21 Reacties

4 jaar geleden

Hi! Ik had dezelfde angst bij de bevalling van ons eerste kindje. Kwam vooral omdat een collega van mij toen dat had bij haar bevalling maar ik heb me geen moment misselijk gevoeld gelukkig. Het is echt per bevalling anders denk ik en niet te voorspellen? Ik heb wel de dag dat de bevalling inzette licht gegeten, geen idee of dat iets heeft gedaan.

4 jaar geleden

Bij mijn vorige bevalling geen last van gehad. Ook niet misselijk geweest.

4 jaar geleden

Reactie op judith82

Hi! Ik had dezelfde angst bij de bevalling van ons eerste kindje. Kwam voor ...
Overigens heb ik ook een (lichtelijke) fobie voor overgeven. Gelukkig nu wel veel minder dan 20 jaar geleden 😅

4 jaar geleden

Heey Sandy, ik ben nu in verwachting van nr. 3😊 bij de vorige 2 heb ik deze dingen helemaal niet gehad, je hoort idd. Wel eens van overgeven maar dat is ook niet bij iedereen 👍😉 bevallen is echt niet prettig, maar laat je niet te bang maken 😘

4 jaar geleden

Hoi Sandy, ik begrijp je angst heel goed! Ik heb bij mijn eerste bevalling inderdaad moeten overgeven. Ik kon die dag niks binnenhouden. Bij mijn tweede bevalling helemaal geen last van gehad! Kon gewoon wat eten en drinken en alles bleef erin. Denk inderdaad dat het per bevalling enorm verschilt. Ik denk dat het goed is dat je er rekening mee houdt dat het kan gebeuren, maar geloof dat de kans dat het niet gebeurt veel groter is!

4 jaar geleden

Ik ben ook niet misselijk geweest tijdens mijn bevalling, ook niet flauwgevallen. Had een maaltijdsalade gegeten van te voren

4 jaar geleden

De angsten herken ik wel, heb het niet heel erg maar kan wel in m'n hoofd spelen. Maar rondom bevallen eigenlijk helemaal niet. Bij de eerste begon het vlak voor het avondeten en heeft m'n vriend ook nog gewoon gekookt. 1 hap en even misselijk geweest. Hij heeft even ergens anders gegeten en meteen alles opgeruimd en niet meer misselijk geweest of gespuugd. Flauwvallen ook niet. Goed aangeven bij je verloskundige dan zullen ze denk ik wat scherper zijn op je ademhaling zodat de kans verkleind. Maar om mij heen weinig tot geen verhalen over spugen en al helemaal niet over flauwvallen. Maar zou het even met je verloskundige bespreken die hebben de meeste ervaring. 😊

4 jaar geleden

Geen last van gehad. En ik had een vrij heftige bevalling

4 jaar geleden

Hi, heel herkenbaar. Ik heb zelf emetofobie, oftewel angst om over te geven. Ik was hier dus ook echt bang voor... Ik heb bij de bevalling van mijn zoontje veel gekokhalst, maar heb hierbij gelukkig geen angst ervaren of dat dit de bevalling belemmerde of vertraagde. Daar is ook niet echt tijd voor en de pijn komt er nog overheen. Ik ben ingeleid, en denk wel dat dit misschien anders is als een natuurlijke bevalling. Maargoed, nu ervaar ik eigenlijk weinig angst om over te geven tijdens de bevalling. Succes en sterkte met alle gedachten 😉

4 jaar geleden

Hier totaal geen last gehad van overgeven of (gevoel van) flauwvallen tijdens de eerste bevalling hoor! 😘
Podcast Samen Groeien
Nieuwe aflevering: mijlpalen en we listen and judge - ouderschapseditie

In de laatste aflevering van Samen Groeien delen we tips bij doorkomende tandjes en blikken we terug op het zindelijkheids- en potjesavontuur van Ivana en Ize. Lucy legt uit wat kan je de komende zes maanden nog kan verwachten. En tot slot gaan we samen met jullie met de billen bloot in de “We listen and don’t judge”-ouderschapseditie.

4 jaar geleden

Ik moest wel overgeven tijdens mijn eerste bevalling. Verder kan ik mij niet herinneren dat ik mij nadien nog misselijk heb gevoeld (11jr geleden). Waarschijnlijk is dit bij iedereen anders. Hopelijk valt het uiteindelijk allemaal mee voor je. Eyes on the prize 🤱🏽

4 jaar geleden

Reactie op Lisa Hoogeboom

Hi, heel herkenbaar. Ik heb zelf emetofobie, oftewel angst om over te geven ...
Ik heb ook emetofobie. Wat fijn dat jij het toch nog redelijk goed hebt ervaren dan. Ik hoop dat ik me op dat moment er ook kan gaan overzetten...

4 jaar geleden

Wat rot! Als het gaat om flauw vallen: die kans is bijzonder klein bij een bevalling door alle stoffen die je aan maakt Overgeven: als het gebeurt gebeurt het. Zorg voor een plastic zakje evt bij je. Hoe minder je probeert dit tegen te houden, hoe makkelijker het gaat. En eruit is eruit Het is denk ik goed om hier met je verloskundige over te praten. En te achterhalen waarom je het erg lijkt. Lijkt het je genant to anderen? Of ben je bang dat het gebeurt als je juist alleen bent? Als je dat weet dan zul je zien dat er in veel gevallen ook oplossingen zijn. En dat wat je soms in je hoofd hebt zitten helemaal niet past bij de realiteit Sterkte hoor!

4 jaar geleden

Ik heb tijdens mijn bevalling wel wat moeten overgeven. Dit was wel nadat ik een morfine prik heb gehad. Maar dit is niet mijn ergste herinnering aan de bevalling, sterker nog was het al weer helemaal vergeten dat ik ook moest overgeven

4 jaar geleden

Ik heb ook thuis tijdens de weeen door moeten overgeven. Maar je hoeft daar niet bang voor te zijn, je bent dan zo druk bezig met die weeen opvangen dat je de rest gwn vergeet.

4 jaar geleden

Of de kans zeer groot is weet ik niet, maar zelf totaal geen neiging toe gehad de eerste keer.

4 jaar geleden

Ik had nog superveel gegeten voor ik bevallen ben. Ik ben iemand die niet graag honger heeft want dan word ik slecht gezind (hangry) dus ik dacht, mij zullen ze niet liggen hebben. Niet misselijk geweest en ik ook niet moeten overgeven bij mijn eerste bevalling, hopelijk verloopt de tweede ook zo vlot!

4 jaar geleden

Reactie op Sandy_

Ik heb ook emetofobie. Wat fijn dat jij het toch nog redelijk goed hebt erv ...
Ja ik begrijp je angstgedachten heel goed denk ik. Ondertussen hiervoor in therapie geweest, omdat het mijn leven beheerste.. het is afschuwelijk. Ik denk dat het misschien bij iedereen weer anders uit, nog steeds ga ik niet graag bij andere eten of uiteten.. het blijft moeilijk. Op de een of andere manier heb ik het tijdens de bevalling dus niet als iets traumatisch ervaren. Nu heb ik alleen gekokhalst en niet echt gebraakt. Maar dat maakt wel dat ik er nu minder angstig voor ben. Nogmaals sterkte! Bij mij weten de verloskundigen het ook, en ik ben er open over. Gelukkig zit ik momenteel in een goede periode.
24baby's podcast Samen Groeien

Luister nu naar de nieuwste podcast van 24baby: Samen Groeien. In deze podcast beleven we samen met jou de eerste maanden met je baby. Van de laatste loodjes van je zwangerschap tot alle eerste keren met je baby. Luister de podcast via jouw favoriete podcast-app.

4 jaar geleden

Ik heb ook emetofobie.. járen geleden wel therapie voor gehad, maar heeft niet alle angst weg genomen. Voor mezelf ben ik er niet heel erg bang voor omdat ik zelf ook heel erg slecht kan overgeven. Begin vd zwangerschap ook hártstikke misselijk geweest, maar nooit hoeven overgeven omdat het me gewoon slecht lukt. Naar mijn idee zit je tijdens een bevalling zó in een roes dat de angst niet de overhand kan krijgen en dat als het wel gebeurd je je er makkelijker bij neer kan leggen.. Ik hoop iig dat het je bespaard blijft!

4 jaar geleden

Hier wel overgegeven, maar zoals gezegd als het komt dan komt het en dat was (in mijn geval) echt mijn minste zorg. Heel veel dingen waar je nu als normaal persoon (dus niet midden in je bevalling want dan is normaal niet meer het juiste woord 😅) je druk over maakt (deed ik ook bij mijn eerste) maken je echt niets meer uit. Het enige wat je wil is dat het stopt en als het dan helpt dat je poept, plast, overgeeft of welk andere scenario dan ook dan doe je dat. Natuurlijk is het voor iedereen anders maar denk dat dit een gemiddelde bevalling wel een beetje omschrijft. Succes!