31 Reacties

4 jaar geleden

Hier ook nog steeds gemiddeld 3x per nacht. De nachten die ze heeft doorgeslapen zijn op 1 hand te tellen, ben daarom te moe om de strijd aan te gaan om de flessen niet meer aan te bieden maar wil er zo graag vanaf omdat ze het echt niet nodig heeft en het gewoon gewenning is..

4 jaar geleden

Ons zoontje is nu 10.5 maand en krijgt sinds hij 6 maanden oud is flesvoeding. Hij ging van 6 nachtvoeding naar 2 en daar zitten we vaak nog steeds op. Als hij erg vermoeid is soms 1. Hij krijgt dan 180+6 en eet overdag goed. Hij wil snachts dan ook geen speen, huilt net zo lang tot hij de fles krijgt en slaapt na de fles direct verder. Ik maak er maar geen probleem van, hij zal het nodig hebben, drinkt de flessen ook altijd op snachts. Wij laten het voorlopig zo en hopelijk gaat hij vanzelf doorslapen/die voeding niet meer nodig hebben 🙏🏻

4 jaar geleden

Hier ook eentje die nog in de nacht komt. Gelukkig nog maar 1x. Variërend tussen 1 en 6 uur. Ze krijgt een fles met verdunde melk sinds een paar nachten. 2 schepjes en 4 water, dat gaat goed. Ze slaapt er niet korter door. Nu rustig door met afbouwen en dan hopelijk binnenkort door slapen. Ik ben er aan toe hahaha! Succes mama's!

4 jaar geleden

Ik geef borstvoeding en zit nog op 2 a 3 nachtvoedingen tussen 19:00-08:00 Ze drinkt ook echt een hoop als ze komt dus dan zal ze het wel nodig hebben he? Ik vind het prima en van de borstvoedende mama's om mij heen (fles minder, wsl door schema's?) hoor ik dat dat ook bij hun nog vrij normaal is.

4 jaar geleden

Die van mij komt nog 3 keer in d'r Nacht! Blijkbaar heeft ze het gewoon nog nodig!

4 jaar geleden

Mijn zoontje komt nog steeds standaard om 1:00 en om 5:00 en als hij dan geen fles krijgt wordt hij ook echt heel boos en dan gaat hij echt blijven gillen tot hij een fles in zijn mond heeft. Nou zijn we al wel bezig met verdunnen zodat hij hopelijk uiteindelijk geen nachtvoedingen meer wilt. Hij krijgt sinds hij 4 maanden is kunstvoeding en heeft nog geen een keer doorgeslapen trouwens.

4 jaar geleden

Hier ook nog 1 fles per nacht, en ik ben het wel zat eigenlijk. Meestal heeft ze hem niet nodig en drinkt ze daardoor s ochtends minder. Maarja soms drinkt ze 's nachts heel veel en dan 's ochtends weer, en ik weet van tevoren niet wanneer dat is 😬 en ik ben zelf regelmatig te moe om door te pakken 's nachts. Maar heb me toevallig voorgenomen om hier komende dagen weer mee aan de slag te gaan, dus ben benieuwd hoe dat zal gaan!

4 jaar geleden

We zijn bij 7 maanden overgestapt naar flesvoeding. Toen kwam ze nog maar voor 1 voeding snachts. Wat wij tot 9 maanden gedaan hebben: 5 flessen aanbieden van 180ml + 6 schepjes tussen 7-19. Daarna op verzoek in de nacht. Die hebben we elke zoveel dagen afgebouwd. Van 180ml naar 150 ml etc. Op een gegeven moment heb ik bij 90ml de boel verdund en toen wilde ze niet meer/was het snel klaar. Pas toen de nachtvoeding er echt uit was hebben wij de flessen overdag pas afgebouwd (ze krijgt nu nog 4 flessen van 180+6 bij 10 maanden, maar eet ook heel veel overdag - 2 boterhammen, 1 stuk fruit en zeker 200 gram groente hap, naast deze 4 flessen).

4 jaar geleden

Reactie op Sevyfay

Ik geef borstvoeding en zit nog op 2 a 3 nachtvoedingen tussen 19:00-08:00 ...
Hier precies hetzelfde. Geef borstvoeding en nog 2 a 3 x tussen deze tijdstippen. Merk ook dat hij juist s nachts beter drinkt dan overdag. Dan is hij vaak te afgeleid om goed te drinken. Voor mijn gevoel haalt hij dat s nachts in. Persoonlijk ben ik al blij als hij na een nachtvoeding meteen weer fijn verder slaapt😅

4 jaar geleden

Ja hoor, meestal 2 a 3 keer per nacht. CB zegt dat het een slechte slaapassociatie is, wat natuurlijk klinkklare onzin is. Er zijn zoveel slaapassociaties maar als het om borstvoeding gaat is dat natuurlijk weer eens slecht 🤔 Ik ga gewoon lekker verder met wat wij de afgelopen 11 maanden gedaan hebben. En dat is de borst gebruiken waarvoor die dient; voeding, troost, warmte, geborgenheid en noem maar op. Als je kindje nog wakker wordt zal hij het nodig hebben. De melk is misschien aan zich niet meer nodig maar het is natuurlijk veel meer dan dat!

4 jaar geleden

Ik ben sinds afgelopen donderdag gestopt met nachtvoedingen. Ik was al lang aan het twijfelen of ze het nog echt nodig had. Ze kreeg meestal 2 keer borstvoeding. En vorige maand had ik al een proberen af te bouwen en dat ging even goed maar ineens wilde ze terug meer. Ze ging krijsen tot ze weer aan de borst kon. Vorige 2 weken waren we dan met de auto op vakantie en tijdens de hele rit ('snachts) kon ze zonder nachtvoedingen ondanks dat ze toch een aantal keer wakker is geworden. En in de terug rit hetzelfde. Dat was voor mij de bevestiging dat ze het niet echt nodig had en dat ze het gewoon gezellig vond om bij mama in slaap te vallen. Dat in combinatie met heel wat slechte nachten de afgelopen weken heb ik de stap gewaagd en ben ik gewoon gestopt. De eerste 2 nachten was het wel even krijsen maar ik ging elke 5 min even troosten, water (dat moest ze niet hebben) en een tutje aanbieden. De 3e nacht sliep ze weer 11 uur door. Hopelijk blijft het nu goed gaan.

4 jaar geleden

Hier ook hoor. Als mijn kind honger heeft heeft hij honger. Daar gaat het consultatiebureau mij niks over wijs maken.

4 jaar geleden

Ik had hetzelfde probleem. Sinds kort ook overstapt naar KV. Ik heb ze dan een tijdje om 23u nog een flesje gegeven (droomvoeding) eerst 150ml daarna 180ml. Ze was dan pas wakker voor een voeding om 5u ipv 2.30u. Nu rekt ze het van 19.30u tot 5.30u. Hier was een stilaan opbouwen en als ze toch wakker wordt snachts geef ik wat lauw water. Soms werkt dit

4 jaar geleden

Mijn zoontje is 10 maanden en krijg nog volledige borstvoeding. Ik merk sinds een week of 2 dat hij de eerste voeding van ongeveer 01.00 uur overslaat. Hij komt dan rond een uur of 3/4 en slaapt daarna tot 7. Dus dit is blijkbaar het moment dat hij die eerste voeding niet meer nodig heeft😊 Bij ieder kindje verschillend dus!

4 jaar geleden

mijn dochter van 10 maanden komt nog 1 keer snachts voor een fles. Is ook de enige fles die ze opdrinkt trouwens. Ze slaapt van 19 tot 7 uur en wordt dus rond 5 uur wakker voor een fles. Ze zit in totaal rond de 500 ml per dag. en daarnaast nog thee. 200 ml daarvan is dus rond 5 uur in de ochtend. Volgens de verpakking van de kunstvoeding en de schema's drinkt ze in totaal de goede hoeveelheid. Ze drinkt het echter in 4 flessen inplaats van 3. En ze kunnen zeggen wat ze willen maar als mijn dochter 40 procent van der drinken snachts wil vind ik het moeilijk te geloven dat dat is vanwege slaapassosiatie inplaats van honger.

4 jaar geleden

Hier ook nog 2-3x per nacht. (Soms vanaf 3u wel vaker wakker) Het zal denk ik niet zozeer honger zijn, maar misschien is ie ergens niet comfortabel, hebben ze gedroomd, nabijheid willen, noem maar op. Ook al zijn ze ‘al bijna 1’, ze zijn totaal afhankelijk van ons en niet zo gek dat ze ons gewoon soms nodig hebben in de nacht. Fijn voor de moeders waarbij hun kindje al maanden doorslaapt, maar dit is eigenlijk niet ‘normaal’ voor een baby. Wat mij hielp, en helpt (mijn dochter kwam om de 1,5/2u in de nacht en nu 2-3x) is hoe je ernaar kijkt. Als je er oké mee bent dat ze gewoon jou nog af en toe nodig hebben, is het ook minder erg om even te knuffelen, wiegen, voeden….Geen verwachtingen hebben van de nacht is wat mij chiller maakt. Vanaf 1jr kun je geloof ik wat met voedingen doen, het vervangen van een fles (met ander soort (plantaardige) melk voor in de nacht) , vervangen van voedingen overdag etc. Luister naar je kindje en naar jouw gevoel, dan kan je het niet ‘fout’ doen. Succes mama 🌻

4 jaar geleden

Reactie op LJ

Hier ook nog 2-3x per nacht. (Soms vanaf 3u wel vaker wakker) Het zal denk ...
Hier ook zo! Maar dan nog nooit doorgeslapen..

4 jaar geleden

Onze meid krijg vanaf 4 maanden geen fles meer na 19:00 uur. Ik vraag me weleens af of kindjes die wel wakker worden in de nacht wel echt behoefte hebben aan een fles? Onze meid word ook met fases wel eens wakker in de nacht maar dat betekend niet dat ze een flesje wil. Daar zijn 100 andere redenen voor. Hoe weet je dat ze daadwerkelijk echt een fles willen ipv dat ze gewoon “wakker” zijn? Dit is geen aanval hoor, gewoon oprecht interesse 🤗

4 jaar geleden

Reactie op H0bbezak

Onze meid krijg vanaf 4 maanden geen fles meer na 19:00 uur. Ik vraag me we ...
Hier dus geen fles maar borstvoeding. Ik weet dat ze wil drinken omdat ze begint te zoeken en zodra ze aanhapt, ze ook echt goed drinkt. Als ze geen trek heeft en gewoon wakker is om een andere reden (gebeurd ook wel eens) dan pakt ze de borst wel maar is ze alweer klaar met drinken voordat de melk goed en wel toeschiet.

4 jaar geleden

Reactie op Sevyfay

Hier dus geen fles maar borstvoeding. Ik weet dat ze wil drinken omdat ze b ...
Ah, duidelijk! 😊