20 Reacties

één jaar geleden

Wij gaan voor 2 onder 2. Kortere pamperperiode, kortere tijd waarin je 's nachts op moet staan, veel speelgoed dat je niet moet opbergen maar snel kan hergebruiken. Ik zie alleen maar voordelen. Het zal wel pittig zijn denk ik, maar we zien het helemaal zitten. Ik ben zelf maar 18 maandjes ouder dan mijn broertje en wij zijn echt twee handen op een buik.

één jaar geleden

Ik heb een zoontje van bijna 11 maanden en ben momenteel 20 weken zwanger. Het zal pittig worden maar ze kunnen samen opgroeien spelen enz. Bij de geboorte is mijn zoon 1 jaar en 3 maanden.

één jaar geleden

Het heeft beide voor en nadelen… mij lijkt het juist erg pittig als een kindje 2 is en dan een new born erbij maar ja het is altijd pittig … het lijkt me ook juist heel leuk en ik wil eigenlijk ook niet te lang wachten. Alhoewel ik het nu al pittig vind dus ik vind het een moeilijke keuze

één jaar geleden

Wij hebben twee kinderen. Een van januari 2020 en de tweede van mei 2022. Ik vind dit leeftijdsverschil heel fijn. De oudste was al een beetje zelfstandig en kon goed lopen. Natuuurlijk ook pittige dagen maar nog steeds blij met de keuze ☺️

één jaar geleden

Mijn zoontje is van 12 mei en ik ben nu 13 weken zwanger 🙈 heb dus nog geen ervaring met twee 'rondlopende' kindjes en het zal zeker even zwaar zijn, zo kort op elkaar, in het begin. Maar ik heb er zooooveel zin in!

één jaar geleden

Mijn oudste was 2j2m toen de jongste geboren werd. Het was best pittig omdat hij ook nog veel aandacht nodig had en niet altijd snapte waarom ik wat minder tijd had. Hij is nu 3 , de baby 10 maanden en nu snapt hij het allemaal veel beter en is ook meer geïnteresseerd in z’n broer. Maar uiteindelijk is het wel leuk dat er niet veel leeftijdsverschil is voor als ze wat groter zijn. Dan hebben ze wel heel veel aan elkaar .

één jaar geleden

Ik denk dat het op elke leeftijd zo zijn voor en nadelen heeft. Hoe ouder je kindje is, hoeveel ze al meer kunnen, dat denk ik. Zelf wacht ik nog even. Moet er even niet aan denken om zwanger te zijn. Wil haar eerst nog even alle aandacht geven. Maar je weet niet hoelang je erover doet om zwanger te worden/raken. Dus als jij gevoel hebt om dan augustus 2023 te beginnen en je partner en jij zijn het erover eens. Dan zou ik gewoon zeggen doen.

één jaar geleden

Bij ons zit er 3,5 jaar tussen. Dat heeft echt wel een aantal voordelen: je oudste snapt beter wat er gebeurt, kan beter wachten als dat even moet, kan al wat beter alleen spelen soms, en gaat vrij snel naar school waardoor je meer aandacht voor de jongste kan hebben. En mijn dochter is gek op haar broertje en wil echt al meehelpen. Ik vind het dus heel fijn. Wel merkte ik dat ik echt alweer een beetje vergeten was hoe het is om een baby te hebben, ik kan me voorstellen dat je daar wat makkelijker in door gaat als het leeftijdsverschil kleiner is. Maar lijkt mij wel pittiger, 2 van die kleintjes.

één jaar geleden

Hi! Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar zou graag ook een tweede kindje willen. Mij lijkt zo rond 2,5 jaar ideaal (niet te ver uit elkaar qua leeftijd, maar wel iets zelfstandiger). Dat valt alleen natuurlijk niet echt ‘te plannen’. Bij ons zoontje was het de eerste ronde raak, denk dat ik weer zou willen proberen bij 1,5 jaar. Als m’n vriend zich daar tzt ook in kan vinden :)

één jaar geleden

Wij hebben een dochtertje van 10 maanden en een zoontje van 2j 4m. Er zit tussen hen juist 1,5j tussen. De eerste week vond ik heel zwaar, aangezien mijn zoontje echt moest aanpassen aan de nieuwe gezinssituatie. Hij heeft toen veel woede-uitbarstingen gehad. Daarna ging het hier wel goed, zolang de aandacht goed verdeeld werd. Het word ook echt leuker en leuker..ze beginnen nu echt samen te spelen en samen gek te doen. Het enige wat ik je wel echt aanraad, is dat de oudste wel kan lopen voordat je hoog zwanger bent, want dat is wel zwaar als hij het nog niet volledig zelf kan. Ons zoontje liep pas 1 maand voor mijn bevalling helemaal alleen 🙈 Voor de rest merk ik voor het moment geen nadelen.

één jaar geleden

Reactie op pioenroos

Wij hebben twee kinderen. Een van januari 2020 en de tweede van mei 2022. I ...
Wij precies hetzelfde! Zit er bijna 2,5 jaar tussen. Ik vond het ideaal dat de oudste zichzelf wat beter kon redden en ze ook kon meehelpen. Wel pittig dat je een peuterpuber (met aardig wat jaloezie) in huis hebt met een newborn. Ze spelen nu al zo leuk samen!

één jaar geleden

Reactie op LisB84

Bij ons zit er 3,5 jaar tussen. Dat heeft echt wel een aantal voordelen: je ...
Dit lijkt mij dus ook ideaal… precies de dingen die je zegt. Alleen mijn eierstokken rammelen zo 🙈 ons zoontje slaapt momenteel ook niet meer door en last van tandjes etc. waardoor het momenteel vrij pittig is. Ook ben ik thuisblijf mama en ben ik de hele dag met hem bezig kwa spelen/vermaken etc. dus ik vind het momenteel echt pittig. Het lijkt mij juist ook wel weer heel leuk om dus na een tijdje weer een baby te krijgen omdat je dan weer opnieuw in de baby bubbel komt, dit vond ik persoonlijk een erg leuke en mooie tijd. En voor mijn gevoel ben ik nu net pas helemaal ontzwangerd, (mei 2022 zoontje geboren) intussen wel een miskraam gehad met 5-6 weken. Maar nu kan ik weer sporten en ben door m’n laatste zwangerschap gestopt met borstvoeding(helaas) maar goed daardoor nu wel eindelijk lichamelijk het gevoel weer een beetje mezelf te zijn. Als ik nu weer zwanger raak ga je natuurlijk weer 9 maanden op en af terwijl ik nu juist ook zo ff geniet van het kunnen sporten en weer wat fitter worden.

één jaar geleden

Hier is een leuke podcastserie over: de tweede van linn berger (uit m'n hoofd)

één jaar geleden

Ik heb 23 maanden verschil tussen mijn meiden. Echt super 🥰 ze zijn zo leuk samen ❤️ ik heb echt een jaar lang afgeteld tot mijn eerste kindje 1 jaar werd, want wij hadden afgesproken om tot minimaal 1 jaar te wachten. Ook omdat ze zeggen dat dit beter is voor je lijf om te herstellen. Daarnaast had ik behoorlijke bekkenklachten, dus wilde mijn lijf de tijd geven.

één jaar geleden

Oh sorry, je vraagt concreet naar de voordelen en nadelen. Dat benoem ik niet in mijn reactie 🙈 Ik denk echt dat het van persoon tot persoon verschilt wat prettig is. Natuurlijk is 2 jonge kindjes aanpoten. En hoe oud de oudste is, hoe meer die begrijpt en zelfstandig is etc. Mijn dochter was dus net geen 2 toen de baby kwam. Ze was vanaf het eerste moment super lief voor haar zusje 🥰 Als ik echt nadelen moet bedenken.... 🤔 2 tegelijk in de luiers ?? Geen idee, k kan eigenlijk geen goed punt bedenken. Ik vind het geweldig, want een rijkdom 🥰

één jaar geleden

Ik heb een zoon van 7 en daarnaast ook 2 onder 2 (gehad). Onze jongste kindjes schelen 1 jaar en 9 maanden en ik vond het echt heel zwaar in het begin. De zwangerschap verliep niet zo geweldig en dan heb je nog een heel kleintje om je heen die toch veel aandacht toch moet missen. Toen de baby geboren was, vond ik de nachten echt heel zwaar met de baby en ook m’n andere kindje er nog bij. Tot zo ver de nadelen, voordelen zijn wel echt dat ze nu al heel leuk en lief met elkaar omgaan. De interesses liggen ook dicht bij elkaar. Dat is met mijn oudste zoon niet echt. We hebben nu een relatief korte periode met luiers, flesjes enzo. Ik denk dat je het echt op gevoel moet doen, alles heeft voor en nadelen! En je kunt nooit van te voren bedenken of zeggen hoe het zal lopen!

één jaar geleden

Hier was mijn dochter net geen 2 jaar bij de geboorte van kleine broer. Is effe zoeken naar een nieuw ritme maar ging eigenlijk vrij vlot. Wij zijn uiteindelijk wel blij met het leeftijdsverschil.

één jaar geleden

De tweede is bij ons op komst. Geheel onverwacht. Er zit straks 14 maanden tussen. Het zal echt aanpoten worden en daar zie ik ook wel tegenop, maar ook superleuk dat ze straks samen kunnen spelen. Ik merk nu vaak al bij mijn dochter dat ze op een gegeven moment echt samen wil spelen en aandacht wil hebben. Hoe mooi is het dat ze straks lekker alles samen kunnen doen. Ik verschil nog geen 12 maanden met mijn zus en we hebben altijd samen gespeeld.

één jaar geleden

Ons meisje is geboren op 28 mei 2022. Nu weer zwanger, 13 juli 2023 uitgerekend! Ik zie het alleen maar als een zegen want dan zijn we dadelijk in een klap van die luiers af. Ik moet er dus bijv echt niet aan denken dat ik na 4 jaar weer die baby fase door moet.. ik denk dat dit heel erg persoonlijk is :)

één jaar geleden

Reactie op Charlie_

Ons meisje is geboren op 28 mei 2022. Nu weer zwanger, 13 juli 2023 uitgere ...
Precies zo stonden wij er ook in! Er zit bij ons 20 maanden tussen. Ik vind het wel zwaar maar wel heel mooi om te zien hoe ze naar elkaar toetrekken door het kleine leeftijdsverschil.