10 Reacties

6 maanden geleden

Ik snap dat je druk voelt. Ken je de zindelijkheidsboxen? Die zijn fijn om houvast te hebben. Zelf vind ik dat je met een kind van 3 jaar best wat strenger kan zijn inmiddels. Helaas luiers zijn op. Vanaf nu plassen op wc zoals grote kindjes dat doen. Zo niet, natte broek en dan samen droogmaken. Eerste dagen ieder half uur/uur op de wc zetten. Daarna kun je steeds meer op gevoel afgaan. Zou dit echt strikter aan gaan pakken. Zelf een luier pakken is no-go. Als ze dat kan, kan ze ook op wc. Moet alleen vertrouwen krijgen (ook van jullie!!) dat ze dit kan!

6 maanden geleden

Als je kind er aan toe is gaat het vanzelf. Bij de eerste ook zo druk op gezet en dat werkt echt tegen. En zo veel ongelukjes overdag en in de nacht. Heb het toen met rust gelaten na een maand gaf hij zelf aan om niet meer een luier om te hebben en dat ging gelijk goed. Hier nog één in de luier en echt niet toe om nu zindelijk te worden. Voor ze 4 zijn, zijn ze zindelijk.

6 maanden geleden

Wij hebben de luiers ingepakt in een grote doos, strik errond en aan een andere baby gegeven. Ik had dit op voorhand aangekondigd en ook op z'n kalender gezet. Dit ging zonder problemen, zoontje was super trots. Dan 5 dagen vakantie (was tijdens een verlengd weekend in mei, zoontje was 2j3m) en gewoon laatste luier uit en in de blote billen (s nachts wel nog luier maar dit "nachtbroekje" genoemd). Niet zelf op toilet gezet maar gezegd "als je een kriebel voelt, dan is dat pipi of kaka die eruit wil en dan ga je naar potje". Zelf de signalen van z'n lichaam leren kennen ipv op commando. Eerste keer plaste hij zo op de grond maar kon ik wel zeggen: dat was de kriebel 😀 de volgende dagen nog 2x ongelukje en Kaka ging paar dagen moeilijk op het potje maar zijn klik was super snel gemaakt. Ik las ter inspiratie de cursus van snuggles and dreams, potjestraining op 3 dagen. De derde dag dan een broek aan, weer even 1 ongelukje maar daarna weer helemaal goed opgepakt. Na elke pipi/kaka mocht hij een sticker kleven. Ik had gewoon zelf beloningskaarten gemaakt en kleine cadeautjes gekocht. Belangrijk: in het begin het cadeautje niet te lang uitstellen dus de eerste dag had ik stickerkaarten met maar 3 vakjes, daarna naar 5 vakjes, daarna naar 7 en dan alleen nog bij Kaka. Ik zou dus niet meer voor de geleidelijke aanpak gaan maar aankondigen "binnen x dagen gaan we leren op het potje gaan. Jij bent een grote meid dus geen luiers meer". Succes!!

6 maanden geleden

Reactie op Liesxx

Ik snap dat je druk voelt. Ken je de zindelijkheidsboxen? Die zijn fijn om ...
Ieder half uur op de wc/potje zetten is hier echt een drama! Ze krijst alles bij elkaar. Ik heb het idee dat dit alleen maar averechts werkt. Zindelijkheidsboxen is naar mijn idee hetzelfde als een eigen stickerbeloningssysteem of is dit anders. Dit doe ik al een tijdje. Ook met een natte broek laten lopen geeft ze echt niks om.. Ze speelt gewoon rustig verder. Maakt geen indruk hier.

6 maanden geleden

Moet er ook wel bij zeggen dat het een moeilijke drinker is en dus ook maar weinig plast.

6 maanden geleden

Ik herken mij een beetje in jouw verhaal. Met 2 jaar ook begonnen, maar niet doorgezet. Toen ook maar volledig losgelaten en na haar derde verjaardag hebben wij een weekje vakantie ervoor opgeofferd en direct de knop om. Luiers verstopt, zowel boven als beneden een wc bril verkleiner met krukje (normaal potje wou ze niks van hebben). Geen vaste tijden, gewoon bij aandrang oefenen en wel herinneren na een drinkmoment oid. Onze dochter is ook een luie drinker, maar waterijsjes, groente en fruit met veel vocht werkt ook (komkommer, watermeloen etc) en toch maar de suikervrije limo omdat ze dit toch wat sneller drinkt dan water 🤫 Voor de ongelukjes had ik voor de zekerheid de dweil klaarstaan met de extra vaatdoeken. En op de bank van die celstofmatjes. Maar heb het niet nodig gehad, ze voelde het allemaal direct goed aan. Na 2 dagen gingen we langzaam uitbreiden naar buiten. Ondertussen is ze volledig plaszindelijk, alleen poepen vindt ze nog moeilijk op de wc. Ben er nog niet over uit hoe ik dit ga tackelen. Maar ook daar komen we wel weer uit 😅

6 maanden geleden

Reactie op Miran-

Moet er ook wel bij zeggen dat het een moeilijke drinker is en dus ook maar ...
Hier wordt nog steeds de halve badkuip leeggedronken dus misschien elke dag in bad zetten (in België is het - tijdelijk 😏- super warm dus dat bad komt nog goed van pas nu)

6 maanden geleden

Misschien juist even een zindelijkheidspauze van een paar weken, en dan weer proberen? Zonder stickers, maar met een leuk dansje?

6 maanden geleden

Ik zou het gewoon even los laten. Onze dochter ging vaker niet dan wel op het potje en wou ook niet. Maar op een gegeven moment gaf ze aan dat ze op de wc wilde plassen, net zoals mama. Vanaf dat moment wilde ze niet anders meer. Nu is ze 3, af en toe is ze nog wat te laat, maar ze poept en plast sinds ze het zelf aangaf gewoon op de wc. Alleen tijdens het middagdutje heeft ze nog een luier om. Ik denk dat je juist geen druk moet leggen hierop 🤗

6 maanden geleden

Ik lees graag mee, hier precies hetzelfde. Poept en plast zijn broek er rustig onder en geeft er he le maal niks om. Ook elke 20 min op het potje helpt niks, ben soms net te vroeg of te laat