19 Reacties
5 jaar geleden
Ik neem 1 jaar lang 1 dag ouderschapsverlof op (ik werk 0.8, dus volgend jaar 0.6). Ik weet ook nog niet of ik weer vier dagen wil werken maar ik wil eigenlijk wel zeker zijn van de mogelijkheid.
Waar staat die terugbetalingsverplichting? Ik heb dit alleen begrepen als ik van baan wissel buiten de sector.
5 jaar geleden
Je moet even naar P&O en dit voorleggen. Bij mij op school willen ze van alles voor me voorrekenen. Heb ik overigens nog niet gedaan, ivm Corona. Maar ik ga daar vandaag eens over mailen.
Ik werk nu 0,8fte en neem na de zomer 1 dag per week ouderschapsverlof op, (2dagen p/m betaald, 2dagen p/m onbetaald want dan drukt t m’n salaris niet zo omlaag).
Ik ga vragen hoeveel ouderschapsverlof ik dan kan opnemen als ik evt later bedenk om m’n contract te verkleinen. Ik zou niet op voorhand al verkleinen, want dat kost je een deel van je baan. Straks wil je wel weer 4 dagen werken (of moet je dat wel doen, om wat voor reden dan ook) en kan t niet bijvoorbeeld.
5 jaar geleden
Ik werk nu 1.0. Omdat een deel van het verlof in de mei- en zomervakantie valt ga ik die 6 weken spreiden (na de zomervakantie gewoon starten en dan 1,5 dag vakantieverlof opnemen per week + 1 dag per week betaald ouderschapsverlof). Dan kan ik tot kerst lekker veel thuis zijn zodat zowel ik als de baby kunnen wennen. Mijn man pakt 1 dag en mijn schoonouders 1. Dan hoeft ons kindje tot kerst ook niet naar de opvang. Ik weet nog niet of ik daarna 0.8 ga werken omdat ik dan nog steeds een half jaar ouderschapsverlof heb of dat ik 0.6 wil. Dat ligt er ook heel erg aan hoe het combineren bevalt. Van tevoren deeltijdontslag nemen zou ik nooit doen. Je weet gewoon niet hoe je je voelt na je verlof.
5 jaar geleden
Dag ladies,
Ik heb een proefberekening laten maken. 0,6 ipv 0,8(huidig) of 0,8 met 0,2 ouderschapsverlof voor 2 jaar. Verschil is aanzienlijk.
Ik heb de vraag ook voorgelegd en kreeg het volgende antwoord: V.w.b. uw vraag over wel/niet teruggaan naar de oorspronkelijke omvang na het verlof is het van belang voor hoeveel de teruggang (deeltijdontslag) gewenst is.
Dit heeft overigens alleen invloed op een eventuele terugbetaling van salaris en kan verder niet worden verboden.
Conform cao bestaat een terugbetalingsverplichting (cao-VO 2020 artikel 15.7.b onder 1):
15.7.b.Terugbetalingsverplichting
1. Een werknemer kan in bepaalde gevallen worden verplicht tot terugbetaling van de bezoldiging zoals bedoeld in artikel 15.7.a. tijdens de verlofperiode. Die plicht bestaat indien de werknemer binnen een jaar nadat hij (een gedeelte van het) ouderschapsverlof op grond van deze regeling heeft genoten ontslag neemt of hij wegens plichtsverzuim wordt ontslagen en wanneer de betrekkingsomvang binnen een jaar na afloop van de verlofperiode wordt verkleind tot de helft of minder van de betrekkingsomvang op de dag voorafgaand aan de ingangsdatum van het verlof.
In die gevallen is de werknemer verplicht tot terugbetaling van de bezoldiging die hij gedurende het ouderschapsverlof heeft ontvangen over het aantal uren waarmee de betrekkingsomvang is verkleind.
Uiteraard zal e.e.a. na overleg met school alsdan tot een voor beide partijen acceptabele invulling kunnen komen.
Ik ben wel benieuwd want ik heb nog geen antwoord gekregen op m’n vraag mbt tot terug moeten naar 4 dagen.
5 jaar geleden
Reactie op kiopo
Dag ladies,
Ik heb een proefberekening laten maken. 0,6 ipv 0,8(huidig) of ...
Als ik dit lees, dan lees ik het als;
Als je na afloop van het ouderschapsverlof de helft of minder dan dat gaat werken (bijv 0.4 ipv 0.8) dan kan terugbetaling worden gevraagd.
Of moet ik dit lezen als dat het gaat over 1 dag? Want dat vind ik niet geheel duidelijk.
5 jaar geleden
Reactie op JN21
Ik neem 1 jaar lang 1 dag ouderschapsverlof op (ik werk 0.8, dus volgend ja ...
https://www.vo-raad.nl/system/downloads/attachments/000/000/995/original/CAO_VO_2020.pdf
In dit document staat alles over ouderschapsverlof. Zoals mijn P&O'er het uitlegde zit het als volgt:
Je moet een deel van je betaald ouderschapsverlof terugbetalen als je na de verlofperiode de helft of minder van je betrekkingsomvang wil blijven werken.
Als je 0,8 fte werkt volgens contract tot aan je verlof, dan betekent dat je het alleen moet terugbetalen als je na je verlof 0,4 fte of minder wil gaan werken. Zo heeft ze het mij uitgelegd.
Voor mij is dit geen probleem, want ik wil sowieso meer dan 0,4 blijven werken.
5 jaar geleden
Ik ga of per aug of per sep van 1 fte naar 0,8. Na de zomervakantie krijg ik de meivakantie en zomervakantie “terug”. Ik neem dan iedere week 1 dag “vrij”. Daarna neem ik pas ouderschapsverlof op. Nu nog kopzorgen over of ik per 1 aug dus vermindering doe (betekent wel dat ik minder recht heb op ouderschapsverlof) of per 1 sept(wat betekent dat ik na de zomervakantie twee weken fulltime moet werken)
5 jaar geleden
Reactie op Jaja1989
Krijg jij je hele mei en zomervakantie? In de cao staat max 6 weken.. dus i ...
Dat is ook nog netjes! Volgens mijn cao (docent mbo) worden er, verdeeld over het hele jaar, maar 25 dagen aangemerkt als dagen die gecompenseerd kunnen worden. De hele meivakantie mag bijvoorbeeld niet gecompenseerd worden.
5 jaar geleden
Reactie op mk87
Dit klopt dus! Ik weet nu meer. Ik heb weer antwoord terug: een teruggang van 4 naar 3 dagen direct na afloop van het ouderschapsverlof mogelijk is zonder gevolgen. Behalve als de teruggang tot de helft of minder van de oorspronkelijk omvang betreft (dus naar 2 dagen of minder) bestaat een financiële terugbetalingsverplichting maar dat is bij een teruggang van 4 naar 3 dagen dus ook niet van toepassing.
5 jaar geleden
Reactie op Jaja1989
Krijg jij je hele mei en zomervakantie? In de cao staat max 6 weken.. dus i ...
Ik werk op het vso maar het is de cao po. Volgens mijn directeur wel... 🤣
5 jaar geleden
Reactie op Soesi
Dat is ook nog netjes! Volgens mijn cao (docent mbo) worden er, verdeeld ov ...
Ik werk ook in het mbo maar iedere school gaat daar weer anders mee om. Ik moest voor het einde van het schooljaar dagen als vakantiedagen aanmerken (wel 30 dagen). En als je die dagen dan mist door het breken van je nek of zwangerschap o.i.d. krijg je die dagen er dus bij op. Ik kon dus zelf wel de meivakantie en eerste 4 weken van de zomer aanmerken. Maar raar dat jullie de meivakantie niet 'missen' dan!