Hier een kleine man van net twee die echt al veel woorden spreekt en lange zinnen kan maken (makkelijk 7 a 8 woorden achter elkaar). De afgelopen weken maakt hij van alle woorden die hij kent een verkleinwoordje. 鈥渂roodje in het kastje met appelstroopje鈥漬oem het maar op en alles wordt verkleind. Het valt nu echt op aangezien we zelf minimaal verkleinwoorden gebruiken. Is dit weer z鈥檔 fase die jullie ook herkennen?
Hier een dochter die goed praat. Ook met verkleinwoorden, soms wel, soms niet. Het lijkt alsof ze zelf experimenteert. Ze noemt mij bijvoorbeeld mama, maar als ze iets nodig heeft of is moe dan is het mamatje
Ja, mijn zoon spreekt ook al erg goed en gebruikt ook wel verkleinwoorden. Maakt soms ook zijn eigen meervoudsvormen, zoals pingu茂nnen. Echt grappig, hoe ze de regels van de taal al zelf aan het toepassen zijn. Soms goed, soms fout.
Ja, hier speelt onze peuter echt met taal. Dus verkleinwoorden, maar ook kleine woordgrapjes enzo. Ik zei pas tegen hem: "wat leuk dat je zo met taal speelt. Dat vind ik ook altijd leuk om te doen." Hij: "mama, ben je met de taal aan het spelen?" Ook zegt hij ipv '(t)je' soms '(t)jie' als verkleining. Dus 'mamatjie' of 'bordjie' ofzo. Heel leuk om te horen
Hier ook zoontje (van 2 juni) die al heel goed en in lange zinnen spreekt. Heeft de laatste weken ook verkleinwoorden ontdekt, maar ook intonatie en handbewegingen erbij. Geweldig om te horen en zien.
PS. Wanneer hij echt iets gedaan wil krijgen, zegt hij tegenwoordig mamaatje - en meteen ook een doelbewust pruillipje erbij.馃グ
Haha zo grappig om te lezen dat meerdere kindjes het doen.
Lovie heeft ook een tijd overal verklein worden van gemaakt.. alleen maakte ze het eind vaak langer zoals broodjeee , speentjeee 馃槀