22 Reacties

5 jaar geleden

Je hebt toch ook gewoon recht op vakantie? Ik heb juist expres aangegeven niet in de drukste periode terug te willen komen. Daarom plak ik er ook 3 weken vakantie achteraan

5 jaar geleden

Helaas wel. Al ligt dat er een beetje aan hoeveel van jou collega's er die periode al verlof hebben gevraagd. Ik heb gelijk met 12 weken aangegeven zwanger te zijn en heb toen gelijk aangeven na mijn verlof vakantie te willen. Dat was dus al vast gelegd.

5 jaar geleden

Reactie op Manonv94

Je hebt toch ook gewoon recht op vakantie? Ik heb juist expres aangegeven n ...
Ik hoop ook dat het gewoon goed is maar ik heb een hele lastige werkgever. Was benieuwd in hoeverre ik hiermee in mijn recht sta.

5 jaar geleden

Ligt ervolgens mij aan hoe het geregeld is op je werk. Ik moet namelijk mijn zomervakantie voor 1 december al aanvragen en ben ik later mogen ze dat indd weigeren Ivo personeel te kort.

5 jaar geleden

Ik heb ook 3 wkn vakantie er aan vast geplakt.4 mei uitgerekend dus 4 aug beginnen.En ruim van te voren aangevraagd,je hebt recht op je vakantie ja toch.

5 jaar geleden

Ja helaas! Ik zit met hetzelfde. Had zelfs al uitgedoktert of je recht hebt op extra verlengd geboorteverlof. Je hebt sowieso recht op 5 dagen. En als je die neemt dan mag je verlengen. Mits je werkgever daarmee instemd. In overleg dus. Altijd even je Cao checken voor de zekerheid.

5 jaar geleden

Reactie op CorinaCorina

Ik heb ook 3 wkn vakantie er aan vast geplakt.4 mei uitgerekend dus 4 aug b ...
Je hebt zeker recht op vakantie. Maar als andere collega's je voor zijn is er een kans dat je pech hebt

5 jaar geleden

Je hebt recht op drie aaneengesloten weken vakantie in een jaar. De periode hiervan moet in overleg, wat betekent dat je werkgever je dit wel mag weigeren (met goede reden)

5 jaar geleden

Volgens mij als hij kan aantonen dat hij in de problemen komt als hij jou vakantie toezegt op dat moment, mag hij weigeren.. Maar je kan misschien op spelen op of het handig is als je terugkomt en een aantal weken later weer met vakantie gaat. Ws is er een vervanger voor jou die makkelijker 3 weken langer kan blijven dan dat ze op een later moment weer jou moeten vervangen. En wanneer heb je dan wel de mogelijkheid om vakantie op te nemen, neem aan dat iedereen wel rond de zomer vrij wilt?

5 jaar geleden

En even je cao goed bekijken

5 jaar geleden

Je kan het misschien ook omdraaien, weet niet hoeveel week van tevoren je van plan was eruit te gaan Maar stel dat je 4 week voor bevalling eruit gaat (IPV 6)en dus 12 week erna nog hebt En dan begin je met vakantie dus dat je voor je zwangerschapsverlof 2 week vakantie pakt

5 jaar geleden

Tip voor iedereen die hiermee stoeit. Ik heb mijn werkgever overtuigd door te zeggen dat ze toch een betaalde kracht vanuit uwv voor mij krijgt en het natuurlijk veel makkelijk is om die persoon dan juist nog 3 weken te laten doorwerken. Bij mij staat het vast dat ik 3 weken vakantie na het verlof opneem

5 jaar geleden

Bij ons op werk wordt er gekeken wanneer iedereen vrij wilt en als er te veel mensen vrij willen dan wordt er aangegeven wie later kan

5 jaar geleden

Reactie op EssieVB

Je hebt recht op drie aaneengesloten weken vakantie in een jaar. De periode ...
Excuus. Het is twee aaneengesloten weken, net nog even opgezocht.

5 jaar geleden

Reactie op JuleS19

Tip voor iedereen die hiermee stoeit. Ik heb mijn werkgever overtuigd door ...
Uwv betaald jou en niet die andere kracht. Waar je wel een punt hebt dat de werkgever kan kijken of je vervanger een maand langer kan doorwerken, zodat je je vakantie erachter aan kan plakken.

5 jaar geleden

Beste mei202baby. je werkgever mag je vakantie weigeren, maar dient dit te motiveren. Je kan wel goed in gesprek gaan met je werkgever. Je bevallingsverlof kan makkelijk uitlopen indien de baby later wordt geboren dan de uitgerekende datum.

5 jaar geleden

Ja dit mag je werkgever weigeren en zeker als je met teveel tegelijkertijd op vakantie zou zijn waardoor je onderbezet zou staan. Je bevallingsverlof is anders als je vakantie. Ik weet dat ze idd tijdens je verlof een betaalde kracht kunnen aannemen, omdat jij dan door t UWV betaald wordt, maar zodra dat verlof afloopt zijn de kosten voor je werkgever en niet meer voor het UWV. Ook kan je proberen een middenweg te vinden. Ik wilde eerst 2 weken voor en 2 weken na mn verlof vakantie opnemen, maar ik kom precies terug in de zomer vakantie, waardoor ik het onmogelijk maak voor mn collega's met kinderen om vakantie op te nemen. Ik ben dan ook coulant geweest en heb het veranderd naar 3 weken vakantie voor mn verlof en 1 week vakantie erna. Ik ga nu eind maart met verlof en kom als t goed is rond 15 augustus terug. Hierdoor konden mn collega's ook gewoon op vakantie gaan zonder problemen. Mocht dit anders lopen door bijvoorbeeld later bevallen, dan vervalt de vakantie gewoon en blijven die uren over aangezien dat dan als bevallingsverlof wordt gerekend.

5 jaar geleden

Verschilt denk ik ook wel per branche waarin je werkt. Ik werk in de gehandicaptenzorg, als ik na mn verlof gelijk weer aan het werk zou gaan is het half juli. Dat zou betekenen dat ik na bijna een half jaar niet in de zorg werken gelijk volle bak in de zomer moet starten, met alle bezettingsproblemen etc die jaarlijks terug komen 🙈. Nu in overleg met manager besloten vakantie op te nemen en 1 september weer te beginnen. Er is toen van februari tm eind augustus een vacature uitgezet om mijn uren op te vullen. Dit in plaats van van februari tm half juli..

5 jaar geleden

Ik heb 4 weken extra aan vakantie opgenomen!🙏🏼 Een werkgever mag een vakantieaanvraag alleen weigeren als het voortbestaan van het bedrijf in het geding komt als jij niet aanwezig bent. En dit moet hij dan ook kunnen bewijzen.

5 jaar geleden

Ik werk in de zorg en bij ons is de regel in de zomer ook niet meer dan 3 mensen op vakantie. In de week dat ik 3 weken vakantie op neem na mijn verlof waren er al 8 mensen die die week ook wilde. Maar mijn manager vond mij een uitzondering, omdat ik ook al vanaf oktober niet meer op m'n eigen woongroep sta. En mijn manager zei al dat ze het voor mij fijner vond om ná de zomerdrukte lekker terug te komen ipv midden in. Dus ik heb groen licht gekregen voor die weken.