11 Reacties

4 jaar geleden

Ik denk dat er toch meer vrouwen mee bezig zijn dan je denkt hoor. Zie dat vaak in topics over bijvoorbeeld de NIPtest. Het is ook zeker niet makkelijk een kindje met een beperking te hebben, ik merk wel dat sommigen hier licht overgaan idd. Ik ervaar het zelf niet zo erg maar ik kan jouw angst zeker en vast begrijpen!

4 jaar geleden

Hey, Mijn broer heeft een verstandelijke beperking en een aantal aangeboren afwijkingen. Deze waren op de eerste echo’s al te zien maar toen te weinig kennis.. mijn broer is nu 28 en er lopen zijn hele leven al onderzoeken naar wat hij precies heeft en of dit genetisch is ja of nee. Ik ben nu 8 weken zwanger en (toeval bestaat niet!?) nu is er pas voor het eerst in 28 jaar iets uit dit onderzoek gekomen. Een afwijking aan het Bcor gen. Hier is verder nog niks over bekend. Ze weten ook niet of dit te linken is aan de beperkingen van mijn broer. Wat ze wel weten is dat alleen vrouwen drager van het gen zijn en alleen mannen het kunnen krijgen. Heeft met X en Y chromosomen te maken. Nu moet ik dus naar Maastricht voor onderzoeken of ik drager ben van het gen.. en om al het geslacht te bepalen. Dus ja hier ook de angst.. al sta ik er zelf heel positief in. Verder is er niemand in mijn familie met een afwijking of beperking.

4 jaar geleden

Lieve. Nadia, Wat een pittige gedachtes zo te lezen. Zelf kom ik uit een familie met een erfelijke geschiedenis betreffende de jongetjes. Toen ik 24 jaar zwanger was van de eerste vond ik het ook spannend, mede omdat mijn moeder alleen maar meisjes heeft gekregen. En we niet wisten of we draagster waren van de afwijking.mijn eerste was een meisje, mijn tweede een jongen. Gezond! Het hoeft niet zo te zijn dat je draagster bent. Nu zwanger van de vierde (een verrassingsei in de overgang) ik ben 46. Heb ik ook zorgen gehad de eerste week.want ik heb immers oude eitjes. Maar opgegroeid met meerdere verstandelijk beperkte pleeg broers en zusjes,gewerkt in speciaal onderwijs en binnen d familie meerdere ervaringen met. Kan ik zeggen dat ook voor mij dit wel een plekje krijgt mocht ons kindje een afwijking hebben.ik ben er van overtuigd dat ik er niet minder van zou houden als van mijn andere kinderen. Ik geloof dat dingen niet voor niets zo komen als ze gebeuren, maar dat is voor iedereen persoonlijk en misschien anders. Ik wens jou veel rust om te bedenken wat jullie willen. Zwanger zijn is heel onzeker en het bepaald je erbij dat je niet alles in d hand hebt in het leven, Maar probeer ook te genieten er gebeurd iets heel moois in je buik! Liefs

4 jaar geleden

Reactie op Eva En Dirk

Ik denk dat er toch meer vrouwen mee bezig zijn dan je denkt hoor. Zie dat ...
Mee eens daarom startte ik dit topic. Ik heb ze gewoonweg niet in mijn eigen omgeving. Dankjewel voor je lieve reactie.

4 jaar geleden

Reactie op jz123

Hey, Mijn broer heeft een verstandelijke beperking en een aantal aangeboren ...
hey! Oke dat klinkt zeer spannend allemaal! Mag ik vragen welke aangeboren afwijkingen dit precies zijn? Want die van mijn broer zijn er best een aantal. Ik vraag me af of ze overeenkomen.

4 jaar geleden

Reactie op Vlinder4

Lieve. Nadia, Wat een pittige gedachtes zo te lezen. Zelf kom ik uit een fa ...
Hey vlinder! Wat lief dat je de tijd neemt om zo'n hartverwarmende reactie te schrijven. Dankjewel 🤗❤

4 jaar geleden

Reactie op Nadiaaaaa

hey! Oke dat klinkt zeer spannend allemaal! Mag ik vragen welke aangeboren ...
Epilepsie, scoliose, autisme. Zijn er nog meer maar die weet ik zo even niet bij naam te noemen. Mijn broer heeft bij de geboorte ook een zuurstofgebrek gehad. Welke afwijkingen heeft jouw broer?

4 jaar geleden

Mijn broertje is exact een jaar jonger dan ik en kwam ter wereld na 28 weken zwangerschap. Hij kreeg toen tweetal hersenbloedingen hetgeen heeft geleid tot een zware lichamelijke en verstandelijke handicap. Ik ben inmiddels zwanger van de tweede en tijdens mijn eerste zwangerschap herken ik wel de onzekerheid die je benoemt. Gelukkig zijn de tijden nu wel anders dan nu en weten we ook wel meer dan toen. Ik hield mij aan alle gezondheidsvoorschriften (behalve af en toe gedroogde worst 😅), en hebben bewust gekozen voor de nipt met nevenbevindingen. Met de komst van de 13 weken echo heb je nu wat meer controlemomenten. Aan de ene kant spannend aan de andere kant gaf me dat wel rust de eerste keer. En het is allemaal goed gekomen want ik ben op 40+2 bevallen van een gezonde zoon. Helpt het als je je zorgen met de vk blijft delen? Weet dat je hierin echt niet alleen bent! Is het

4 jaar geleden

Reactie op jz123

Epilepsie, scoliose, autisme. Zijn er nog meer maar die weet ik zo even nie ...
Oke! Mijn moeder heeft een bevalling van 21 uur gehad. Dat weet ik wel. Niet zeker over het zuurstofgebrek. Maar mijn broer heeft ook een scoliose. Een shisis (hazenlip), bijna blind en doof aan een kant. Hij had ook een ontzettende onderbeet & een platte neus. Dit is allemaal later in zijn leven gecorrigeerd. Daarnaast heeft hij een slechte spier en botgroei. Hij heeft ook een licht verstandelijke beperking. Ik vind het altijd vervelend om het allemaal op te noemen want al die dingen zeggen niks over hoe hij echt is. Maar het is dan maar voor deze post even van belang om te benoemen haha. Het is wat het is.

4 jaar geleden

Reactie op derrie

Mijn broertje is exact een jaar jonger dan ik en kwam ter wereld na 28 weke ...
Hey Derrie! Ja ik ga zeker mijn zorgen delen zodra ik mijn eerste gesprek heb. 28 weken?! Wow dat is echt vroeg. Klopt inderdaad dat je nu veel meer controlemomenten hebt en dat is ook wel een geruststelling. Ik heb het even moeten opzoeken over die droogworst want dat wist ik nog helemaal niet. Ben het al dagen aan het eten ook 😅

4 jaar geleden

Hoi, ook hier angst voor een genetische afwijking. Onze zoon is afgelopen juli geboren na een zwangerschap van 22 weken. Hij had een nieuw ontstane genetische afwijking. Hierdoor had hij o.a. een ernstige hartafwijking. Nu weer zwanger, en ondanks dat de kans op herhaling klein is(1 op 1000) ben ik toch gespannen. Hopelijk geeft de 13 weken echo meer rust.