52 Reacties
9 maanden geleden
Onze zoon is sinds kort zindelijk. Ineens wilde hij op de opvang naar het toilet, voorheen weigerde hij dit altijd. Bij hem was het Ineens heel snel klaar.
Bij onze dochter was het veel lastiger. Ze was al 3 en we hebben toen het boekje gevolgd van de zindelijkheidsbox. Ze heeft daarna veel vaker ongelukjes gehad.
Het kan dus heel verschillend zijn. Als je wel iets zoals de zindelijkheidsbox gaat doen dan is het wel handig dat je die week vrij bent.
9 maanden geleden
Onze zoon (7-5) is sinds eind augustus zindelijk. Hij was wel enorm vroeg, maar ik had er toen goed de tijd voor dus we hebben het gewoon geprobeerd en het lukte.
Omdat hij zo vroeg was, heeft hij nog wel regelmatig ongelukjes (en omdat hij zich geen tijd gunt om te plassen als hij aan het spelen is), maar dat vinden we niet erg. We zorgen dat we altijd reserve kleren bij ons hebben.
Als ze naar de basisschool gaan moeten ze zindelijk zijn, dus je hebt echt nog ff, hoor!
9 maanden geleden
Onze dochter (21-05) is sinds de zomer vorig jaar zindelijk. Ik heb haar toen gewoon in haar blote kont in de tuin laten lopen en de eerste dagen hadden we nog wel wat ongelukjes, maar ze leerde steeds beter dat ze naar het potje of de wc moest. Poepen heeft ze tot oktober ofzo nog in haar luier gedaan en dat was daarna ook over. Nu is ze overdag helemaal zindelijk en 's nachts met slapen heeft ze nog een luier om.
9 maanden geleden
Onze dochter is nu 2 maanden zindelijk. Ik probeerde al maanden vanalles, maar zonder druk (of veel succes haha). Boekjes over zindelijkheid. Potje in de kamer. Leuke wc-brilverkleiner. Stickers met een tekening waarbij ze een sticker mocht plakken als naar het potje of de wc was gegaan. Ik had het idee dat ze het wel zou kunnen, maar gewoon geen zin had.
Van de ene op de andere dag besloot ik haar als ze wakker was geen luier meer aan te doen. Constant gevraagd of ze naar de wc moest. Goed opgelet op signalen. En ik ben leuke onderbroekjes met haar gaan kopen die ze voortaan aan mocht.
Eigenlijk vanaf dag 1 nauwelijks ongelukjes gehad haha. Altijd een paar extra onderbroeken en broeken mee, en als ze druk bezig is haar extra aan de wc herinneren.
Je kunt gewoon wat dingen proberen, het gaat echt een keer lukken dus vooral niet gestrest raken. Elk kind heeft zijn eigen tempo. Zo lang het voor de basisschool is gelukt is het prima!
9 maanden geleden
Mijn dochter is sinds begin dit jaar zindelijk. Ik had al langer het idee dat ze er klaar voor was (deed al maanden regelmatig een plasje op het potje), maar na kerst pas goed de tijd voor kunnen nemen (ook door komst nieuwe baby) i.v.m. paar dagen vrij en zij die even niet naar de opvang hoefde. Ze had de eerste paar dagen echt veel ongelukjes (mijn man wilde er al mee stoppen), maar gelukkig toch doorgezet. Ze ging soms ook in een hoekje zitten, dus dan voelde ze het wel degelijk aankomen. Er lag een stapeltje ingepakte cadeautjes en als een (zelfgemaakt a4 gewoon rondjes opgetekend) vel vol was met stickers dan mocht ze er een uitkiezen. Werkte hartstikke goed.
9 maanden geleden
Onze zoon is ook nog niet zindelijk. Heeft wel het plassen op het potje al aardig door, maar hij vindt het allemaal erg spannend. Wil dus ook nog geen onderbroek aan. We doen het dan maar heel rustig aan en bouwen het maar op 😅
We zijn er al lang mee bezig, maar hij heeft ook een periode van een paar weken gehad dat hij absoluut het potje niet op wilde. 🤷🏼♀️
9 maanden geleden
Mijn zoon heeft ook nog nooit in het potje geplast. Heel lang kregen we hem er met geen stokken op. Nu wil hij af en toe eens zitten maar we merken dat hij het niet leuk vindt.
Hij kan wel al lang droog blijven in zijn pamper maar als hij zonder loopt heeft hij ongelukjes.
Ik probeer mij er niet druk in te maken, hij zal het ooit wel leren zeker🫣
9 maanden geleden
Wij hebben deze gedaan 3 weken geleden: https://snugglesanddreams.com/product/cursus-zindelijkheidstraining/
Beviel erg goed. Ik denk dat hij het vooral fijn vond om zich er op voor te bereiden en weten wat kwam. We zijn op een zaterdag begonnen en dat noemde we blote billendag. Kleine terugval toen de onderbroek aan ging maar inmiddels gaat het heel goed. Alleen nog een ongelukje als we te weinig rustmomenten in de dag hebben. Dan voelt hij pas te laat dat hij moet plassen.
8 maanden geleden
Mijn zoontje wordt ook eind mei 3 en is nu een aantal weken zindelijk. Hij ging eigenlijk al vanaf 1,5 af en toe op de wc. Daarna heel lang niet meer. Dus toen hij laatst ineens wel weer interesse toonde wilde ik doorpakken. Luier uitgedaan en gewoon geprobeerd. Het duurde wel eventjes, want er zaten wat dagen tussen waar hij een luier aan moest naar de gastouder. Dat werkte echt niet , waren we gelijk terug bij af. Dus daarna echt geen luier meer aangedaan en nu gaat het goed. Geen ongelukjes meer en hij geeft het zelf goed aan, kan het ook steeds beter ophouden. Maar sommige kindjes zijn voor 2 al zindelijk en anderen tegen de 4 jaar. Is niet goed of fout en niks moet. Je merkt vanzelf als ze er aan toe zijn. Gewoon af en toe blijven aanbieden. Die van mij heeft trouwens maar een paar keer het potje gebruikt, maar verder eigenlijk gelijk de wc. In het begin nog met verkleiner maar al vrij snel liever gewoon op de wc.
8 maanden geleden
Reactie op Happy Accidents
Wij hebben deze gedaan 3 weken geleden: https://snugglesanddreams.com/produ ...
Ah ik heb deze ook gekocht! Wij gaan vrijdag beginnen, ben heel benieuwd hoe het zal gaan. Vind het alleen wat onhandig dat hij dinsdag weer naar de opvang moet. Maar dat houd je altijd. We gaan zien hoe het loopt! Maar goed om deze ervaringen te lezen 😄
8 maanden geleden
Zoontje wordt in mei 3 en is sinds 1.5 week plas zindelijk. Waren al heel lang aan het oefenen maar lieten het vaak ook weer versloffen omdat hij er toch niet aan toe was. 1.5 week geleden wilde hij het ook graag dus echt doorgepakt. Poepen vond hij wel eng dus daar vroeg hij nog een luier voor. Maar nu sinds eergisteren heeft hij ook daarmee de bocht gemaakt en gaat alles op het potje/wc!
8 maanden geleden
Bij mijn beide kinderen hebben we met 1,5 jaar een potje in de toilet gezet. Die werd door het huis meegenomen zonder enige functionele actie. Oudste was met zijn 3e verjaardag zindelijk. Huidige jongste met zijn 2e verjaardag, wordt nu halverwege mei 3. Bij beide hebben we een enkele keer een natte broek gehad, maar dat is ook helemaal goed gekomen.
8 maanden geleden
Ik had elke x zo’n strijd om zijn luier dat ik er klaar mee was. Rondjes gekleurd op een gekleurd a4tje. Vervolgens gezegd als je naar de wc gaat krijg je een sticker en als alle rondjes vol zitten krijg je een cadeau! Nou binnen no time zindelijk! Poepen duurde wel wat langer dus daarvoor deed die elke x zn luier aan. Op de opvang poepte die niet dus wel last van harde ontlasting. Nu doet die dat allemaal wel.
8 maanden geleden
Hier proberen we het nu weer met onze zoon. We vragen hem meermaals of hij moet plassen/poepen maar zegt dan vaak nee. Tussendoor toch meestal in zn luier en soms wel op de wc. Hier dus ook nog ver van zindelijk 😂. Maar komt vanzelf vast goed! Hij toont tenminste wel veel interesse in de wc en zit er met regelmaat lang op.
8 maanden geleden
Mijn dochter word 5 mei 3 jaar en doet plassen echt heel goed op het potje of de wc wat ze zelf wilt heel soms nog wel een ongelukje alleen poepen dat doet ze echt in de luier en wij lieten haar ook zonder luier en eerst ook heel veel ongelukjes maar gaat steeds beter en als ze moet poepen vraagt ze ook echt om een luier