6 Reacties
één jaar geleden
Reactie op babys2020
Wat ontzettend fijn om te horen, dank je! Hij maakt idd wel andere geluiden ...
Graag gedaan. Je kan de taal altijd stimuleren:
- voorlezen (denk aan flapjesboekjes)
- geef keuzes: banaan of appel (laat de keuzes zien) hij kan dan wijzen, pakken, “die” zeggen, “naan/banaan” zeggen.
- vraag zo min mogelijk: “Wat is dat?”, beter kan je zeggen: “Oh, kijk daar rijdt een …” Als je kindje niks zegt maak je de zin af en als hij wel wat zegt dan heb je weer gewerkt aan zijn taal. Door “Wat is dat?” Te vragen kan dat druk geven bij je kindje en soms durven ze dan niet te antwoorden. Door een zin te zeggen en je kindje die te laten afmaken vakt de druk om te praten weg.
Daarbij met spelen: kijken, wachten en luisteren. Dus kom op ooghoogte van je kindje, kijk waar hij mee speelt en wat hij doet en speel mee. Geef ruimte volg je kindje en reageer daar op. Ook non verbale communicatie is communicatie dus hij geeft je een auto zeg dan zelf auto.
Een paar tips als er nog verder vragen zijn kan je die altijd stellen.
één jaar geleden
Reactie op pioenroos
Graag gedaan. Je kan de taal altijd stimuleren:
- voorlezen (denk aan flapj ...
Wat een goede en fijne tips! Ben echt heel blij met je uitgebreide antwoord, heel lief dank je! Ik ga de tips zeker in de praktijk brengen! Heb er ook nooit aan gedacht dat het hem misschien wat druk kan geven. Het spelletje van bijvoorbeeld geven en nemen kan hij inderdaad heel goed, maar zeker omdat hij de derde is gaat vaak snel alles ‘tussendoor’ en neem ik ook niet zo de tijd om alles goed te benoemen als bij de andere kids. Echt heel fijn, dank nogmaals! Zijn er overigens ook klanken die ik het beste als eerste met hem kan oefenen of maakt dat niet uit?
één jaar geleden
Reactie op babys2020
Wat een goede en fijne tips! Ben echt heel blij met je uitgebreide antwoord ...
In het schema van Beers (google fonologische ontwikkeling) staat welke klanken kinderen als eerst ontwikkelen. De P en de M ontwikkelen vaak eerst, daarom ook ‘papa’ en ‘mama’ dat kunnen ze vaak eerst zeggen. Maar lekker je kindje nadoen met zijn klanken. Zou er niet speciaal op gaan oefenen 😊