38 Reacties

4 jaar geleden

Nope, ik maak er nooit wakker! Hier ook vaak rond 6 wakker en is na 2a2,5u echt moe en gaat dan na bed. Ik kreeg juist t advies na bed te doen wanneer ze moe is en er niet wakker te maken. Wakker maken geeft geen garantie voor langere middag dut

4 jaar geleden

Hier hadden we een periode dat hij smorgens al rond 5.30 of eerder klaar was met z’n nachtslaap. Het hielp bij ons wel om hem dan tot minimaal 9 uur wakker te houden. Na een week sliep hij automatisch langer, nu vaak tot 7.00 uur. De lengte van z’n ochtendslaap is hier meestal 1 uurtje, wij maken hem niet wakker.

4 jaar geleden

Ja hier wel max een 30 minuten ochtenddut en dan wakker maken, middag 2 uur en dan wakker maken. Ze gaat sochtends 9:15 op bed. Dit heeft 2 weken doorzetten gekost maar we zien echt effect. Bijna elke ochtend rond 7u wakker. Maar ze slaapt nu ook vaak door. Voor we dit ritme aanhielden sliep ze echt nooit door. Dus het doet bij ons zeker wat!

4 jaar geleden

Onze dochter slaapt van +/-19u45-20u00 tot 7u30 als het school is. Vm dutje van 10u00 tot +/-12u00. Nm dutje van 14u00 tot +/-16u00.

4 jaar geleden

Reactie op ibeyens0

Onze dochter slaapt van +/-19u45-20u00 tot 7u30 als het school is. Vm dutje ...
Onze dochter heeft ook ongeveer dit ritme. Maken haar dus ook niet wakker. Vandaag heeft ze ook 2x 2 uren overdag geslapen en dat is bij ons meer regelmaat dan uitzondering. Merk geen verschil in de nachten als ze overdag korter geslapen heeft. En mocht haar ochtenddut veel korter zijn geweest, bijvoorbeeld omdat ze wakker is geworden van de deurbel, dan is mijn indruk dat de middagdut vaak ook korter is. En ligt ze dus ‘s avonds eerder op bed en is ze ‘s ochtends weer eerder wakker…

4 jaar geleden

Niet voor 9 uur in bed heeft hier zeker geholpen. Om hem wakker te houden heb ik een periode hem fruit gegeven rond 8-830 uur op het moment dat hij moe werd. Nu slaapt hij in de ochtend langer dus niet meer nodig. Ik maak in de ochtend pas wakker als hij om 12 uur nog slaapt, komt niet heel vaak voor. En in de middag pas na 17 uur.

4 jaar geleden

Reactie op Awt

Ja hier wel max een 30 minuten ochtenddut en dan wakker maken, middag 2 uur ...
Sinds afgelopen woensdag zijn we hier ook mee bezig bij onze dochter. Ik merk nu nog geen verschil in het later wakker worden 😴 nog steeds 5:30. Zag jij geleidelijk aan dat ze later wakker werd? En hoe deed jij dat als ze zo vroeg wakker werd? Toch rekken tot 9:00? Ik doe dat nu wel namelijk 😅

4 jaar geleden

Reactie op Sellie21

Niet voor 9 uur in bed heeft hier zeker geholpen. Om hem wakker te houden h ...
Mag ik vragen wat de slaaptijden dan zijn? Ik probeer haar ‘s middags wel eens later in bed te leggen in de hoop dat ze wat langer slaapt dan 1-1,5 uur. Hier slaapt ze van 09:30 tot 11:00 (als ze dan nog slaapt maak ik haar wakker) en om 13:30 weer op bed. Onze dochter is ook vaak vroeg wakker. Nu al vanaf 06:15 maar ik laat haar wel gewoon liggen tot 07:15/07:30. Soms valt ze nog even in slaap maar meestal speelt ze wat.

4 jaar geleden

Ik heb het overigens wel eens geprobeerd om haar smorgens maar een uurtje te laten slapen, maar ook hier helpt het niet. Ene keer slaapt ze ‘s middags 1 uur en de andere keer 2,5 uur. Maar ik merk geen verschil met wel of niet langer slapen ‘s nachts. Maar goed ze ligt hier dus sowieso nooit voor 09:00 in bed, op één enkele keer een uitzondering na.

4 jaar geleden

Reactie op Maya1988

Mag ik vragen wat de slaaptijden dan zijn? Ik probeer haar ‘s middags wel e ...
Ik laat ze 's morgens ook liggen als ze vroeger wakker is.

4 jaar geleden

Ik heb 3 slaapcoaches gehad en niets hielp … tot ik 1 iemand tegen kwam… die zei maak nooit een slapend kindje wakker en leg hem op tijd in bed vanaf hij moe is. Sindsdien slaapt hij 11/12u door 😅

4 jaar geleden

Ik maak hem altijd wakker, sochtends om 7 uur, dan ochtenddut van 930 tot 10 en middagdut van 13 tot 15. Hij slaapt snachts 12 uur door.

4 jaar geleden

Ik probeer eigenlijk zoveel mogelijk 9 uur in bed aan te houden (dus 08.45 beginnen met ritueel). Als ze echt heeeeeel vroeg wakker is vervroeg ik dit met een half uurtje maar ik moet eerlijk zeggen dat het geen verschil maakt. Ze slaapt meestal wel 1,5, soms 2 uur 's ochtends. Ze "mag" tot 11 uur slapen dus ruim de tijd. Anders maak ik haar subtiel wakker. Dan kan ze 's middags ook lekker slapen maar ligt ze ook gewoon op tijd om 19.00 te slapen voor de nacht.

4 jaar geleden

Reactie op Rachelle1989

Ik probeer eigenlijk zoveel mogelijk 9 uur in bed aan te houden (dus 08.45 ...
Hoe ziet jouw overdag ritueel eruit als dat een kwartier duurt? Wij doen eigenlijk alleen in de avond een ritueel. Is het handig om ook overdag te doen?

4 jaar geleden

Reactie op BabyBun

Hoe ziet jouw overdag ritueel eruit als dat een kwartier duurt? Wij doen ei ...
Het klinkt heel lang, maar overdag is het echt super kort hoor 😅 Overdag houd ik aan: luier verschonen, naar de slaapkamer, slaapzakje aan, speentje in, samen de luiken naar beneden, muziekmobieltje aan, knuffelen, slaap lekker wensen en kusje. En dan in bed leggen. Dan duurt het altijd nog een minuut of 10, soms 15 voordat ze slaapt. Heel soms na 5 minuten al als ze echt heel moe is ;). Dus vandaar een kwartier voor bedtijd naar haar kamer toe! Maar ik had toen ik mijn eerste kreeg gelezen in het boek Baby in een droomritme, dat het belangrijk is om altijd, bij elk slaapje een ritueel aan te houden. Ook al duurt die maar 5 minuutjes oid. En dat werkt hier super goed!! 'S avonds is dan altijd de langere versie

4 jaar geleden

We proberen het vaak wel te rekken tot 9 (ook omdat ik dit had gelezen) maar als hij het echt niet redt, gaat hij eerder. Verder is zijn ochtendslaapje eigenlijk altijd lang.. van 9 tot 11/11:15. We laten hem lekker liggen. S middags slaapt hij dan soms nog een uur of 1,5u. En s avonds rond 18:30 weer naar bed. Meestal slaapt hij tot half 7/7 uur :)

4 jaar geleden

Reactie op Rachelle1989

Het klinkt heel lang, maar overdag is het echt super kort hoor 😅 Overdag h ...
Ooo zo. Nee dan doen wij ongeveer hetzelfde haha. Klonk lang inderdaad 😅

4 jaar geleden

Reactie op Maya1988

Mag ik vragen wat de slaaptijden dan zijn? Ik probeer haar ‘s middags wel e ...
Op schooldagen (heb een do hter van 4) is het uiterlijk 715 uur eruit. Meestal is hij wakker rond 7 uur maar soms niet. Rond 930 uur naar boven slaapt meestal 2 uur. Rond 1145 uur wakker. Hij gaat dan weer naar bed om 1445 uur en slaapt dan vaak weer 2 uur. Hij kan niet eerder want z'n zus is om 14 uur uit school dus dan haar ophalen, fruit eten en naar bed. Als we niet naar school gaan, oogt hij wel moeier al rond 14 uur. Toch afleiding het rondje naar school lopen.

4 jaar geleden

Reactie op Nvb86

Sinds afgelopen woensdag zijn we hier ook mee bezig bij onze dochter. Ik me ...
Ja van het een op het andere moment had ze het door. Wel heel consequent zijn. Doordat ze langer door sliep kwam ze vroeger aan haar slaapuren ‘s nachts waardoor ze vroeg wakker werd, hier moest ze aan wennen. Nu word ze nog wel eens wakker maar dan kletst ze wat en valt eigenlijk altijd wel weer in slaap.

4 jaar geleden

Reactie op Awt

Ja van het een op het andere moment had ze het door. Wel heel consequent zi ...
Bedankt voor je reactie. Tot nu toe zijn we erg consequent en gaat het overdag volgens schema van onze slaapcoach. Toch nog elke ochtend wakker om 5:30. Ik snap dat ik het de kans moet geven maar had toch al stiekem een beetje gehoopt op verbetering, al is het maar 6:00/6:15