15 Reacties

5 jaar geleden

Mijn zoontje heeft dit ook, hele zwangerschap verder onder controle geweest maar de nier werd gelukkig niet groter (maar ook niet kleiner). Na de geboorte moesten wij nog 1 keer terug komen en gelukkig nog steeds niet groter geworden (ook niet kleiner, maar het was niet in dramatische vorm om maar zo te zeggen). Ik ben van mezelf heel rustig dus ik had ook niet veel angst erbij maar ik kan me er wel wat bij voorstellen! En gewoon lekker eten en drinken wat jij wilt! Dit heeft er namelijk niks mee te maken. Ik sta nu wel ook onder extra controle bij mijn tweede zwangerschap omdat het een aangeboren aandoening is, om zeker te weten dat mijn tweede zoontje dit niet heeft.

5 jaar geleden

Ach, geef jezelf hier echt niet de schuld van! Ik denk dat we allemaal wel af en toe caffeine binnen krijgen en die suikerpieken kennen we denk ik ook allemaal wel! Volgens mij heb jij heel goed voor jezelf en dus voor je kleintje gezorgd en is het pech dat dit nu is gezien. En mogelijk valt het allemaal nog mee. Maar kan me ook voorstellen dat je je een ander beeld had voorgesteld van dit moment... misschien morgen alleen voor jezelf die prachtige rode jurk aantrekken en genieten van je beginnende buikje? Succes!!

5 jaar geleden

Bij ons geen te grote nier maar aan 1 kant helemaal geen nier. Omdat ik medisch ben en na de 20 weken echo een controle bij de gynaecoloog had heeft deze ook gelijk gekeken. Ook de gynaecoloog kon maar 1 niertje vinden. Het eerste wat ze uitlegde hierna was dat ons kindje hiermee wel 100 kon worden. Hooguit jaarlijks even op controle of het niertje goed met het kindje meegroeit. En ik heb geen cafeïne gedronken en eet wel vlees. Het maakt echt niet uit dat je dat wel of niet hebt gedaan en is waarschijnlijk gewoon vanuit ontwikkeling/celdeling.

5 jaar geleden

Hoi Onze zoon had ook beide nieren fors te groot bleef ook in de zwangerschap groter worden, doorverwezen naar LUMC na 20 weken echo en daar zeiden ze o we houden het goed in de gaten dus je krijgt iedere week een echo, maar we maken ons geen zorgen, meestal groeien ze er overheen. En idd na de geboorte moest hij wel direct aan de antibiotica om dat de kans was dat er terugslag was van urine maar nadat ze dat toen hij iets ouder was testen was dat goed en mocht hij weer zonder antibiotica. Na de geboorte onder controle gebleven eerst 1 x per maand en dat bouwde af totdat de nieren zo goed als goed waren en toen zei de arts als hij klachten krijgt kom je maar terug. Onze zoon was toen 3,5 jaar en inmiddels 10 en nooit klachten gehad qua plassen of pijn aan de kant van zijn nieren. Dus ik zou zeggen geniet gewoon van je zwangerschap want bij mij hebben de artsen toen echt gezegd we willen het echt onder controle houden maar ook toen het bleef vergroten waren ze niet bezorgd en zeiden ze dit zien we echt vaker.

5 jaar geleden

Reactie op Ajvw

Hoi Onze zoon had ook beide nieren fors te groot bleef ook in de zwangersc ...
Ah wat fijn om te horen, dankjewel! Fijn dat ie nergens last van heeft! ❤️👌🏼

5 jaar geleden

Hey! Ik zie dat het laatste bericht al weer ruime 2 weken geleden is, dus weet niet of jullie nog volgen! Maar ik heb een paar dagen geleden ook gehoord dat mijn kleintje een afwijking aan de nier heeft. Eén nier is goed, ander is een multicysteuze dysplastische nier (MCDK). Dwz meerdere cystes gevonden in de nier. Door voor GUO geweest, zelfde conclusie. Het is fijn dat het eenzijdig is. Net als in jullie verhalen,één normale nier en één afwijkende of afwezige. Mij werd ook meteen verteld dat dit geen problemen gaat geven en je kindje idd 100 kan worden, wss verschrompeld de aangedane nier op termijn. Had er ook wel even last van dit nieuws hoor... Maar probeer te blijven relativeren en te herinneren dat het geen kwaad kan! Hoe gaat het nu met jullie? Ook een controle op 30 weken weer?

5 jaar geleden

Hi dames, hier hetzelfde nieuws gekregen (helaas)! Op 30 dec de 20 weken echo gehad en werd dit ook geconstateerd. Was er toen ook wel van ontdaan, maar de arts stelde me gelukkig al gelijk een beetje gerust. Afgelopen maandag in het AMC geweest voor verder onderzoek, maar daar vergelijkbaar nieuws gekregen. 1 nier functioneert gewoon goed en lijkt alles te hebben overgenomen. Dus dat is fijn verder ook daar geruststellend bericht; opereren wordt bijna niet meer gedaan, dat kids/mensen met 1 nier later zoveel contactsporten moeten vermijden komen ze ook steeds meer van terug. En wat Marina zegt, je kunt nog steeds 100 worden met 1 nier. Al met al nu dus wel oke onder en we gaan het allemaal zien. Voelde me wel enorm schuldig richting mijn kindje, ook al kan je er zelf niets aan doen. Gewoon het gevoel dat er iets met mijn kindje is. Had gelijk mijn eerste ervaring met mijn moedergevoel ☺️ Tijdens de zwangerschap kunnen ze niets meer doen dan alles in de gaten houden en ook een goed gevoel dat ze dat doen. Zowel vanuit het AMC als het ziekenhuis hier. Na de geboorte moet jk dan met mijn kindje naar de kinderarts zodat ze alles verder kunnen onderzoeken en weten wat het betekent voor het kindje. Begin februari krijg ik een nieuwe echo in het AMC waar ook de nierarts nog even meekijkt. Dan ben ik rond de 26 weken. Hopelijk ben jij er inmiddels ook wat rustiger onder en kun je genieten van je zwangerschap ❤️

5 jaar geleden

Ja hier ook een multicysteuze nier. Ik vond vooral de onzekerheid precies met kerst lastig. Ik had steun verwacht van familie, maar zij wuifden het weg en zeiden dat het vast niets voorstelde, anders was ik wel meteen naar het ziekenhuis gestuurd. Nou, dat raakte me wel. Toen eenmaal dit nieuws kwam allemaal wel schrikken. Terwijl ik juist dacht; ah fijn, geen operatie, geen medicatie, geen ziekte, niet erfelijk. Tuurlijk wil je een kind dat helemaal perfect is, maar als je dan iets moet hebben, is dit wel het minst erge denk ik dan. Beter dan een hartafwijking of iets aan z’n longen. Het wordt gewoon een gezonde jongen die 100 kan worden 🤗🤗❤️❤️👍🏼👍🏼

5 jaar geleden

Ah dank voor jullie reacties💗 Je wil gewoon het beste voor je kleintje, een goede start, dan is het woord ' afwijkend ' ...ineens een klap in je gezicht tijdens die 20 weken echo. Maar inderdaad het is heel onschuldig, ze kunnen het goed monitoren, als er dan al iets moet zijn...dan liefst zoiets als dit. Ik denk ook echt dat als de kleine er straks is en je ziet dat ze het goed doen, dat dat een hele fijne bevestiging is. Het gaat sws goed komen met ze! Ik wens jullie een fijne zwangerschap en het allerbeste met jullie kleintjes 💛

5 jaar geleden

Reactie op Saar2105

Ja hier ook een multicysteuze nier. Ik vond vooral de onzekerheid precies m ...
Ja dat begrijp je. Je hebt totaal geen idee hoe of wat straks. Gelukkig had ik veel steun ook van familie en vrienden die erg meeleefde en interesse toonde. Op die manier kwam ik er ook achter dat het blijkbaar in mijn familie zit: mijn opa had 1 nier en mijn oom heeft er zelfs 3. Beide pas veel later achtergekomen en nooit ergens last van/mee gehad. Dat was ook wel een fijn idee, dat het dus echt een afwijking is in het aantal nieren en niet persee het functioneren ervan. Achteraf gezien valt het inderdaad allemaal mee maar op dat moment schrik je gewoon. Je zultzien dat we gewoon een gezond mannetje op de wereld zetten 💙 Ik heb het idee dat dit vaker voorkomt bij mannen/jongens, of lijkt dit maar zo?

5 jaar geleden

Reactie op San_H

Ja dat begrijp je. Je hebt totaal geen idee hoe of wat straks. Gelukkig had ...
Hey, bij ons hebben ze ook een te grote nier geconstateerd op de 20 weken echo. Ze gaan dit verder opvolgen tijdens de volgende echo. De gyn leek er zich geen zorgen in te maken, en wist te vertellen dat dit bij jongens inderdaad frequent voorkomt. De meesten groeien er uit zichzelf uit, en als het bij de geboorte nog vergroot was, gingen ze een echo maken ter controle. Succes allemaal 🍀

5 jaar geleden

Reactie op San_H

Ja dat begrijp je. Je hebt totaal geen idee hoe of wat straks. Gelukkig had ...
Dat is bijzonder inderdaad, maar dat moet ook al een fijne geruststelling zijn dat zij geen last hebben gehad en pas later achter zijn gekomen! Klopt volgens mij dat het vaker bij jongens voorkomt en ook meestal aan de linkerkant. Hier wel een meisje en is de rechterkant aangedaan. Maar dat het maar eenzijdig is, is inderdaad het belangrijkst! Tweezijdig is een hele andere situatie. Had daar even naar gevraagd of de kans dan ook bestond dat dit nog tweezijdig zou worden. Maar dat is praktisch uitgesloten gelukkig 😄

5 jaar geleden

Ja klopt inderdaad, vaker bij jongetjes. En als het vaker voorkomt in je familie is dat toevallig en niet genetisch. Omdat dit in de aanleg mis is gegaan en niet vastligt in je DNA. Je hebt geen grotere kans het genetisch over te erven. Dit is wat VU ons zei.

5 jaar geleden

Ja dit soort dingen maakt je gek. Ik ken het. Bij onze 20 weken echo zijn er ook afwijkingen gevonden; 2 slagaderen in navelstreng ipv 3,normaal zit er 1 toevoer en 2 'afvoeren' zeg maar en bij ons maar 1..en n klein stipje op het hartje..doorverwezen naar gynaecoloog daar nog echo gehad. Lang verhaal kort, het kon op vanalles wijzen maar hij concludeerde dat we ons geen zorgen moeten maken en gewoon genieten van de zwangerschap. Om het helemaal zeker te weten konden we alsnog een nipt test laten doen dus ook heel erg mee gezeten. Nog overleg gehad met vk zij zei ook geen zorgen maken is gewoon een uitzondering op de regel maar ws niks ernstigs. Dis daar gaan we dan ook maar vanuit..Maar snap je gevoel. Ik zou in jouw geval dan ook hetzelfe doen. Wanneer je niet terug hoeft voor controle bij gynaecoloog oid gewoon van het beste uitgaan!🍀

5 jaar geleden

Dit had mijn zoontje ook. Dit is vanzelf weggetrokken toen hij ouder werd. Nooit medicatie voer hoeven hebben. Inmiddels is hij 15, en hartstikke gezond😍