26 Reacties
één jaar geleden
Ons zoontje (7-5-‘22) liep al met 11 maanden en loopt erg voor met fysieke ontwikkeling. Hij kan al dingen die kinderen van 2,5 moeten kunnen.
Hij zegt nu 4 woordjes. Papa, mama, hi en sinds deze week ook ‘hap’. Verder ook nog niks. Hij probeert inderdaad inmiddels klanken na te doen, maar er komt nog niet veel uit.
Ik maak me er ook regelmatig zorgen om, maar dan houd ik mezelf steeds voor dat hij zich echt wel ontwikkelt, maar dat hij nu de focus nog steeds voornamelijk op fysieke dingen legt. Hij gaat daar zo hard in.
Wel merk ik dat hij qua taal wel heel veel dingen snapt. Als wij hem dingen vragen om te doen, doet hij al heel veel. Hij kan inmiddels 7 lichaamsdelen bij zichzelf en ons (en ook bij een pop) aanwijzen bijvoorbeeld.
Ik leg zelf ook de vergelijking met andere kindjes en word dan onzeker over zijn spraak. Ik probeer mezelf voor te houden dat dat niet goed is en dat ieder kind zich op z’n eigen tempo ontwikkelt. Zolang je ontwikkeling ziet, zijn ze lekker bezig!
Het klinkt alsof je zoontje echt wel bezig is met de ontwikkeling naar praten, maar misschien kan hij zich ook begrijpbaar maken met wat hij nu kan. Waarom zou hij dan echte woorden gebruiken als jullie hem toch snappen?Ik denk dat dat hier ook zo is.
Maar mocht je twijfelen, kun je natuurlijk altijd een afspraak maken bij de huisarts om te laten checken of hij iets heeft aan zijn gehoord.
één jaar geleden
Mijn Dochtertje praat ook nog niets, zelfs geen mama of papa. Begrijpt wel heel goed wat wij zeggen, en voert opdrachten heel goed uit dus daarom maak ik mij geen zorgen om haar gehoor.
Daarnaast is ze motorisch vlot met alles.
Kindjes kunnen zich mijn inziens niet op alles tegelijk focussen, de ene praat sneller de ander is motorisch sneller.
Bij mijn zoontje (inmiddels 6) precies zo geweest en is helemaal goed gekomen! Hij mag soms wel eens wat minder praten😅
één jaar geleden
Ja hier ook een mannetje van 17 maanden die alleen nog maar “mama” en “nee” zegt. Af en toe wel echt het idee dat hij wat wilt zeggen, maar dat het hem niet lukt. Maakt vooral veel klanken zoals: nana, tata, dada
één jaar geleden
Hier ook alleen voornamelijk papa en mama, wel veeeeel brabbelen maar geen duidelijke woorden.
één jaar geleden
Mijn tweeling (20-4-22) loopt nog niet maar zegt ook nog niet zoveel.
Papa en mama zeggen ze sowieso niet.
Dikkie dik en Wookiee (zo heet de kat) dan weer wel.
“Appel” en “zelfde” kan ik ook nog aan het lijstje toevoegen, maar meer ook niet.
Ze begrijpen overigens wel wat we zeggen en kunnen opdrachten uitvoeren. Ze kunnen ook lichaamsdelen aanwijzen, verder komt het vanzelf wel.
Ik heb wel woorden/kleuren boekjes gekocht, om toch wat meer te gaan oefenen.
één jaar geleden
Reactie op LeZaay
Mijn tweeling (20-4-22) loopt nog niet maar zegt ook nog niet zoveel.
Papa ...
Ik ben zelf een deel van een tweeling. Mijn mama vertelde mij dat wij laat begonnen met praten (helemaal goed gekomen trouwens 😅), maar dat mijn zus en ik een eigen taaltje hadden dat niemand anders verstond ☺️ misschien heeft jouw tweeling dit ook?
één jaar geleden
En zoontje van 17 maanden zegt ook nog niet veel, terwijl de zus op die leeftijd al aan meer dan 50 woordjes zat 😱 maar hij begrijpt wel super veel en is een blij mannetje, dus ik laat het wat los 😄 motorisch is hij wel sterk, een echte avonturier (en dat had de zus dan weer niet).
Maar het doet wel deugd te lezen dat het bij meer kindjes zo is :)
één jaar geleden
Hier nog geen enkel woordje ook (17 mnd), en daarnaast ook geen zwaaien, wijzen of 'hoera'-beweging. Wij hebben zelf ook het idee dat hij nog niet veel begrijpt van wat wij zeggen eerlijk gezegd.
Maar inderdaad motorisch dan wel weer heel sterk. Op de opvang zeggen ze ook dat het allemaal normaal is, dus we wachten maar geduldig af (al lijkt het me wel leuk als hij mama gaat zeggen of gaat zwaaien, dus soms een klein beetje ongeduldig 😝)
één jaar geleden
Reactie op Lupin
Hier nog geen enkel woordje ook (17 mnd), en daarnaast ook geen zwaaien, wi ...
Ik wil je niet verontrusten want waarschijnlijk is dat nergens voor nodig maar heb je dit toevallig ook met het consultatiebureau besproken of alleen met de opvang?
één jaar geleden
Mijn zoon was op de leeftijd ook nog niet zo spraakzaam, vergeleken met mn meisje nu. Zolang hij begrijpt wat je zegt en verschillende klanken maakt zou ik me niet druk maken, het komt vanzelf.
één jaar geleden
Reactie op Lupin
Hmm nee dat nog niet, dat zouden we nog wel kunnen doen inderdaad!
Zou ik gewoon doen! Succes!
één jaar geleden
Hier ook een kindje van bijna 17 maand die fysiek heel snel ging (gaat). Praten stond niet bovenaan de prioriteitenlijst van haar en daar maakte ik me ook wel een beetje zorgen om. Sinds gisteren opeens begint ze woordjes te proberen en dingen na te zeggen! Kleine dingen zoals rijden (rije), kaas en baby.
Hoorde al van veel mensen dat het allemaal echt opeens kwam en dat ervaren wij nu precies zo. Van de een op andere dag begon ze en nu zie je haar echt oefenen en proberen.
één jaar geleden
Reactie op rianne123456
Zou ik gewoon doen! Succes!
Ben vandaag even binnengelopen op het spreekuur en zij gaf ook aan dat we ons nog geen zorgen hoeven te maken! De range van beginnen met praten is heel groot, hij is niet snel maar het is nog niet alarmerend. Bij het 2-jaars consult verwachten ze dat kindjes tweewoordszinnen kunnen maken, en vanaf 2j3m / 2,5 jaar zou je kunnen denken aan logopedie, maar goed dat is nog erg ver weg nu!
één jaar geleden
Reactie op Lupin
Ben vandaag even binnengelopen op het spreekuur en zij gaf ook aan dat we o ...
Oke fijn! Ik doelde eigenlijk meer op dat hij nog helemaal niet wijst en zwaait en dat hij nog niet zoveel lijkt te begrijpen van wat jullie zeggen maar misschien heb je dit ook wel benoemd. Wel fijn dat ze aangegeven hebben dat dit normaal is!
één jaar geleden
Reactie op Lupin
Ja zeker! Hij is wel wat traag hoor, maar het was nog niet zorgwekkend gelu ...
Dan is het helemaal goed toch!?