9 Reacties
8 maanden geleden
Hier wel maar de r kan hij niet, dus soms versta ik het niet allemaal 😅
8 maanden geleden
Mijn zoontje zit op de opvang en ik zie zoveel verschil. Sommige leeftijdsgenoten praten hele zinnen en anderen zeggen (nog) bijna niets of soms onverstaanbaar.
Vooral niet stressen. Goed dat je ermee bezig bent. Mogelijk gaan kinderen op de Vve het stimuleren en anders kan misschien kan een logopedist meekijken/helpen?
8 maanden geleden
Hier een zoontje van juni 2021. Hij is verbaal heel sterk - thuis en bij mensen die hij kent. Hij spreekt al heel lang in volzinnen. Bepaalde klanken zijn moeilijk zoals de 'eu' (hij zegt bijvoorbeeld bij het spelen van een spelletje "nu is het mijn boet, daarna mama boet" ipv beurt) en sommige woorden blijft hij verkeerd zeggen (bijvoorbeeld pakot ipv kapot).
Maaaaaaaar op school of wanneer we hier de buren tegenkomen dan zegt hij alleen losse woordjes en vaak ook heel stil. Hij moet zich dus echt veilig voelen.
Bovendien was hij vrij laat met stappen, klimmen, fietsen... Zo zie je maar, elk kind heeft zijn eigen prioriteiten 😆 mijn neefje was tegenovergesteld: meteen motorisch heel sterk en wild maar lang weinig interesse in taal. Ondertussen is hij 6 en helemaal mee. Komt dus ook bij jullie zeker goed!! 🍀🍀
8 maanden geleden
Hoihoi, ons zoontje heeft ook een VVE indicatie gekregen, wel al met 2 jaar. Hij gaat nu 1x per week ook naar de logopedie. Vanaf januari is hij eigenlijk begonnen met woordjes zeggen en sinds dien blijft het wel alleen maar vooruit gaan. Zijn woordenschat groeit nu echt wel en hij begint nu met 2 woordzinnen te zeggen. De uitspraak is nog niet helemaal goed maar dat maakt volgens de logopedie niet zo veel uit.
Hij praat thuis meer dan buiten de deur
8 maanden geleden
Pfff ik zou soms bijna eens willen dat hij eens 5 minuutjes niks zegt, dat kwettert en klept de hele dag door 🙉🤣
Hij spreekt in Volzinnen en met een Franse r, maar ik krijg nu de indruk dat hij nog zal overgaan naar een echte r, die aan de tanden wordt gevormd.
Verbaal dus wel sterk, begrijpt alles meteen (op de babygroep zeiden ze al dat hij alles verstaat dat ze zeiden), maar bvb met de loopfiets met 2 wielen is hij nog niet behendig. Klimmen, lopen en springen gaat goed.
Wordt 3 binnen 14 dagen
7 maanden geleden
Hey!
Hier ook! Hij gaat nu een aantal maanden naar logopedie, maar ik heb niet het idee dat het echt helpt. Hij begrijpt alles, kan alles aanwijzen, maar praat vooral nog in zijn eigen taal. Wel zinnen, maar met een beperkt aantal woorden dat hij gebruikt. Soms gebruikt hij ineens foutloos een nieuw woord, maar vaak eenmalig. Ik begrijp dat je er stress van hebt. Ik zit er soms ook wel mee, maar aan de andere kant heb ik ook zoiets van alles op z’n eigen tijd. Hij gaat naar de opvang, logopedie, we lezen veel voor en zingen. Meer kun je niet doen. Ze gaan uiteindelijk echt wel praten ❤️
6 maanden geleden
Reactie op Dropje2021
Pfff ik zou soms bijna eens willen dat hij eens 5 minuutjes niks zegt, dat ...
Hier precies het zelfde. Met spraak super goed maar met loopfietsjes/ gewone fietsjes etc wil ze gewoon echt niet. Zou mij niks verbazen dat ze het wel kan maar ze weigert gewoon. En ook precies die r die jij zegt bij haar, haha grappig 😁