71 Reacties

4 jaar geleden
Hi, ben ook net voor 50% ziekgemeld vanwege rugklachten, ik werkte 24 uur nu nog 12. Heb geen taken meer waar ik moet tillen / bukken. Wordt indd gewoon 100% betaald de ziekte uren

4 jaar geleden
Hoi ! Heel herkenbaar.
Werk nu nog 40 a 45 uur. Maar heb een te laag hb en ben echt zo moe.
Heb er erg tegenop gezien maar toch maar aangegeven op het werk. De vk heeft het ook geadviseerd om rustiger aan te doen.
Werkgever reageerde direct... dan ga je halve dagen werken. Overige uren worden opgevangen door het uwv. Ik gaf ook aan het liefst anders 2 uurtjes eerst minder te willen proberen maar eigenlijk gaven ze zelf hier direct aan.. doe maar halve dagen.
Wel fijn. Beter op deze manier het verlof halen dan straks voortijdig volledig uit de running.
Het is belangrijk dat je goed voor jezelf en je kindje zorgt. Hoe lastig het ook is.. vond het zo moeilijk om eraan toe te geven.. want ik kan dit toch wel ;) ... maar uiteindelijk is prioriteit kindje en de mama. Succes!

4 jaar geleden
Ik werk al vanaf voor de kerstvakantie 30% minder.
Ik heb zelf een contract voor 36 uur, maar kan het niet meer volhouden om de volledige dag te kunnen zitten en productief te zijn. Mijn vermoeidheid kickt er dan zo hard in dat ik de rest van de dag helemaal gevloerd ben (Met 5 uurtjes ook wel, maar iets minder).
Mijn loon wordt inderdaad 100% doorbetaald door het UWV, dit moet de werkgever aangeven zodra ze je ziekmelding doorgeven bij het UWV. Dus als je zwangerschapsgerelateerd ziek bent, dan kost het je werkgever dat ook niets. Je moet dan echt aan jezelf en je kleintje denken. De gezondheid van die kleine is echt alles waard, en gelukkig denkt de overheid daar ook zo over 😊

4 jaar geleden
Zoals hierboven al genoemd wordt, als je in ziektewet gaat tgv zwangerschap dan vangt UWV dit op. UWV betaald je werkgever voor de uren die jij niet werkt. En jij behoudt gewoon je volledige loon. Na ziekmelding bij UWV, tenminste dat kreeg ik, krijg je een vragenlijst waar je even je klachten in moet vullen zodat UWV kan checken of je baas er geen misbruik van maakt (gebeurt helaas wel eens). Je baas is er ook blij mee als je dit gewoon netjes invult. En dan paar weken later wordt je gebeld door UWV om te kijken hoe 't gaat en dat doen ze dan eens in de 4 a 6 weken geloof ik.
Je bent wel verplicht om met 34 weken dan met zwangerschapsverlof te gaan ipv 36 maar dat is dan misschien ook wel zo verstandig als je al zo'n last hebt.
Ik zit gedeeltelijk in ziektewet en m'n baas vind 't jammer want we hebben een goede collegiale band maar ergens is 't ook wel fijn want nu kan ze van 't geld wat ze van UWV krijgen iemand vervangends inhuren.

4 jaar geleden
Dankjewel voor jullie berichten. Het geeft me dan net even meer inzicht. Ik heb dus rugklachten en merk dat ik S Avonds helemaal afgemat ben na een dag werken. Je denkt dat je dit allemaal wel kan en het meevalt. Ik fietste er tot nu heel makkelijk doorheen en dan is dit even een klap. Maar zoals jullie zeggen, gezondheid van mama en vooral het kindje staan voorop! 😊

4 jaar geleden
Ik ben van 32 naar 24 gegaan op advies van de bedrijfsarts. Ik verdeel die uren over 4 of 5 dagen, mijn baas is super flexibel. Heb met hem afgesproken wat ik nog doe en als ik dat maar af heb is het geen probleem wanneer ik dat doe. Als je zo'n soort afspraak kan maken is dat super relax, dan kan je zelf bepalen welke dagen beter gaan en welke niet😊

4 jaar geleden
Ik zit sinds 4 maanden inner ziektewet, UWV betaald 100% loon door. Helaas tijdens mijn ziekte 1 van mijn 2 banen kwijtgeraakt en daarna belde UWV iets frequenter hoe het ging. Afgelopen week laatste gesprek gehad omdat je na 26 weken zwangerschap en ziek niet meer hoeft te reintegreren. Bij mijn andere baan hoop ik volgende week weer wat uurtjes te kunnen oppakken! Ik werkte 40 uur per week.

4 jaar geleden
Hier ook voor de helft ziekgemeld.
Had vantevoren rugklachten en op een ochtend door de rug gegaan.
Gelukkig is mijn aanspreekpunt op t werk ook een vrouw die in verwachting is, en meteen begripvol.
Heb een weekje thuis gezeten.
En erna halve dagen gaan werken.
Ze zijn nu ook super voorzichtig met me🙈
Hoor constant dat ik moet aangeven als het niet gaat en niks mag tillen, dat doen andere collegas wel voor me🙈
Enige nadeel inderdaad is dat je met 34 weken moet stoppen, maar ik denk tot die tijd dat we daar ook echt aan toe zijn🤭