18 Reacties

3 jaar geleden

Wij van begin af aan rapley methode, dus met de pot mee eten. Hier eet hij de ene keer heel zn bord leeg, de andere keer alleen het vlees en soms gewoon helemaal niks. Tot nu toe accepteren wij wat hij wil of niet wil (groeit goed, oogt gezond etc). We maken geen strijd van eten. Wij bepalen wat er op tafel komt, hij bepaalt zelf of en hoeveel hij ervan eet.. ☺️ doen wij zelf tenslotte ook, ik eet ook niet elke dag evenveel.

3 jaar geleden

Wat vervelend. Hier is ze ook een stuk selectiever dan een aantal maanden geleden. Ik doe juist alles op een bord zonder vakken zodat ze minder selectief eten. Ik had juist gelezen dat dat zou moeten helpen met selective eters….. verschilt vast per kind haha. Als ze echt geen groente wil eten dan prima maar dan probeer ik de volgende dag een pasta saus met veel groente erin of een groente muffin ofzo dat er toch ook groente in gaat:) Succes

3 jaar geleden

Hier hetzelfde. Vandaag heb ik groente balletjes gebakken/opgewarmd in de pan (ziet eruit als vlees/gehakt balletjes maar is gewoon groente). Eet ze allemaal op en vraagt dan om meer. Heb een loophole gevonden 🤣 Doperwten en aardappels krieltjes is hier een mega hit ook. Dus we eten nu 3x in de week AVG. Zij een potje doperwten met vlees of vega ballen en wij dan telkens andere groente en vlees. En soms wilt ze dan onze groente ipv haar eigen doperwten. Dus dat mag dan ook. Hier zit ze ook in een fase dat ze zelf met een vork wilt eten, dan eet ze nog wel eens iets anders. En als ze niks eet, krijgt ze een broodje of fruit. Rondom eten doe ik niet moeilijk, zolang ik maar geen 2 mega verschillende maaltijden hoef te maken. Ben zelf opgegroeid in een huishouden waar eten een nogal aanwezig topic was waar ik een eetstoornis aan over heb gehouden. Dus zelf doe ik er niet zo moeilijk over 😅

3 jaar geleden

Reactie op Bommetje91

Wij van begin af aan rapley methode, dus met de pot mee eten. Hier eet hij ...
Oh dat is we fijn om te lezen. Wij maken er ook geen strijd van nu en laten hem ook ‘zelf’ kiezen of hij wel of niet mee wilt eten. Hier ook een heel gezond uitziend kind dus maakt me ook niet zozeer zorgen maar misschien lees ik nog wat handige tips die ik kan proberen 😘

3 jaar geleden

Hier eet ze juist de groente altijd op en de rest is moeizaam 🤣 misschien omdat de groente het zachtste is vaak en minst hoeft te bijten.. hier namelijk vooral het kauwen is nog een dingetje.. liefst slikt ze of sabbelt ze het naar binnen ipv te bijten (kiezen ook nog niet door) Iemand toevallig een tip voor langzamer eten? Kregen ook terug van de kinderopvang dat ze de helft sneller klaar is als andere kindjes..

3 jaar geleden

Drama ook hier, gillen en gooien is 5 van de 7 dagen per week op het moment. Maar we negeren het gedrag grotendeels, alles wat hij eet zijn we blij mee en als dat alleen vlees is ook prima. Soms krijgt hij nog een cracker als ik weet dat hij nog niet heel veel gegeten heeft die middag. En krijgt altijd een toetje. Overdag eet hij verder trouwens prima. Soms ook dwars maar niet teveel aandacht over het eten werkt het beste.

3 jaar geleden

Reactie op Miran-

Hier eet ze juist de groente altijd op en de rest is moeizaam 🤣 misschien ...
Hier ook snelle eters, je kan eerst een halve portie geven en dan de andere helft. Of een cracker bijv daar zijn ze langer mee bezig maar verder is het ook prima. Ik geef bij het dagverblijf wel aan dat 2 broodjes en een cracker genoeg is want anders zitten ze eindeloos gezellig mee te eten omdat ze al klaar zijn. Dus niet eten omdat ze nog trek hebben. En ik weet dat m'n kinderen als een van de laatste het eerste broodje krijgen op het dagverblijf en tussendoor ook weer even moeten wachten, allemaal om te voorkomen dat ze niet een kwartier zitten met niks. En dat gaat heel goed.

3 jaar geleden

Hier ook een dame die erg selectief en driftig kan zijn. De vorige keer hadden we de fout gemaakt om pizza te bestellen nadat mevrouw haar prakkie op had. Het leek wel een hyena. Bleef stukjes pizza bietsen 🤣. Bonen gaan er ook in rap tempo in bij mevrouw. Geprakt door de aardappels maar ook los uit het vuistje. Wij geven vooral het eten wat ze op het moment wel lust en maken er vooral geen strijd van. Wil ze niet eten? Dan niet.

3 jaar geleden

https://kiind.nl/waarom-kinderen-geen-groente-lusten-en-prima-is/ Ik weet niet in hoeverre dit wetenschappelijk onderbouwd is oid maar vond het wel een interessante link.. 😉 verklaart waarom vlees populairder is dan groente😅

3 jaar geleden

Reactie op Sellie21

Hier ook snelle eters, je kan eerst een halve portie geven en dan de andere ...
Dankje voor de tips. Tussendoor wachten is nog moeilijk, ze klimt direct uit de stoel zodra haar bord leeg is.. wordt dan boos als ze dat niet mag. maar onze dochter stopt gelukkig wel met eten als ze genoeg heeft. ik bied het nu stukje voor stukje aan, dan is het even iets minder zelfstandig, maar hopenlijk went dit langzaam en gaat ze het zelf ook zo overnemen.

3 jaar geleden

Je kan proberen de groente op een paar verschillende manieren op te dienen. Dan serveer je het apart, maar je husselt het ook een beetje door de saus of prakt het een beetje door de aardappelen. Ik vind het juist leuk om van die ‘hacks’ te vinden waardoor mijn kind toch groente binnenkrijgt. Zelf groenteballetjes maken, groentemuffins, groentetosti, groente omelet, superveel groente door de pastasaus etc. Bakkenmetbel heeft bijv allerlei recepten voor dit soort dingen. Wat ik ook doe is groente tijdens lunch en soms ontbijt aanbieden. Zoals komkommer/tomaat/mais/avocado/paprika naast de boterham.

3 jaar geleden

Reactie op Miran-

Dankje voor de tips. Tussendoor wachten is nog moeilijk, ze klimt direct u ...
Oja dat uit de stoel klimmen is ook vervelend! M'n dochter zat vast met een riem/tuigje want die deed dat ook en heel snel. Dat werd gevaarlijk dus vast. M'n zoontje doet het gelukkig nog niet! (even afkloppen 🤭)

3 jaar geleden

Zo herkenbaar allemaal 😂 Ik ga mee met de flow: -Pasta is altijd goed. -Groenten die sowieso goed gaan met wat aardappeltjes. -groenten die niet zo favoriet zijn bij zoete aardappel en vaak een klein handje doperwtjes of worteltjes (die gaan sowieso goed) erbij.. Als hij iets ècht niet lekker lijkt te vinden gooi ik er een potje bij (ineens was de structuur van rijst niet meer goed en dan vind ik het zielig als hij honger heeft.. potje is dan een snelle oplossing; ze zijn er niet voor niets)

3 jaar geleden

Hier helpt het om eerst de groente te geven en daarna de rest. Als ik bv eerst de groente geef, eet ze die helemaal op. Als ik het op een bordje doe met bv vlees en aardappels, laat ze de groenten gewoon staan.

3 jaar geleden

Hoeveel eten jullie kleine dan als het niet lekker is? Ik dwing de mijne gewoon om zijn bord leeg te eten, hij krijgt dan pas zijn koekje😅. Hij is niet zo selectief meer en vindt alles lekker. De aanhouder wint 🙈.

3 jaar geleden

Ik heb hier twee vreselijke eters (3 inc man en dan heb ik het nog niet over de schoonfamilie..). Brood en fruit en alles ertussenin gaat er prima in, maar avondeten is een drama. De oudste begon rond de 15 maanden (nu bijna 3) en de jongste is nu bijna 16 maanden en je raadt het al,, eet zo nu en dan geen hap meer, ook niet dat wat ze wel lekker vindt (pannenkoeken, pizza, pasta, al die dingen, maakt niet uit. Ze eten het niet of minimaal. Ook brood eten ze beide niet in de avonduren. Dan denk je, draai het om? Dan eten ze twee maaltijden niet). We mogen ze beide niet helpen, alles zelf doen, of ze gillen alles bij elkaar. Daarnaast zit de oudste na een paar happen echt vol, terwijl ze overdag niet te veel krijgt en de nacht doorslaapt. (Afgelopen week lasagna, wilde ze eerst weer niet eten. Toch verplicht een hapje. Reactie: 'ik vindt het wel lekker!' Ja, duh... Om dan 5 hapjes te eten en ze zit vol). Jammer genoeg geen kwestie van 'de aanhouder wint'. We hebben de afgelopen twee jaar alles al geprobeerd, met hulp van artsen etc. Mijn man eet ondertussen wel bijna alles? 😂 Dus bij een persoon heeft het consultatiebureau gewerkt hahaha. Met de jongste hopen we echt dat het een kortere fase is (pureren/potje of stukken, zelfde resultaat). Op het moment weet ik soms echt niet meer waarom ik eigenlijk al die uren in de keuken sta. Dat vakjes bord is hier ook het enige dat nog enigszins wat doet, dan eet de oudste wat ze wil (en tenminste iets, al mag ze geen hele mozzarella opeten natuurlijk, dan moet ze ook de pasta/rauwkost eten. Nadeel is dat ze dan gewoon stopt met eten). 'lust' ze het niet, dan eet ze niet en gaat zo naar bed en slapen, zonder gedoe. Wat wil ik hiermee zeggen, is er geen goed of fout! Ze eten wat ze nodig hebben, je kunt alleen sturen wat ze binnen krijgen. Ik merk dat mijn dreumes al veel begrijpt, dus een stukje/stukjes voor haar neerleggen en dat moet ze opeten voordat er wat anders komt. Ze eet dus erg weinig, maar zo komt ze voor nu tenminste aan haar vitamines. Soms zitten we een uur aan tafel, en blijft ze maar hapjes nemen, dan zijn we al blij! Dat is bij de oudste namelijk al lang geleden.

3 jaar geleden

Reactie op MAMAMAMAMAMAAAMMA

Hoeveel eten jullie kleine dan als het niet lekker is? Ik dwing de mijne ge ...
Hij eet op dit moment dan niks, mond blijft dicht en zit er een hap in spuugt hij alles uit.. Valt weinig te dwingen 🤷🏽‍♀️ Ik geef hem wel weer een toetje als wij dat ook gaan eten.

3 jaar geleden

hier ook de laatste tijd veel gedoe met ag met vlees niet…. ik zet het niet eens meer op tafel ( wij eten vaak vlees als laatste🫢) dan wilt ze vaak wel wat meer eten. de afgelopen keren ging ze als een idioot tekeer dan haal ik der uit der stoel en ga zelf wel eten tot dat zij rustig is en aangeeft weer in der stoel te willen . Ze doet al wel veel zelf en ik doe dan tussen door hapjes geven. merk wel dat ze veel dingen ook niet meer zo wilt eten…, vindt het echt jammer want wij zijn gek op spinazie en dat wilde ze eerst zo graag eten en nu totaal niet meer 🫠 ik hoop met alles dat het een fase is😂 sterkte mama!