10 Reacties

3 jaar geleden
I pump for 10 mins max per breast, in the morning I get about 130 ml, in the evening barely 50. I pump about 4 times during the day and in the evening I breastfeed. At the beginning I was also very stressed about how much food she gets in, but I learned in time to just let go because even if I feed her the amount of ml that I think she should get, sometimes she just wants more, sometimes less. Id she gets extra hungry and I have no milk, she gets formula. Someone here told me that babies are actually 30% more efficient than a pump! So as long as baby is happy and you get enough wet diapers, all is good. You are doing great, mama!

3 jaar geleden
Meeste borstvoeding baby’s drinken nooit meer dan 120 (ooit). Dus 90/110 is wss wat je baby normaal drinkt. Na 15 min kan je vaak wel stoppen met kolven, dan is het genoeg gestimuleerd. Mij is verteld dat baby’s een stuk effectiever drinken dan dat een kolfapparaat kolft. Kolf je beide borsten af?

3 jaar geleden
Ik kolf met de Youha the Inns en deze kolven standaard een halfuur. Ik kolf fulltime en het verschilt altijd hoeveel ik kolf. ‘S ochtends vaak zelfs 250 ml en ‘s avonds soms 80 ml. Over de dag heen verschilt het ook vaak maar ergens tussen de 100 en 140 ml.
Laten we voorop stellen dat je zoontje sowieso meer uit je borst haalt dan een kolf! Maar het kan ook liggen aan de soort kolf die je gebruikt, de één werkt voor de ander beter als een andere bijvoorbeeld. Ook kan het liggen aan de standen die je gebruikt misschien heb je ze te hard of zacht staan of niet het juiste ‘programma’ om het zo te zeggen. En wat ik ook heel erg gemerkt heb bij mij was als nummer 1, stress. Het is makkelijker gezegd dan gedaan maar probeer je er niet teveel zorgen over te maken. Probeer ook niet onder het kolven te kijken naar je productie of te twijfelen of je wel genoeg hebt. Hierdoor zal je productie een heeeel stuk minder zijn. Ik kolf bijvoorbeeld door stress en omdat ik niet comfortabel zit op werk echt niet meer als max. 100 ml per keer. Waar ik thuis veel meer zou kolven.
Probeer dus lekker te ontspannen, denk aan je zoontje kijk foto’s en filmpjes van hem. Of als het mogelijk is kolf met hem naast jou. Maar maak je zeker geen zorgen over je productie. Mocht je echt een keer te weinig hebben is kunstvoeding ook geen probleem, toch? 😊

3 jaar geleden
Baby’s drinken aan de borst anders als wanneer je kolft.
Je zou een lactatiekundige mee kunnen laten kijken als je het gevoel hebt dat bij het kolven het pas na 20 minuten op gang komt. Heb je wel het idee dat je toeschiet reflex werkt met kolven?
Ikzelf kolf fulltime (tweeling heeft nooit aan kunnen happen), om de 4 uur (behalve s nachts) met een electrische dubbele borstkolf van medela. Eerste sessie haal ik er 400 ml uit en de rest van de dag ruim 250 laatste sessie vaak nog een kleine 200 ml.

3 jaar geleden
Het toeschiet reflex is er wel maar minder hevig. Na 20 minuten stroomt het echt meer en moet zeggen dat ik dan ook meer ontspannen ben. Ik kolf ook
Met dubbele elektrische Medela kolf. Soms kolf ik de borsten juist apart dat gaat dan ook beter. Mijn zoontje wil nu niet eens meer aan de borst drinken. De denk dat het te lang duurt voor hem. Heb de Lactatiekundige net benaderd voor tips. Hoop dat het straks weer beter gaat en mijn zoon ook gewoon rustig aan de borst gaat drinken

3 jaar geleden
Vertrouwen hebben in je eigen lichaam. Je kolft altijd minder dan dat je kindje live drinkt. Niet mee bezig zijn, zo lang je een gezonde en gelukkig baby hebt. 💙