47 Reacties

5 jaar geleden

Bij ons is het gebruikelijk dat er voor de voornaam wel oom/tante wordt gezegd Ik vind het soms ook best wel een beetje onbeleefd lijken als een klein kind enkel de voornaam van een volwassene rondblert Er zijn mensen die willen dat kinderen tegen iedere volwassene u zegt, of achternaam. Dat heb ik niet. Wel bij oudere mensen vind ik u beleefd en wenselijk tenzij ze zelf aangeven dat het niet hoeft

5 jaar geleden

Hee. Wij gaan wel oom en tante gebruiken. Vind het iets speciaals hebben😊

5 jaar geleden

Bij ons is het nu tante Dana en Ome Steven en opa Peter en oma Karin. Ben zelf tante Anne en ben eigenlijk wel trots op de titel tante 😇

5 jaar geleden

Bij ons doen ze het bij de schoonfamilie niet, maar vind het aan m'n eigen kant wel leuk!

5 jaar geleden

Mijn broertje is 24 en vond het een leuk idee om door onze eerste dochter (nu 3 jaar) Ome Juleo genoemd te worden. Dat heeft hij geweten 😂 Wij doen er verder niks mee. Ach in de praktijk noemt ze hem gewoon Juleo hoor.

5 jaar geleden

M'n zus en haar vriend (wonen in Londen) zij worden Auntie & Uncle M'n man z'n zus wordt tante Miel (Camille) en z'n broer en z'n verloofde worden nonkel en tante (Emily als we allemaal samen zijn). M'n beste vriendin wordt tante Lot (Charlotte). Ze hebben zelf mogen kiezen.

5 jaar geleden

mijn broertje en zusje van 22 en 19 zal tante nanda en ome luc worden. maar heb ook nog kleine broertjes en zusjes vab de leeftijd 9-8-7-1.5 die zullen gewoon bij de naam genoemd worden anders vindt ik het zo raar klinken😂.

5 jaar geleden

Ik ben zelf tante en ik ben daar ook trots op! Mijn neefjes zeggen tante/oom + de voornaam. Ik vind mijn rol in het leven van mijn neefjes ook specialer dan die van vrienden van mijn zus. Als ze iedereen bij voornaam zouden noemen, is iedereen zo gelijk en dat is het voor mijn gevoel toch niet.

5 jaar geleden

Hier wordt geen oom en tante gezegd. Bij de familie van mijn man is het gebruikelijk, maar ik wil dat echt niet.

5 jaar geleden

Bij ons is het gebruikelijk dat er voor de voornaam wel oom/tante wordt gez ...
Ben het met je eens. Ik vind het ook onbeleefd en ga je dan ook grootouders bij de voornaam laten noemen omdat dat ook stom klinkt. Ik ga m’n kind wel leren om tegen opa/oma u te zeggen, zo heb ik het ook geleerd en ik vind persoonlijk dat dit manieren zijn. M’n nekharen gaan er altijd van overeind staan als er je/jij tegen opa/oma gezegd wordt.

5 jaar geleden

Hier wisselt het. Ene keer wordt enkel de voornaam genoemd, andere keer met 'tante' of 'oom' ervoor. Opa en oma blijft hier (ondanks de leeftijd van 7 en 10) opa en oma dichtbij & opa en oma *hun woonplaats*. 🤣

5 jaar geleden

Hier wel tante/oom, opa/oma....

5 jaar geleden

Bij ons gaan we dat wel zeker doen. In mijn schoonfamilie is het gebruikelijk en ik vind het persoonlijk echt een eretitel! ❤️

5 jaar geleden

Mijn neefje en nichtje noemen mijn ouders wel ‘opa voornaam’ en ‘oma voornaam’ om duidelijk te maken over wie het gaat. Maar als ze tegen m’n ouders praten is het gewoon opa en oma. Mij noemen ze daarentegen bij de voornaam 😄 vind ik helemaal prima. Denk dat wij het met ons zoontje ook zo gaan doen.

5 jaar geleden

Wij hebben Franse familie dus bij ons is alles tati en tonton. Klinkt al veel liever!

5 jaar geleden

Reactie op Warsha85

Ben het met je eens. Ik vind het ook onbeleefd en ga je dan ook grootouders ...
Persoonlijk vind ik 'u' zeggen tegen opa's en oma's echt veel te stijf en onpersoonlijk overkomen. Zelf ook nooit hoeven doen. 'U' vind ik meer bedoeld tegen de overgrootouders/echt oudere en onbekende mensen. Maar het zal waarschijnlijk maar net aan je omgeving liggen hoe en wat er als normaal gezien wordt😉

5 jaar geleden

Hier is het heel wisselend haha vanzelf zo ontstaan, helemaal niet bewust mee bezig geweest eigenlijk. De een heet tante + naam, de ander alleen de naam, de ander een eigen creatie van de naam. Ik vind het wel grappig dat dat zelf zo ontstaat naarmate ze groter worden. Je hebt er natuurlijk wel invloed op. Je zou de zus van je partner wel tante +naam kunnen noemen en de andere alleen bij naam. De opa's en oma's in principe gewoon opa of oma en om ze uit elkaar te houden de achternamen erbij. Dus als ze vraagt welke oma komt zeggen we oma+achternaam maar ze noemt ze gewoon oma.

5 jaar geleden

Vind het eerder stom als een kind zijn tante en oom geen tante en oom noemt! Hier is het gebruikelijk dat mijn kinderen hun opa en oma ook met hun namen achteraan zeggen. Is toch leuk!! Ik word ook tante ... genoemd. Vind dat veel beleefder! En ook nog leuk om te horen

5 jaar geleden

Bij ons is het tante.... en oom .... dat is gewoon super leuk. Mijn man wordt zelfs ome tukkie genoemd super schattig. Opa en oma gewoon met leuke bijnaam. Ook geen u . Ik heb dat nooit hoeven doen dat is zo afstandelijk.. u zeggen we tegen vreemden maar niet tegen opa' s en oma's.

5 jaar geleden

Bij mijn vriend noemen de kids alle tantes en ooms bij de voornaam. Langs mijn kant moet ik het nog vragen aan mijn broer. Mij maakt het niet veel uit persoonlijk, of ze me bij de voornaam of tante...