5 Reacties

één jaar geleden

Oeh van volledig thuis naar 5 dagen opvang zou ik ook wel heel pittig vinden. Is het geen optie om minder dagen te doen? Anders zou ik zeggen, probeer het uit en mocht het niet werken kun je hem altijd weer thuis laten toch? Hier gaat ons dochtertje 2 dagen naar de opvang en we zien wel duidelijk dat ze hier enorm groeit. Ze vind andere kindjes heel leuk en kijkt naar ze op. Ik ben dus wel een voorstander van de opvang maar ik zou haar geen 5 dagen willen missen. Succes met de keuze!

één jaar geleden

Wat gebruikelijk is wil niet zeggen dat het ook verplicht is toch? Waarom niet 2/3 dagen naar de opvang (geen oordeel maar gewoon interesse)

één jaar geleden

Ik woon ook in t buitenland en bij ons gaat het ongeveer net zo. Ik ben echter na een halfjaar weer halftijds gaan werken, omdat ik echt iets voor mezelf weer wou doen. Het was heel moeilijk daardoor om zelfs maar opvang te vinden voor een kindje jonger dan 1 jaar. Maar uiteindelijk hebben wij gekozen voor een gastouder die dat zag zitten. Hij gaat daar drie keer een halve dag naar toe en dat gaat super! Dit blijft nu ook zo, omdat ik lekker deeltijds blijf werken. Is dat misschien een optie voor jullie? En hoe is de gewenningsperiode gepland als alle kindjes voltijds daarheen gaan? Hier moet je als ouder echt meer dan een maand rekenen dat je steeds verder afbouwt met erbij blijven. Op die manier zijn de kindjes hier wel echt er klaar voor. Het was hier trouwens wel bespreekbaar, maar ook ongewoon, om hem niet voltijds te sturen. Stomme vond ik dan dat je wel een voltijds plekje inneemt en dat met nogal lange wachtlijsten voor de opvang vond ik ook heel stom. Succes met je keuze, volg je hart.

één jaar geleden

Poeh, ik zou het niet doen, als je de keuze hebt. Van geen opvang naar 5 dagen gaan. Sowieso 5 dagen opvang vind ik wel erg veel. Volgens mij kunnen kinderen heel veel leren op de opvang en een leuke tijd hebben, maar de stabiele basis zou thuis moeten zijn. Hoogleraren ontwikkelingspsychologie in NL raden overigens ook maar max 3 dagen opvang/oppas aan. Vooral vanwege stresslevels die toch iets hoger zijn als het kind weg is bij ouders. Mijn dochter is bijna 1 en gaat dan voor het eerst naar de opvang voor 2 dagen per week. Bijzonder vond ik dat de opvang totaal niet open stond voor kunnen wennen, ze wilden eigenlijk dat we onze dochter direct bij de deur afgaven voor 2x 8-9 uur. Wij hebben zelf besloten dat niet te doen en er op aangedrongen in ieder geval een eerste half uur erbij te mogen zijn binnen. Het moest echt met het hoofdkantoor besproken worden, want het was maar moeilijk. Zelf gaan we nu alsnog de uren opbouwen, waarbij ze begint met 2-3 uur en dan uitbouwen gedurende 1-2 maanden. Moeten we alsnog de volle pond voor betalen. We hebben de luxe dat we dat kunnen betalen. Maar vindt het best triest eigenlijk dat het geen gewoonte is bij alle kinderdagverblijven. We gaan het zien, hoe wennen gaat. Misschien gaat het redelijk vlug. Heb daar nog geen ervaring in dus. Daar kunnen andere ouders vast beter over vertellen :-). Overigens zijn ze in Scandinavië natuurlijk wel erg goed ingespeeld op ontwikkeling kinderen. Tenminste, die indruk krijg ik altijd. Dus dat geeft misschien ook wat extra vertrouwen?

één jaar geleden

Bedankt voor jullie reactie. Wij hebben ook liever dat hij nog niet volledig 5 dagen gaat. Heb de opvang gebeld maar kon geen afspraak maken. We moeten wachten op de uitnodiging wanneer alle ‘nieuwe ouders’ worden uitgenodigd voor de open dag. Heb ook advies en ervaringen gevraagd in een moeder groep in Oslo. De gewenningsperiode is bij elke opvang anders… In overleg is het dus wel mogelijk om je kind minder uurtjes te brengen. We gaan het dus meemaken in augustus, vind het spannend 😅