gister nog een keer of 3 naar gevraagd en dan zei ik, je hebt het in de prullenbak gegooid dus die kun je niet meer gebruiken, dan wou ze er even in kijken en dan was het weer goed. Ze is s'avonds zoals gewoonlijk vrij snel in slaap gevallen en heeft de hele nacht doorgeslapen. Vanmorgen nog 2 keer naar gevraagd en verder niet meer dus als het zo blijft gaan mogen we in onze handjes klappen dat we er zo makkelijk vanaf zijn gekomen. Super trots op onze dame!

één jaar geleden

Ik zie hier best positieve verhalen eigenlijk 🤣 De mijne was iets minder rooskleurig Ik had ook op een dag gezegd tegen mijn oudste zoon je bent groot en je mag speen weggooien, nou dat deed hij dapper maar daarna 1 week huilen lees hard huilen en schreeuwen om zijn speen als hij naar bed moest. Middagslaapje lukte niet meer...na 1 week ging hij wel goed slapen maar een maand lang elke ochtend tussen 4 en 5 uur wakker en dan niet meer kunnen slapen na die maand was ik het zo zat dat ik een nieuwe speen kocht en hem gaf als hij vroeg wakker werd toen sliepen we weer tot 7 uur smorgens dit heeft hij gedaan tot hij 4 jaar was en toen helemaal voorbereid dat als je naar school gast groot bent en dan geen speen meer kan hebben dat werkte toen wel. Nu hier een zoontje van 2,5 met speen maar ik denk er niet aan om te stoppen eigenlijk 🫣 Hij heeft hem wel alleen in bed en soms bij een lange autorit

één jaar geleden

Een aantal maanden voordat de 2 jaar werd, hebben we haar voorbereid. Gezegd dat ze als ze 2 wordt, ze al zo groot is dat ze geen speen meer nodig heeft. Ze mocht kiezen wat ze met haar speen wilde doen. Ze wilde het aan de ‘poes’ geven. Daarmee bedoelde ze toen een leeuw/tijger. Vlak nadat ze 2 was geworden, waren we in de dierentuin en liep een leeuwin langs het raam naast haar. Ik heb gevraagd of ze haar speen aan de poes wilde geven. Dat wilde ze want dan konden de baby’s goed slapen. Dat heeft ze er zelf bij bedacht. Ze heeft haar speen bij het hok neergelegd en is weggelopen. Wij hadden ze speen buiten haar zicht nog wel meegenomen, want je weet maar nooit.. Uiteindelijk was het wel een paar dagen dat ze wat lastiger sliep. We hebben vaak verteld dat ze haar speen heeft gegeven aan de mama poes, zodat ze baby poezen lekken konden slapen. Toen was het prima. Nu verteld ze nog regelmatig dat ze geen speen heeft, die is bij de poes voor de baby’s om te slapen. Ze heeft een zusje die 1,5 jaar jonger is en nog wel een speen heeft. Dat heeft gelukkig nooit problemen gegeven. Ze heeft nooit de speen afgepakt en zelf in haar mond gestopt of iets. Ze helpt haar zusje juist met haar speen in doen als ze huilt. Gelukkig!

één jaar geleden

Reactie op Ajvw

Ik zie hier best positieve verhalen eigenlijk 🤣 De mijne was iets minder ...
Fijn om dit te lezen. Voor jullie toen vervelend natuurlijk. Maar klinkt voor mij meer als herkenning. Hier ga ik ook echt nog ff wachten hoor.

één jaar geleden

Wij hadden net voor Sinterklaas gezegd dat Sinterklaas alle spenen mee zou nemen en als ze het goed zou doen zou zij een cadeau krijgen van Sint.. 10 minuutjes gehuild en niet meer om te speen gevraagd paar weken maar sinds die tijd is ze elke ochtend om 4 uur klaar wakker en slaapt onrustig in.. 🤯 Ik heb eergisteren voor alleen de nachten de speen maar weer gegeven want wij zijn doodop.. 😴 de gehele peuterpuber tijd hier , ik vind het pittig.

één jaar geleden

Reactie op Roos🦋

Wij hadden net voor Sinterklaas gezegd dat Sinterklaas alle spenen mee zou ...
Nou hé had je mijn verhaal gelezen? Lijkt op die van jou en voor nu geef ik mijn jongste zoon de keuze met speen slapen of zonder speen slapen en een mooie auto cadeau krijgen, hij weet welke hij krijgt wil hem super graag maar kiest toch noch voor zijn speen en zegt heel braaf als Joah zonder speen slaapt krijg ik auto cadeau ik zeg dan altijd ja dat zou leuk zijn dan ben je weer een beetje groter geworden! Maar voor nu leg ik er absoluut geen druk op. Zindelijk is hij al zo goed als helemaal en dat is weer wel redelijk snel voor een jongetje

één jaar geleden

Reactie op Ajvw

Nou hé had je mijn verhaal gelezen? Lijkt op die van jou en voor nu geef ik ...
Jaaaa ik las je verhaal! Gaf voor mij wel een bevestiging dat ik er goed aan had gedaan om voor de nacht de speen terug te geven 🫣 Ze slaapt weer veel beter in en word tot nu toe snachts niet meer wakker en sochtens word ze pas na 6 wakker ( vandaag 7 uur ) woohooo 🥳 mama word ook weer leuker hahaha Wat goed dat die van jullie al zinnelijk is, echt heel knap zeg. 😀 ik zit nog even uit te vogelen hoe ik dat het beste kan leren want ze plast al veel op de Wc tussendoor.

één jaar geleden

Hier had ie alleen 's nachts nog een speen. Omdat z'n gebit er echt door vervormde en omdat hij door de speen een open mond ademhaling had/heeft, moest hij er écht vanaf. Voorbereid door er een week lang elke dag over te praten. Gestopt zodra we allebei vakantie hadden. Hij miste duidelijk iets in z'n mond en maakte de eerste avond veel smakgeluidjes. Maar hij deed het super goed! Is ons 200% meegevallen! Nu hopen dat z'n gebit snel herstelt en hij van de open mond ademhaling af komt... achteraf had ik dit veel eerder moeten doen!

één jaar geleden

Reactie op Leah_

Hier had ie alleen 's nachts nog een speen. Omdat z'n gebit er echt door ve ...
Wat goed! Je kunt nog proberen als hij slaapt met open mond om dan zijn mond te sluiten en onder zijn mondbodem te duwen. Daarmee duw je de tong omhoog naar de juiste plek. Hiermee stimuleer je ook de neusademing. Helemaal mooi als je deze oefening nog kan doen, maar waarschijnlijk lukt dat niet meer omdat hij er wakker van wordt of beweegt --> even op YouTube zoeken naar sleeping tongue posture hold.