16 Reacties
4 jaar geleden
Ik heb hetzelfde. Ik wacht tot na mijn proeftijd! Dan ben ik ook rond/ na de 20 weken. Volgens de wet mag je wachten tot max 3 weken voor je bevalling ( zou ik niet doen hahah ) maar voel je dus niet schuldig . Heb al 2x mee gemaakt dat m’n contract niet werd verlengd daardoor en gaat me nu niet weer gebeuren. En ik werk vanuit huis
4 jaar geleden
Een werkgever die een vrouw van een bepaalde leeftijd aanneemt, weet dat het ‘risico’ er is dat deze vrouw zwanger kan raken.
Als jij met verlof bent straks, betaalt het uwv je salaris en niet de baas. Het enige waar de baas voor moet zorgen is vervanging, maar dat moeten ze ook als je over twee maanden niet mag blijven. Dat is dus verwaarloosbaar.
In dit geval zou ik het wel vertellen. Je bent al best een eindje en ik zou het persoonlijk fijner vinden om het te vertellen zodat men er niet per ongeluk achter komt of dat ze het al zien voordat je het hebt kunnen vertellen.
Je eerlijkheid kan ook juist beloond worden.
Probeer er positief in te blijven. Succes! 🤞🏻🍀
4 jaar geleden
Ik begrijp dat dat lastig is.
Ik was ook in de zomer van baan verandert.
Had een proeftijd van 1 maand, maar had een contract voor bepaalde tijd (een jaar).
Ik ben vanaf dag 1 eerlijk geweest tegen de manager. Aangegeven dat wij een kinderwens hebben en hiervoor bij het ziekenhuis liepen, dus ik/wij onderzoeken hadden. Ze kon dit alleen maar waarderen.
Later stond er een operatie gepland, maar twee weken voor de operatie bleek dat ik spontaan zwanger ben geworden! Ook hierover ben ik eerlijk geweest. Mijn manager wist het al met 4-5 weken.
Vorige week heb ik zelfs een vast contract gekregen. Ik ben nu 14 weken zwanger.
Mij is altijd geleerd dat eerlijkheid het langst duurt!
Doe vooral waar jij je goed bij voelt. ❤️
Ik begrijp je angst en hoor inderdaad ook wel eens andere verhalen. Maar wat hieronder al gezegd wordt: als je je proefmaand niet doorkomt moeten ze ook wat anders zoeken.
En als je het niet vertelt en ze komen erachter..
ik ben nu dus 14 weken, maar ik kan mijn buikje niet meer zo goed verbergen hoor haha. Plus heb ook al wat lichamelijke klachten, maar zelfs hier gaat mijn manager heel goed mee om. Eerlijkheid duurt echt het langst! En ik ben echt vanaf dag 1 blij dat ik eerlijk ben geweest. Ga ook echt met veel meer plezier naar het werk dan als ik eraan moet denken dat ik het verborgen moest houden. 🙈 wellicht is dat ook persoonlijk haha!
Hopelijk heb je hier wat aan! Hele fijne zwangerschap gewenst!❤️
4 jaar geleden
Hee hoi! Hier bijna hetzelfde verhaald. Start in december bij mijn nieuwe baan waar ik eerst een verplicht opleidingtraject van 9 maanden moet volgen. Ik heb vorige week mijn manager opgebeld om eerlijk aan te geven dat ik zwanger ben en hoe we dit kunnen aanpakken. Ze waardeerde de eerlijkheid en het is uiteindelijk gelukt om het opleidingtraject te splitsen. Ik zou dus eerlijk zijn. Overigens mogen ze een zwangere vrouw niet ontslaan om de reden dat ze zwanger is, zelfs niet in je proeftijd. Kijk je hebt natuurlijk altijd de kans dat ze wat anders verzinnen, maar dan weet je meteen bij wat voor werkgever je werkt. Succes met je beslissing.
4 jaar geleden
Hii, ik ben 1 oktober begonnen met mijn nieuwe baan en ik heb ook 2 maanden proeftijd. Ik heb het verteld toen ik 9 weken was (nu 11+5) ook omdat ik een baan heb in de zorg en ik na de 12 weken niet meer op mijn afdeling mag werken ivm gevaar. Maaar ze kunnen je niet zomaar ontslaan zelfs niet in de proeftijd hiervoor moet wel aangetoond worden dat je dan niet functioneert. Daarbij zal je baas er waarschijnlijk niet heel gelukkig van worden maar meestal wordt eerlijkheid wel gewaardeerd
4 jaar geleden
Ze mogen jou nooit ontslaan om de reden dat jij zwanger bent. Helaas heb ik in mijn laatste week van mijn proeftijd de aankondiging gedaan en werd ik de dag voordat mijn proeftijd afliep ontslagen..
4 jaar geleden
Als je nog niet zo ver zou zijn met de zwangerschap zou ik altijd wachten met de aankondiging tot de proeftijd voorbij is. Het gebeurt gewoon nog veel dat je dan op straat staat. Maar met 20 weken lijkt het me qua buik lastig te verbergen... zo niet, kun je het afwachten en erna vertellen dat je gewoon te bang was je baan te verliezen. Of je vertelt het, dan ben je ervan af en neem je het risico dat je de baan kwijtraakt... je krijgt dan wel recht op ww, als schrale troost. Succes meid 😘
4 jaar geleden
Als je zwanger bent ben je beschermd dus mogen ze je niet zomaar ontslaan. Ik zou op intuïtie varen. Ik had hetzelfde als jij. Ook beschermd en tijdens proeftijd. Ik heb het wel verteld. Zonder twijfel omdat een abortus op dat moment overwogen werd en dat ook veel impqct zou hebben. Er is super goed op gereageerd. Ik werk er nog
4 jaar geleden
Bij mijn vroeg zwangerschap had ik geen proeftijd maar gelijk contract van een half jaar. Ik was zwanger toen ik solliciteerde maar heb dit niet gedeeld. Toen ik ongeveer 16 weken was en dit vertelde waren ze meteen negatief en deden ze allemaal rare dingen. Ik zat eerst met 2 anderen op kantoor m’n werkgever en assistent manager en die verhuisde zonder aankondiging ineens naar boven. En ze deelden steeds minder met mij terwijl dat wel invloed had op mijn werk. Ook lieten ze mij in de winkel gewoon dozen tillen en van trapje op en af gaan om voorraad te tellen.
Hierop heb ik me de laatste 3 weken ziek gemeld en in gesprek gegaan met huisarts dat dit mij te veel werd.
Uiteindelijk is mijn contract niet verlengd en ben ik 10 weken voor m’n geplande bevallingsdatum ontslagen waardoor ik in de wazo terecht kwam. Achteraf helemaal blij dat het zo is gelopen. Dit was een werkgever waar ik niet had willen blijven. Niet op de manier hoe ze met mij om zijn gegaan. En na de wazo belandde ik in de ww, ik had zoveel extra weken met m’n zoontje en had daarna gelijk een baan gevonden waar ik 24 uur kon werken. Betere balans had ik niet kunnen wensen.
4 jaar geleden
Bij baby nummer 2 zat ik ook in mijn proeftijd en heb ik het verteld. Na de eerste echo met 7 weken zwangerschap. In mijn ogen duurt eerlijkheid toch het langst en dat is toen zeer gewaardeerd. Ik mocht blijven en heb er nog een hele tijd met plezier gewerkt, ook na m’n verlof.
Nu, bij baby 3, heb ik het verteld in de periode dat ze moesten beslissen of mijn contract verlengd werd of niet. Ik was 5 weken zwanger. Ook nu werd de eerlijkheid gewaardeerd en is m’n contact verlengd met 1 jaar (dus incl. verlof).
Als je je werk goed doet en eerlijk bent is er geen reden om je zorgen te maken. En als ze je wel ontslaan is dit niet de werkgever waarvoor je wilt werken. Er is op dit moment genoeg werk te vinden. Ik zou het uitspreken, scheelt je een hoop kopzorgen!
4 jaar geleden
Ik ben op 1oktober begonnen met een nieuwe baan en ben nu 15+1. Wist bij mijn sollicitatie gesprek niet dat ik zwanger was. Na de eerste echo heb ik het bij mijn werkgever verteld, ik was toen wel wat vroeg maar wist dat ik anders heel onzeker en gestresst zou zijn. Er werd prima gereageerd! En ik kon gewoon lekker op 1okt beginnen. Ik zou t gewoon vertellen…. Anders blijf je er mee zitten ze mogen niks doen om dat je zwanger bent als ze natuurlijk een andere reden hebben om je tijdens je proeftijd te ontslaan is anders wat maar ze mogen je niet ontslaan omdat je zwanger bent.
4 jaar geleden
Ik ben ook op 1 oktober begonnen met mijn nieuwe baan en vandaag verteld over de zwangerschap. Ik was ziek van de zenuwen, maar er werd gelukkig heel positief op gereageerd. Toch zou ik als ik in jouw positie zou zijn even wachten tot na je proeftijd (mits je het tot die tijd kunt verbergen natuurlijk)!
4 jaar geleden
Ik heb ook nog niets verteld. Mijn contract verloopt in het nieuwe jaar.. ben bang dat het niet verlengd wordt. dus ik wacht nog wel ff. Ik werk thuis en je kan nog niets zien aan mij. Maar ik moet het binnenkort wel vertellen. Het is echt heeel spannend. Ik weet dat ze mensen eruit moeten gooien omdat het zo goed gaat met de arbeidsmarkt. Dus de kans is groot dat ik 1 ben. En daarom wil ik het zoo lang uitstellen als het kan
4 jaar geleden
Nav deze post wil ik nog een update geven.. Ik kwam in m'n proeftijd erachter dat ik zwanger was van een tweeling. Door totale paniek het wel vertelt en een warm vangnet gekregen. Doorgegaan met m'n onderzoek voor school icm aangepast werk. 50 procent op ziek al vrij snel.. Maandag zat ik bij bestuur om mijn onderzoek toe te lichten. Het heeft geleid tot promotie. Ik mag nadenken wat ik zou willen doen intern wat aansluit bij mijn nieuwe gezinssituatie en op basis van de competenties die ik heb en heb laten zien. Diploma vonden ze niet relevant in deze situatie. Zij vonden het een grote pluim waard, goed onderzoek, lef om het te presenteren aan hen en vooral tijdens het zwanger zijn.
Het kan dus ook juist deuren openen en super goed gaan.