42 Reacties

4 jaar geleden

Wat vervelend dat je zo’n angst hebt voor het prikken. Zelf ben ik niet zo bang als jij maar wel heel zenuwachtig geweest dat ik er last van me buik kreeg. Uiteindelijk vandaag gegaan en het viel me echt mee! Eerst hadden ze in mijn eerste arm geprikt en daar kwam heel langzaam bloed uit waardoor ze mijn andere arm hebben gebruikt voor het bloed. Succes en je kan het!❤️

4 jaar geleden

Hi! Ik heb het gister gehad. Ik was enorm zenuwachtig. Een hele lieve vrouw die mij prikte en het was zo klaar. Heel veel succes je kunt dit💪

4 jaar geleden

Hier idem dito angst voor het prikken.. ik ben toevallig gisteren geweest vóór de nipt en andere onderzoeken, echter waren het bij x aantal buisjes meer en moest nuchter zijn.. is wel zo fijn op gehandeld door desbetreffende vrouw uit ziekenhuis!

4 jaar geleden

Je kan vragen of ze een verdovende crème gebruiken, dan kan je de andere kant in kijken en voel je de naald niet, heb ik zelf ook wel eens gehad. Heb ooit in Azië moeten prikken en daar leggen ze de naald een kwartiertje in de vriezer, as echt super fijn maar dat willen ze hier in Nederland niet doen. Ik heb gelukkig geen paniekaanvallen maar vind het ook steeds best spannend. Spreek vooral je angst uit want je bent niet de enige en een goede prikker kan daar heel goed mee omgaan!

4 jaar geleden

Ben er wel eens vandoor gegaan toen ze met de naald aan kwamen zetten, dus zeker herkenning. Maar wat hiervoor ook al gezegd wordt, als je het van te voren aangeeft zorgen ze voor de kleinste naald, de beste prikker en een boel afleiding. Bij mij gaat het steeds beter sinds ik een aantal 'positieve' ervaringen gehad heb. Hopelijk zorgt het lachgas bij jou voor het verschil. Sterkte!

4 jaar geleden

Ik weet wel echt wat je bedoelt. Ik val tegenwoordig bijna altijd flauwe bij bloedprikken of infuus aanleggen. En ook altijd zodra de naald er al uit is. Ik weet niet waarom want eigenlijk vind ik het geen pijn doen. Ik ben dus altijd heel erg bang voor het flauwvallen omdat ik me dan altijd zo ziek voel als ik weer bij ben. Ik moet morgen ook prikken voor de NIPT en ik kijk er ook best tegenop. Maar als ik kan relativeren dat het voor iets heel belangrijks is dan slik ik het gewoon en ik neem morgen denk ik mijn airpods mee. Zodat ik een beetje afleiding heb. Ik vraag ook altijd het gewoon te doen zonder het te zeggen anders verkramp ik helemaal en dan loopt mijn bloed ook niet en moet het nog een keer. Dan is de kans dat ik flauwval nog groter. Dus ik wil altijd dat het in 1x goed gaat. Hoe vervelend en eng het ook is. Uiteindelijk is het altijd zo voorbij en valt het altijd mee. Maar bijzonder genoeg denkt mijn hoofd daar gewoon anders over hahaha.

4 jaar geleden

Heee, ik ook extreme problemen met bloedprikken helaas.. laatste tijd werkt bij mij; me hele levensverhaal vertellen tijdens het proces. Van te voren geef ik het aan, vervolgens begin ik met vertellen:)))

4 jaar geleden

Altijd aangeven hoe spannend je het echt vind! Ookal weten ze het al. Vraag ze eerlijk tegen je te zijn en je gerust te stellen. Deze mensen weten wat ze doen, ik had vroeger heel veel moeite met prikken al dan niet bloedprikken. Altijd aangegeven hoe moeilijk ik dit vond en zelfs een keer om een andere arts gevraagd omdat ik me niet fijn voelde bij degene die me ging prikken. Als je eerlijk bent moet dit geen probleem zijn!

4 jaar geleden

Ik heb ook prikangst. Maar heb mijn schouders eronder gezet en ben gegaan. Ben zo blij want ik weet nu al dat de uitslag goed is. Daarvoor doe je het. Je kan het! Plan het in, neem iemand mee en doe het. Dan zie je op dat moment wel wat er gebeurd. Misschien gaat het deze keer goed.

4 jaar geleden

Hi, geen ervaring met lachgas, zou jij je ervaring willen delen achteraf, als je ervoor gaat? Ik ken je gevoel, heb gisteren laten bloedprikken en dat duurde heel lang door alle stress. Tips die ik kreeg: altijd vragen om een bed. Bij de huisarts vragen om Emla zalf, wat de huid verdooft waardoor je de prik niet voelt aan komen. En ze haalden er iemand bij die heel geduldig was en humor gebruikte op een fijne manier. Nadien een prikdiploma gekregen, dus alsnog lachend afgerond. Maar... Vraag me toch steeds af: hoe kun je hier vanaf komen?! Mijn neefje werd getraind door m'n zus in kleine stapjes en is nu niet meer bang ervoor.. Nou veel sterkte alvast, neem dextrose snoepjes mee 😉

4 jaar geleden

Tip: kom te laat, laat je papieren in de andere auto zitten (want dan vergeet ik ze niet mee te nemen), kom erachter dat je nog moet betalen, doe dat last-minute, laat je vriend die de auto mee heeft een foto van de formulieren door appen, vraag de receptioniste om ze uit te printen en geef de printjes aan een twijfelende en licht-gefrustreerde verpleegkundige. Ik heb er geen moment meer aan gedacht dat ik prikken niet zo fijn vind. Tja, zwangerschapsdementie?

4 jaar geleden

Ik heb extreme prikangst gehad, nadat ik vroeger een injectie tegen tuberculose gehad heb waar ik extreem op reageerde. Om een of andere reden heb ik het de laatste jaren niet meer zo, wel nog wat zenuwachtig maar that’s it. Sorry dat ik geen tips of iets heb! Succes!

4 jaar geleden

Als je echt van je prikangst af wilt komen, kun je hypnose proberen. Ik heb zelf gelukkig niet zo’n prikangst, maar mijn buurman is hypnotiseur en heeft al vele mensen met succes behandeld. Kijk bijvoorbeeld eens op https://hypnosezorg.nl/toepassingen/prikangst/

4 jaar geleden

Hoi! Ik herken jouw verhaal helemaal en heb hetzelfde. Ik heb daarvoor hulp gezocht via de huisarts omdat we een kinderwens hadden. Ik heb inmiddels 4 sessies gehad. Bij mij komt de angst vooral door het flauwvallen bij het bloedprikken. Ik heb geleerd om mijn benen, buikspieren en bilspieren aan te spannen tijdens het bloedprikken. Daardoor verhoog je zelf je bloeddruk waardoor je minder kans hebt op flauwvallen en het bloed beter blijft stromen. Daarnaast heb ik heel veel filmpjes gekeken op youtube. Daar is een VR filmpje waarbij je 360 graden kunt kijken. Wanneer ik mij niet goed voelde tijdens het kijken moest ik die spieren weer aanspannen. Ik moet deze of volgende week bloed gaan prikken, zie er nog wel tegenop maar heb wel meer vertrouwen gekregen. Hopelijk heb je iets aan mijn tips.

4 jaar geleden

Ik heb ook prikangst. Gelukkig niet zo extreem. Afgelopen donderdag geprikt. Ik dacht, doe ik wel ff zittend. Daarna gewoon even rustig bijkomen. Niet dus, ik ben bijna flauw gevallen. Ze zijn accuut gestopt en hebben me op bed gelegd. Daarna nog een keer, maar liggend. Dat ging goed. Ik superblij dat ik er vanaf was. Was voor NIPT en alle extra onderzoeken voor de zwangerschap. Helaas moet ik opnieuw voor suiker! Die was iets te hoog. Ja ik had vlak vooraf gegeten, want ik word flauw van prikken. En was niks verteld over nuchter zijn... Tip dus: je hoeft niet nuchter te zijn, maar je moet je 2-3 uur van tevoren stoppen met eten. Ik zie er nu alweer tegenop 😓

4 jaar geleden

Reactie op Chan123tal

Hoi! Ik herken jouw verhaal helemaal en heb hetzelfde. Ik heb daarvoor hulp ...
Ik had deze tip ook eerder moeten weten. Afgelopen week ben ik ook weer flauwgevallen tijdens het bloedprikken. Ik begon me juist zoveel mogelijk te ontspannen maar kwam er na wat Googlen ook achter dat dat precies niet is wat je moet doen. Hopelijk gaat het met het prikken voor mijn suiker volgende keer beter. Ben er altijd een halve dag ziek van als ik flauw ben gevallen. Ik hoop dat dit voor jou wel werkt.

4 jaar geleden

Reactie op Leentje2020x

Wat vervelend dat je zo’n angst hebt voor het prikken. Zelf ben ik niet zo ...
Dankjewel voor je lieve woorden!❤️ En wat fijn dat het meeviel uiteindelijk 😃

4 jaar geleden

Hi! Ik heb het gister gehad. Ik was enorm zenuwachtig. Een hele lieve vrouw ...
Dankjewel voor je motiverende woorden! 😃 Fijn dat het bij jou zo goed verliep!

4 jaar geleden

Reactie op mvb91

Hier idem dito angst voor het prikken.. ik ben toevallig gisteren geweest v ...
Wat fijn zeg, dat scheelt vast een hoop he 😃

4 jaar geleden

Reactie op tpmk

Je kan vragen of ze een verdovende crème gebruiken, dan kan je de andere ka ...
Dankjewel voor je goede tips! ☺️