16 Reacties

één jaar geleden

Hier ook een jongeman van bijna 13 maanden die ons alleen maar uitlacht bij het waarschuwen. Meestal als ik m'n stem een beetje verhef luistert hij wel redelijk. Dit is ook echt gewoon de leeftijd van uittesten en kijken hoe ver ze kunnen gaan. Ik heb het eerder meegemaakt, mijn dochter van 3 luistert nu nog veel slechter dan toen ze zo oud was als mijn zoon. Dus best pittig soms 😅

één jaar geleden

Dit lees ik net... blijkbaar niet heel gek dus 🙈

één jaar geleden

Reactie op Anne__90

Hier ook een jongeman van bijna 13 maanden die ons alleen maar uitlacht bij ...
Dat herken ik! En het lastige is dat ik enkel de boze mama mag zijn. Mijn partner die reageert zelfs niet… gisteren had hij nog iets uit het stopcontact getrokken en mijn partner reageert niet. Enige dat die doet is er met lachen en wel 100x op een dag zeggen hoe schattig onze zoon wel niet is. Zo frustrerend 😒

één jaar geleden

Ja hier luistert ze alleen als het haar uitkomt. Ik geloof niet zo in straffen enkel in het belonen van goed gedrag dus ik hoop dat het snel beter gaat.

één jaar geleden

Opvoedcast heeft hier ook een aardige podcast over. Die heet straffen en belonen

één jaar geleden

Wel herkenbaar, maar denk niet dat je van een kind van 13 maanden al kan verwachten dat het volledig naar je luistert. Als mijn zoontje iets doet wat niet mag, laat ik hem iets doen wat hij wel mag doen

één jaar geleden

Wat bij ons goed werkt is op momenten dat als je kindje niet luistert je alle volledige namen uitspreekt plus achternaam. Werkt goed, wij hebben hier 3 namen dus dat komt vaak wel over. We gebruiken het ook echt als de kindjes niet luisteren, zodat het wel zijn lading behoudt.

één jaar geleden

13 maanden is nog zo klein. Ze leren de wereld ontdekken en aan jou om in de gaten te houden of het niet echt te gevaarlijk wordt. Je kan je kind uit de situatie halen als je iets niet wil. Maar het lijkt me heel logisch dat zo’n kleintje nog niet echt luistert.

één jaar geleden

Hier ook herkenbaar. Ze zitten nu ook in de fase van alles uitproberen en papa en mama uittesten tot hoe ver ze kunnen gaan en daarnaast natuurlijk alles uitproberen. Ik zeg ook weleens haar naam en achternaam en dan op een strengere toon en dan kijkt ze wel, maar dan zie je echt een blik van: ik hoor je wel, maar doe lekker wat ik zelf wil. Ik laat haar meestal gewoon haar ding doen tenzij het echt gevaarlijk is of als ik zoiets heb van: dat kun je beter even niet doen. Zoals naar de poes toe kruipen en aan haar vacht trekken, dan haal ik haar weg en leg ik ook uit waarom. Vervolgens doet ze het weer haha maar gewoon blijven herhalen. Het niet willen luisteren duurt nog wel wat jaartjes😅

VRIEND

één jaar geleden

😅 luisteren kan echt nog niet met net 1 jaar. Het opvoeden begint nu pas net. Komt vanzelf, blijven herhalen. Als het echt gevaarlijk wordt ingrijpen, als ze iets doen wat je echt wilt hebben, uit de situatie halen en verder geduld hebben ☺️

één jaar geleden

Reactie op miss J1987

Dat herken ik! En het lastige is dat ik enkel de boze mama mag zijn. Mijn p ...
Mijn man is wel streng maar minder consequent dan ik. Dus meestal is hij het wel met me eens maar als onze dochter dan boos wordt wil hij toegeven en dat gaan we niet doen. Wat zoonlief betreft kan hij ook best streng zijn gelukkig. Dus ook wel stem verheffen en zo. Heel vervelend dat jouw man de "lieve papa" is en jij de "strenge mama" moet zijn! Zou het er toch eens met hem over hebben, hopelijk haalt het wat uit!

één jaar geleden

Ons dochtertje is ook een klein draakje, doet soms expres dingetjes die niet mogen en gaat dan naar ons kijken en zelf al nee schudden😂 heel moeilijk om dan je gezicht in de plooi te houden, ik heb hierdoor wel het idee dat ze dus actief bezig is met wel/niet dingen mogen maar dat het nog een leuk spelletje is. Dus meestal zeg ik dan nee en leid ik haar af zodat ze iets anders gaat doen (soms tot treurens aan toe hoor)

één jaar geleden

Ik zeg 3x nee dat mag niet en haal hem dan weg bij wat hij dus niet mag doen. Bij de 4e keer pak ik hem op en haal hem weg zonder iets te zeggen. Soms vinden ze je reactie gewoon leuk, zonder dat je iets grappigs doet. Het helpt wel, ondertussen luistert hij vaak wel naar mij. Mijn man gaat hem entertainen als hij gezegd heeft nee dat mag niet, je raad het al daar luistert hij dus volkomen niet naar nog.

één jaar geleden

Ik heb ook wel eens begrepen dat jonge kindjes al wel kunnen snappen dat iets niet mag maar dat ze nog niet "sterk" genoeg zijn om de prikkel te weerstaan. Ze weten dat ze niet aan de mooie plant mogen komen, maar dan die plant ook echt met rust laten is toch wel heel lastig. Ik vond dit ook wel logisch klinken en helpt me wat meer geduldig te zijn als ik onze zoon voor de 100e keer uit de plantenbak trek.

één jaar geleden

Reactie op Mom_and_momtobe!

Ons dochtertje is ook een klein draakje, doet soms expres dingetjes die nie ...
Hier ook met vingertje en al, lig in een deuk iedere keer 😂

één jaar geleden

Kindjes van 1 zijn zo klein, hun hersenen zijn niet klaar om te “luisteren”. Ik verspil de moeite en sfeer niet en zorg dat de omgeving veilig is.