12 Reacties
één jaar geleden
Mijn ervaring is dat ze ook even moeten leren om zelf te spelen. Samen naar een bepaald speelgoed toe gaan, hem aan het spelen zetten en uitleggen dat hij even zelf mag gaan spelen en dat papa/mama even iets anders gaat doen, maar zo wel weer even komt kijken. Als hij naar je toe komt, weer even samen naar het speelgoed en dan weer even op gang helpen. En dat langzaam uitbouwen.
Of.. hem bewust laten helpen met wat jij doet, zodat je toch iets samen doet, maar dan iets wat meer in jouw straatje ligt 😊
MOD
één jaar geleden
Buiten vermaakt ie zich beter dan binnen. Met name de zandbak (kiepwagen, graafmachine, schepje etc) is ie laaang zoet mee. En nu ook weer met het water. En de glijbaan.
Binnen is momenteel de treinbaan favoriet. Verder speelt ie overal een minuut mee en dan is ie weer afgeleid door iets😅
In december komt zn zusje en ik denk dat we veel gebruik gaan maken van de digitale oppas🙈 Vanochtend ook maar gedaan toen ik geen oppas had en thuis werkte.
één jaar geleden
Onze dochter moest het ook leren, om zelf bezig te gaan. Buiten is altijd goed, binnen is de keuken of duplo leuk, of voorlezen aan de knuffels. Soms zet ik een eierwekker neer en zolang deze tikt mag ze me niet storen. Dan kan ik even koffie drinken ofzo. Dat kun je langzaam opbouwen.
één jaar geleden
Reactie op FNM
Onze dochter moest het ook leren, om zelf bezig te gaan. Buiten is altijd g ...
Zo hey wat goed dat dit werkt! Heeft ze het geleerd door die eierwekker?
één jaar geleden
Reactie op S83
Mijn ervaring is dat ze ook even moeten leren om zelf te spelen. Samen naar ...
Goed idee dit gaan we vanavond meteen maar even proberen! Taken doen voor papa en mama zijn favoriet inderdaad. Dat is ook beetje de reden dat hij niet speelt. Zodra wij iets doen in de keuken of zo komt hij om te “helpen”
één jaar geleden
Hoi hoi,
Ik wil je niet helemaal teleurstellen maar ik weet niet hoe hij verder is? Is hij heel wijs? Ik heb hier 5 kids 3 hebben er niet gespeeld en 2 spelen er eindeloos alleen of samen. Het is dus echt per kind verschillend en ligt niet perse aan het speelgoed.
Maar ik heb wel een paar tips.
Bij 1 kind maakte ik een planbord met plaatjes en dan had ik samen spelen of zelf spelen , koffie drinken, eten enzo gepland staan ook boekjes lezen en duplo bouwen stond er op. Dit werkte fijn voor mijn zoontje toen.
Mijn dochtertje toen, kwam ik achter dat ze van sorteren hield dingen op kleur maar ook blokjes met letters vond ze interessant, dus ik had een soort letterbak waar die blokjes in konden waar ze zoet mee was en het spel scrabble waar ze idd op het bord de lettertjes op legde in alle vormen. Zei bleek later ook zichzelf te hebben leren lezen🙈 dus die las voor ze naar school ging.bij andere dochter was dit later ook zo, maar toen werkte ik als gastouder dus zij had altijd wel een leeftijdsgenootje waar ze veel mee speelde waardoor ik niet altijd de klos was. Dus dat zou ook een tip kunnen zijn om 1 ochtend per week een kindje van vriendin uit te nodigen ik deed het later met 3 jaar met 2 vriendjes ene ochtend alle 3 hier spelen , en de week erna bij vriendin en bij andere vriendin dan had je dus 2 ochtenden voor jezelf 😉 en de derde week had je er 3 maar die vermaakten elkaar of we gingen dan gezellig naar de kinderboerderij
één jaar geleden
Hier helpt het om speelgoed ‘klaar’ te zetten, dan ging hij er echt mee spelen. Ik zorgde dan dat de autobaan klaar stond met autootjes, de duplo in elkaar gezet, noem maar op. Nu komt hij heel gemakkelijk zelf tot spelen, hoef er eigenlijk niks voor te doen. Als het me opvalt dat het wat lastiger voor hem wordt, wissel ik het speelgoed met wat anders zodat hij denkt dat het nieuw is. Opgeruimd houden is ook uitnodigend; bijvoorbeeld met de speelkeuken. Als het netjes is ingeruimd en klaar staat, zit hij uuuuren in zijn keukentje te spelen. Als het rommelig is, niet.
En even 5 minuten samen tot spel komen, om hem daarna alleen te laten spelen kan ook helpen.
één jaar geleden
Reactie op Ajvw
Hoi hoi,
Ik wil je niet helemaal teleurstellen maar ik weet niet hoe hij ve ...
Nee het ligt ook aan hem hoor, hij is heel wijs en wil het liefst alles doen wat papa en mama doen. Hij heeft ook alleen interesse in iets als wij er heel enthousiast over doen. Vriendjes van zijn leeftijd zijn helemaal gek op bijvoorbeeld een knuffel, of een speciale auto. Die spelen daar uren mee. Dat zou hij nooit doen 🤭
Maar ik zie hier wel een paar goede tips. Ik denk niet dat het aan het speelgoed ligt in elk geval. Want alles wat hier benoemd wordt heeft hij klaar staan. En dat ruim ik elke dag voor hij beneden komt netjes op zodat hij niet overprikkeld wordt. Ik pak dan vaak zelf al een puzzel of iets dergelijks. Maar uiteindelijk zitten mijn vriend of ik toch ineens 3 kwartier met hem te spelen haha! Niet erg hoor. Maar het helpt hem niet om alleen te spelen.
Ik ben wel al een tijdje geïnteresseerd in het concept van een plan bord, had jij deze zelf gemaakt?
Ja zodra er een kindje is wat iets ouder is dan hem vermaakt hij zich prima 🤩
één jaar geleden
Reactie op Aprilmoeder
Nee het ligt ook aan hem hoor, hij is heel wijs en wil het liefst alles doe ...
Ja ik heb gewoon op internet planbord kaartjes gezocht of gezocht op picto's en ik had er in die sfeer een paar zelf gemaakt omdat ik daar niks over vond. Maar je kan tegenwoordig ook mooie picto's kopen dan moet je geloof ik op dagritme kaarten zoeken. Ik was namelijk na het printen nog zoet met lamineren en een magneetje erachter plakken dus misschien is kopen wel zo praktisch 😉 maar mijn zoon is inmiddels 14 en toen was daar minder van ik had er ook nog 1 gemaakt herinner ik me nu voor het aankleden dat was ook zo'n ding, wat niet soepel ging🫣
Nu heb ik nog een zoontje van 2 nou die speelt uren zelf die wil niks anders😀aan tafel om te eten is zonde van zijn speeltijd🤭
één jaar geleden
Reactie op Aprilmoeder
Zo hey wat goed dat dit werkt! Heeft ze het geleerd door die eierwekker?
Ze kon al wel wat zelf spelen, maar niet iedere dag. Met de eierwekker is even trainen maar werkt wel. En je kan het opvoeren. Wat ook helpt is dat ze mag voorlezen aan haar knuffels ipv aan mij. Of ze kan bij haar knuffel doen wat ik doe voor haar zusje.
één jaar geleden
Mijn dochter speelt best lang zelfstandig met haar keukentje en haar Bing huis. Met haar keukentje is het vaak in de avond na het eten. Dan kan ze makkelijk 20 tot 30 minuten zelfstandig spelen. Met haar Bing huis wisselt het maar vaak toch ook wel 15 tot 20. Buiten met de watertafel vermaakt ze zich ook echt lang