11 Reacties
10 maanden geleden
Reactie op Lisa98-24
Ik zou oprecht hulp gaan zoeken bij een logopedist om structuren te gaan in ...
Ik moet er wel bij zeggen dat hij goed stukjes brood eet en paprika en komkommer en stokbrood enz.. dus dat eet hij wel in stukken. En zijn spraak is juist super en ook ver boven zijn leeftijd. Zou je het dan nog adviseren?
10 maanden geleden
Bij ons is het vaak een kwestie van hardnekkig volhouden. Een paar dagen aan een stuk hetzelfde eten aanbieden en geen alternatief geven. De eerste dag weigert ze en eet ze niks, de tweede dag vaak met veel tegenzin een paar hapjes en zo steeds wat meer elke dag tot ze het goed eet. Zo heeft ze bij ons pap leren eten, eieren, rijst, allemaal dingen die ze eerst niet lekker vond (o.a. ook vanwege de structuur denk ik). Ik vind het elke keer weer moeilijk om het zo te doen maar het komt overeen met de adviezen van het Voedingscentrum en het werkt dus wel 🙈
10 maanden geleden
Geef je wel structuren qua fruit en rauwkost als snacks? Anders hier eerst mee beginnen.
Ik zou denk ik doen wat je normaliter veel eerder al doet en die stappen aanhouden. Dus beginnen met een sperzieboontje, stukje kip, stuk zoete aardappel etc smaken die hij al kent. En dan los naast elkaar op een bordje leggen. De overgang van veilig, bekend gepureerd eten naar ineens een bord pasta is te heftig.
Nadat hij de groenten, aardappelen en vlees die hij qua smaak al kent in stukjes eet dan pas doorgaan naar pasta, rijst etc. Begin dan met bv pasta gescheiden van de saus op zijn bordje te leggen en kijk wat er gebeurd. Laat hem experimenteren, leg geen druk, al proeft hij maar een hap.
Maar geef nooit een alternatief na afloop als hij weinig eet. Dan maar weinig en dan haalt hij het wel weer in met ontbijt. Dus als je eenmaal begint, niet afsluiten of teruggaan met puree.
10 maanden geleden
En die kruiden maakt niet zoveel uit, dat kunnen zijn darmen wel aan nu. Gewoon als je bij de stap bent dat je pasta en rijstgerechten gaat geven gewoon geven.