12 Reacties
3 jaar geleden
Bijvoeden met kunst voeding. Kan ook zijn dat als het sinds kort is hij een regeldag heeft. Andere mogelijkheid is dat je productie terugloopt of niet voldoende biedt op het moment. Persoonlijk zou ik het navragen bij kraamverzorgende (indien je goed contact had) of bij de verloskundige.
3 jaar geleden
Hoe snel wordt hij weer wakker? Hoelang zit er gemiddeld vaak tussen voedingen?
3 jaar geleden
Ben je zeker dat hij echt honger heeft? Mijn zoontje (5 weken) vroeg precies ook altijd om meer eten, ook al had hij net een half uur aan de borst gehangen. Op aanraden van de vroedvrouw hebben we hem toch een tutje gegeven, blijkbaar had hij gewoon een enorme zuigbehoefte (en was hij veel te veel bijgekomen in 1 week omdat ik hem dus elk uur eten gaf)…
3 jaar geleden
Reactie op Liesbet1987
Ben je zeker dat hij echt honger heeft? Mijn zoontje (5 weken) vroeg precie ...
Ook geprobeerd inderdaad omdat ik op een gegeven moment wel moe werd van het voeden. Maar met een speen is hij niet tevreden blijft wakker en de speen valt ieder minuut weer uit zijn mond ( doet hij zelf )
3 jaar geleden
Dit is hartstikke normaal. Mijn baby groeit goed en drinkt ook elke dag om het uur, 1,5 uur soms maar soms ook half uur. Ik heb genoeg melk (soms zelfs te veel en verslikt hij zich). Vanaf een uur of 4 tot half 11 wil hij bijna nonstop drinken en anders word hij panisch, speen en niks werkt. Eerst was ik heeel bang dat er te weinig melk was maar hij groeit goed dus dat is het probleem niet. Dit artikel helpt je vast!
https://kiind.nl/clustervoedingen-happy-hour-voor-je-baby/
Het is enorm zwaar en je kan altijd overstappen naar KV als je dat wil natuurlijk maar iedere baby heeft een ander ritme en borstvoeding op verzoek is gewoon meestal veel vaker dan fles. Als je baby goed groeit (ik heb een baby weegschaal gekocht en weeg hem elke zondag, stuk rustiger nu!) en genoeg plas/poepluiers heeft en alert is is er niks loos, dan is dat gewoon zijn ritme.
Als het te zwaar is kun je altijd stoppen want het kost echt gigantisch veel energie en tijd maar maak je niet té druk. Kolfen om te kijken wat er uit komt is ook geen goed idee want een kolf haalt er eigenlijk nooit zoveel uit als een baby doet!
3 jaar geleden
Heel vaak willen drinken is normaal, dat heet clusteren. Juist door dat clusteren blijft je productie goed. Zolang de baby goed groeit en voldoende plasluiers heeft is er niks aan de hand. Als je het erg zwaar vindt kan een speentje en een draagzak verlichting brengen. Clusteren gaat namelijk niet alleen om de voeding maar ook om het dichtbij jou willen zijn en zuigen voor troost. Eventueel kan je partner de baby ook af en toe even van je overnemen in de draagzak zodat jij ook even rust hebt.
Mocht je je toch zorgen maken om de productie of om de borstvoedingg in het algemeen dan zou ik een consult nemen bij een ibclc lactatiekundige. Artsen weten over het algemeen niet veel over borstvoeding, dat komt nauwelijks aan bod in hun opleiding.