53 Reacties

4 jaar geleden

Smeer je je tepels ook in?

4 jaar geleden

Smeer je je tepels ook in?
Ja met zalf van de apotheek. Ook sinds hij 3 weken oud is, inmiddels is hij bijna 12 weken.

4 jaar geleden

Reactie op Rachelle_

Ja met zalf van de apotheek. Ook sinds hij 3 weken oud is, inmiddels is hij ...
Ik had ook een zalf maar toen zei een vriendin dat zij ook de nystatine op haar tepels moest smeren (klein laagje en aan de lucht laten drogen) en dat doe ik nu ook en gaat echt veel beter! Daarnaast smeren wij ook kokosolie in z’n mondje. Geen idee wat nou heeft geholpen maar het is in ieder geval nu bijna weg!

4 jaar geleden

Ik had ook een zalf maar toen zei een vriendin dat zij ook de nystatine op ...
Klopt dat heb ik eerst ook gedaan met de Nystatine maar dat werkte ook niet. De huisarts heeft mij ook na gekeken en ik was “schoon” zoals zij dat noemde. Kokosolie hebben we ook geprobeerd, maar daar groeide de spruw ook van…

4 jaar geleden

Hey Rachelle! Wauw, wat intensief :( Verder eerst pluim voor jou hoor dat je dit al zo lang volhoudt! Elk flesje borstvoeding is mooi meegenomen maar het moet voor jou ook aangenaam blijven... Ik geef zelf ook borstvoeding en vorige week zat ik er even door omdat baby de borst begon te weigeren, combinatie 3e sprong en gewoonte aan flesspeen die sneller stroomt vermoed ik, dus dan dacht ik te stoppen met borstvoeding. Het was voor de baby niet meer fijn en voor mij ook niet. Ik heb nog enkele dagen afgewacht omdat ik graag tot en met drie maand borstvoeding wou geven en op een mooie manier wil 'afscheid nemen' waarbij ik zelf als ik beslis kan afbouwen en niet omdat het moet omdat het niet meer lukt. Dit heeft niks met jouw verhaal te maken, maar gewoon maar om te zeggen dat het voor jou ook haalbaar en aangenaam moet blijven want mensen beseffen soms niet hoe intensief borstvoeding is, zeker in combinatie met kolven, heel de boel uitwassen etc. Wat de spruw betreft, hoe spuit de de nystatine in? Gewoon in mondje spuiten is niet genoeg, de bedoeling is echt dat het open gewreven wordt op de tong en binnenin als de spruw daar ook zit. Niet makkelijk om te doen, je kan moeilijk tegen de baby zeggen dat hij eventjes moet spoelen... Hier int begin spuwde ze alles uit maar op den duur ging het wel als ik haar kaakjes zachtjes toe kneep en dan heel langzaam de nystatine over haar tong spoot. Ik heb drie potjes nystatine gehad en vond niet dat dat iets uit deed. Met tips van hier ben ik kokosolie en Zonnatura cranberrysap gaan proberen en hielp veel beter. Kokosolie van Kruidvat en gewoon met mijn vinger in mondje wrijven, vind ze wel nog leuk, cranberrysap deed ik met de pipet van de nystatine over de tong. Echt maat klein beetje. Spuwde ze uit, vond ik niet erg want weet niet hoe gezond het voor hen is om dit te slikken, maar het was alleszins goed over de tong gepasseerd. Na een aantal dagen was het weg en bleef het weg. Misschien komt het bij jouw kindje steeds terug omdat jouw tepels ook geïnfecteerd zijn? Hier zou je daktarin crème kunnen op doen, is om voorschrift en moet je dan telkens afwassen. Of ook kokosolie op wrijven dit hoef je niet af te wassen. Zelf geen ervaring met besmette tepels of hoe dat er uit zou zien. Nogmaals, je doet het al super dat je zo lang borstvoeding kan geven. Maar let op jezelf dat het nog haalbaar blijft en dat je er van geniet. Het is zoiets moois en intiems maar als je er niet meer van geniet is het echt wel zwaar dus persoonlijk zou ik dan overwegen om te beginnen afbouwen, de belangrijkste periode heeft jouw baby borstvoeding gehad dus dat is echt al mooi! Succes alleszins met je keuze en hopelijk lukt het nog om van die vervelende spruw vanaf te raken!

4 jaar geleden

Reactie op Rachelle_

Klopt dat heb ik eerst ook gedaan met de Nystatine maar dat werkte ook niet ...
Pffff jeetje wat vervelend zeg! Nou dan zijn mijn tips ook op ☹️

4 jaar geleden

Gentiaan violet is super spul, gaf het mijn kindje gewoon toen ze op de rug lag, met een wattenstaafje kan je zo alles insmeren zonder dat ze het door slokken

4 jaar geleden

Reactie op Helloo

Hey Rachelle! Wauw, wat intensief :( Verder eerst pluim voor jou hoor dat ...
Dankjewel voor je uitgebreide reactie! We spuiten de nystatine niet alleen in z’n mondje. Eigenlijk gewoon zoals je omschrijft. Ook het inwrijven, alleen deden we dat eerst met onze vinger maar een paar weken geleden zijn we over gestapt op het inwrijven met een wattenstaafje. Dat is toch wat kleiner en makkelijker te bewegen in t mondje. Ik gebruik al sinds begin af aan de zalf miconazol voor mijn tepels. De huisarts heeft ze elke afspraak gecontroleerd, maar daar waren geen sporen van spruw op te bekennen en is het smeren preventief. Ben blij dat die ook niet helemaal open liggen, maar ze worden wel weer gevoelig door hoe mijn zoontje nu drinkt aan de borst. Zoals jij ook beschrijft zou ik het liefst stoppen op een manier en termijn die voor mij goed voelt en op een mooie manier afscheid nemen. Op dit moment voel ik me bijna verslagen door de spruw. Het is zo’n tweestrijd nu. Ik wil eigenlijk niet stoppen, vind het een mooi en fijn moment met mij en m’n zoontje. Aan de andere kant ben ik het gedoe er omheen toch wel echt zat aan het worden na bijna 9 weken spruw. Ik heb net in ieder geval de huisarts gebeld en ze bellen straks terug ivm te veel bellers. Ik hoop vandaag een afspraak te kunnen krijgen om het te bespreken. Heb je een combinatie van kokosolie en zonnatura cranberrysap gebruikt? Of 1 voor 1. Ik heb kokosolie ook geprobeerd, maar dat leek niks te doen. En hoe heb je dat dan precies gebruikt?

4 jaar geleden

Reactie op Mandoa

Gentiaan violet is super spul, gaf het mijn kindje gewoon toen ze op de rug ...
Daar had ik nog niet aan gedacht met wattenstaafje. 🙂 dat is dan zeker ook een optie.

4 jaar geleden

Reactie op Rachelle_

Dankjewel voor je uitgebreide reactie! We spuiten de nystatine niet alleen ...
Ik ben er eigenlijk mee begonnen omdat ik 's nachts de nystatine beneden had staat en de dokter had gezegd dat ik het na elke voeding had staat. Maar vergat dat elke keer 's nachts dus dan die kokosolie en cranberrysap gekocht voor t doen na de voedingen in de nacht. De eerste paar nachten dan heb ik enkel kokosolie gebruikt, gewoon beetje op mijn vinger, dan in mondje van baby (gewoon op de tong, de spruw zat enkel daar), dat wel een aantal keer na elkaar omdat ik zeker wou zijn dat het er in zat. En na een paar dagen (ik had Zonnatura cranberrysap online gekocht dus zodra dat er was,) dan heb ik de kokos niet meer gebruikt enkel het cranberrysap. Na de voeding het sap via (schoongemaakte) pipet van de nystatine heel langzaam in mondje over de tong, ook gewoon zoals ik het hij de nystatine deed. Nu ik het omschrijf lijkt het dus eerder door cranberrysap beter te zijn dan door de kokos! Ik ga trouwens binnen een aantal dagen beginnen afbouwen omdat ze dan drie maand is en in mij dat had voorgenomen als mijlpaal, het voelt goed om zelf die beslissing te nemen en niet 'van moeten' zoals ik vorige week nog dacht toen ze niet meer goed aan de borst dronk :) Ik ga het enerzijds wel missen die mooie momentjes maar anderzijds is het goed geweest en mag mijn man nu wat meer helpen haha (en gaat dat mij ook wat rust geven dat ik weet hoeveel ze drinkt en hopelijk slaapt ze 's nachts dan ook beter door)

4 jaar geleden

Reactie op Helloo

Hey Rachelle! Wauw, wat intensief :( Verder eerst pluim voor jou hoor dat ...
Welke cranberry gebruiken jullie

4 jaar geleden

Wat vervelend voor je en inderdaad totaal geen leuke manier om inderdaad verslagen te worden door de spruw. Mijn dochter had ook spruw, wel 4 kuurtjes gehad en het ging maar niet weg. Weet niet of je alles goed stereliseert? Er kan namelijk ook herbesmetting plaats vinden via bijvoorbeeld speentje. Maar zo te lezen heb je alles al geprobeerd. Ik ben na 4 kuren gestopt met de medicijnen want was er ook zo klaar mee, heel naar om het elke keer in het mondje te moeten doen, en ook zo vaak. De lol is er snel af, ik weet precies hoe je je voelt. Ik heb een lactatiekundige laten komen en die gaf aan dat ze een te korte tongriem heeft. We hebben deze laten laseren in een tongriem kliniek in Groningen. Een symptoom van een te korte tongriem is een tweekleurige tong, vaak voorin geen witte kleur en achterin de tong wel wit. Uiteindelijk heeft dit bij ons geholpen. En ik vroeg me ook even af of jij ook pijn/last ervaart aan je borsten. Als dat niet het geval is zou ik gewoon stoppen met alle ellende en de spruw gaat vanzelf weg. Wij dachten op een gegeven moment, als 4 kuren niet helpen dan gaat een 5e kuur ook niet helpen.

4 jaar geleden

Heb ook alles geprobeerd, maar niks werkte. Net klaar met gentiaan violet kuur, gewoon op de rug ingesmeerd 2 weken lang(mocht van de lactatiekundige als ze er geen last van zou hebben), maar volgens mij is het tongetje nu nog steeds wit(wel veel lichter wit) ze heeft geen last meer van pijn. Met kokosolie werd de pijn wel minder voor haar.

4 jaar geleden

Ik had ook nog als tip van de lactatiekundige gekregen om probiotica op te lossen in water en dat met een gaasje op de tong te deppen en daarna de nystatine toe te dienen. Dit dep je met een schoon gaasje ook op je tepels. Geen idee of het helpt want we zijn ‘nog maar’ een weekje bezig maar het wordt hier al wel minder gelukkig. Maar wat een ellende zeg die spruw.

4 jaar geleden

Wij hadden ook eindeloos spruw. Dokter nummer 3 zei toen, stop maar gewoon. De bijwerkingen zijn dalijk erger dan de kwaal zelf.. Een dag nadat we gestopt waren met Nystatine werd het minder en minister spruw vanzelf weg gegaan! Onze dochter leek geen last te hebben van de spruw.

4 jaar geleden

Reactie op Sascha1234

Wat vervelend voor je en inderdaad totaal geen leuke manier om inderdaad ve ...
Mag ik vragen waarom de tongriem is gelaserd ipv geknipt?

4 jaar geleden

Reactie op Hensjepensje92

Ik had ook nog als tip van de lactatiekundige gekregen om probiotica op te ...
Welke probiotica gebruiken jullie

4 jaar geleden

Mag ik vragen waarom de tongriem is gelaserd ipv geknipt?
Ik weet heel eerlijk gezegd niet of er echte verschillen zijn in resultaat/pijn bij laseren ten opzichte van knippen. Wij kwamen hier op doordat de lactatiekundige dit adviseerde en wij toevallig in de buurt van Groningen wonen. Vond het wel heel fijn daar omdat een lactatiekundige je begeleid en je op die manier ook nog tips krijgt rond aanleggen. Heb jij ervaring met knippen?

4 jaar geleden

Reactie op Sascha1234

Ik weet heel eerlijk gezegd niet of er echte verschillen zijn in resultaat/ ...