15 Reacties

3 maanden geleden

Hi! Onze zoon is getest vanwege wat drift buien etc toen hij 2,5 was. Het bleek dat hij cognitief voorliep op zijn daadwerkelijke leeftijd. Dat noemen ze dan nog niet hoogbegaafd. Dit kan namelijk nog gedurende hij ouder wordt, dichter bij zijnndaadwerkelijke leeftijd komen. Het is alleen wel erg frustrerend voor kind om dus al dingen te snappen waar hij vervolgens niet zo veel mee kan. Wij merken het ook nog steeds. Maar ik denk niet dat hij hoogbegaafd is. Hij loopt wat voor én volgens mij is onze zoon er ook hoogsensitief bij. Misschien is jullie zoon dat ook wel! Onze zoon is erg alert en heeft alles door wat er in zijn omgeving gebeurt. Begrijpt dingen daardoor snel en legt snel verbanden.

3 maanden geleden

Reactie op Aprilmoeder

Hi! Onze zoon is getest vanwege wat drift buien etc toen hij 2,5 was. Het b ...
Bedankt voor je reactie! Hoogsensitief zou inderdaad ook kunnen als ik er zo over lees.

3 maanden geleden

Mijn tip is om podcasts te gaan luisteren over ontwikkelingsvoorsprong bij peuters, maar ook over bijv. Fixed mindset. Ook al zijn er nu alleen vermoedens, het is goed om op tijd op een bepaalde manier met het kind om te gaan, denk aan autonomie, omgaan met perfectionisme enz. Daarnaast zou je kunnen kijken of je het boek 'Bijdehante baby's en pittige peuters' ergens kunt lezen

3 maanden geleden

Je kan verder nog kijken of ze een ukiq in jullie buurt hebben. Hier in Noord-Holland helaas niet.

3 maanden geleden

En ga met je zus in gesprek, welke acties zij ondernomen heeft? Ik dacht in eerste instantie gewoon afwachten hoe het op school gaat straks, maar ben nu toch echt blij dat ik me al goed heb ingelezen. Ik snap mn kinderen nu zo veel beter..

3 maanden geleden

Heel herkenbaar wat je schrijft! Ik volg even 🫣

3 maanden geleden

Reactie op Bananaan

En ga met je zus in gesprek, welke acties zij ondernomen heeft? Ik dacht in ...
Bedankt voor je tips! Ik ga het boek meteen bestellen. En heb je tips voor specifieke podcasts? Ik heb nu “hoogbegaafd de podcast” gevonden.

3 maanden geleden

Reactie op SabinaS

Bedankt voor je tips! Ik ga het boek meteen bestellen. En heb je tips voor ...
Ja dat is een goede, fijne stem ook vind ik. Ik hou altijd van verschillende bronnen, dus ik heb ook "mijn kind heeft haast" en "hoogbegaafde kinderen bloeien" geluisterd. Er zijn ook nog podcasts speciaal over hb meisjes (als er meelezers zijn)..dit uit zich vaak namelijk net weer wat anders en is lastig herkenbaar. Verder heeft Tessa Kieboom ook een fijn boek, iets van "als je kind (g)een Einstein is. Ook zijn er fb groepen, zoals die van Pharos hoogbegaafd. Heb je een basisschool gekozen waar ze evt een plusklas hebben?

3 maanden geleden

Reactie op Bananaan

Ja dat is een goede, fijne stem ook vind ik. Ik hou altijd van verschillend ...
Bedankt! Ja we hebben daar wel rekening mee gehouden. Toen vooral omdat mijn zus dat aanraadde, maar nu blij met de mogelijkheden die er zijn op die school. Over 2 weken hebben we een gesprek met het consultatiebureau over onze zoon. Ik ben benieuwd wat zij zeggen. Ik hoor toch vaak verhalen over dat ze vooral gericht zijn op kinderen op het basisniveau krijgen, en niet op kinderen die juist meer uitdaging nodig hebben.

3 maanden geleden

Reactie op SabinaS

Bedankt! Ja we hebben daar wel rekening mee gehouden. Toen vooral omdat mij ...
Nee ons cb had niet echt tips ofzo, alleen een telefonisch consult met zo'n gratis opvoedondersteuner voor de dingen waar we tegenaan liepen. Dat was op zich wel nuttig.

3 maanden geleden

Reactie op Bananaan

Nee ons cb had niet echt tips ofzo, alleen een telefonisch consult met zo'n ...
Wil niet zeggen dat geen enkel cb er verstand van heeft, het verschilt gewoon nogal wie je voor je hebt.

2 maanden geleden

Is jouw zoontje niet “gewoon” hoogsensitief? Ik herken mijn dochter heel erg in jouw verhaal en zij is hoogsensitief.

2 maanden geleden

Oh sorry, lees nu dat dit al benoemd is 😅

2 maanden geleden

Reactie op H0bbezak

Is jouw zoontje niet “gewoon” hoogsensitief? Ik herken mijn dochter heel er ...
Hoogsensitief is een kenmerk van hoogbegaafdheid. De meeste hoogbegaafden zijn hoogsensitief, andersom is het niet zo: slechts een deel van de hoogsensitieven is hoogbegaafd.

2 maanden geleden

Hoi! Het is alsof je mijn zoon beschrijft. Ik heb een topic gestart hierover (met dezelfde vraag als jou) in maart 2021 app, en werd naar dit topic getipt. Het verschil is dat wij in België wonen (ben wel NL), waar ze met 2,5 jaar naar school gaan. Wij vonden toen ook dat hij er echt aan toe was. Hij is de afgelopen weken getoetst op school en morgen krijgen we de uitslag. Dit is puur om te kijken of hij idd erg voorloopt en of we hier überhaupt iets mee moeten. Hij zit nu in de 1e kleuterklas, maar zit samen met de 2e kleuterklas. Ik vond het eerst heel heftig zo jong al naar school, maar ik zou er idd ook niet aan moeten denken om hem nog naar de opvang te moeten brengen! Onze slimmerik is nu 3,5 jaar en kan al 3 en 4 letterwoorden schrijven en lezen 🫣 (kent bijna alle letters), iets waar ze op school nog helemaal niet mee bezig zijn, maar hij heeft veel interesse om te leren en pusht zichzelf tot hij het helemaal zelf kan. Ik heb ook aan hoogsensitiviteit zitten denken, omdat alles intens bij hem binnen lijkt te komen (een keer je stem verheffen is meteen paniek, idd haren uitspoelen = drama, kan echt niet tegen duwen of slaan door kindjes op school, is erg bezig met wat wel en niet mag en loopt als een soort politieagent rond 🤣)