7 Reacties

5 maanden geleden

Ik zou het persoonlijk niet op vakantie gaan doen. Het is belangrijk dat je consequent steeds je zoon op het potje kan zetten. Lijkt me niet leuk voor jullie om daar de vakantie mee bezig te zijn. Daarbij kan een vakantie al een grote indruk achterlaten (ander ritme, ander eten, ander bed) en dan ook nog eens de ‘de druk’ dat je op het potje moet. Ik heb een aantal weken geleden ook geprobeerd om te starten bij onze zoon. Na twee dagen de poging gestaakt. Alles werd onder geplast, behalve in het potje of wc. Hij geeft ook geen signalen dat hij moet plassen of poepen en toont verder weinig interesse. Ik ga dat een beetje proberen af te wachten ( ik hoop snel😬) anders wordt het weer een kansloze missie.

5 maanden geleden

Ons meisje is sinds kort eigenlijk al dag en nacht zindelijk, af en toe nog eens een ongelukje dat hoort erbij. Wij zijn er echter wel meteen vanaf de geboorte mee begonnen. Ik geloof er zelf niet in dat je moet wachten op signalen van het kind zelf, volgens mij is dat een fabeltje die door de luierindustrie de wereld in geholpen is. Zij poept vanaf dag 1 al het meerendeel in het potje. Plassen duurde wat langer (moet ook vaker natuurlijk). Ik zou er mee beginnen als je er rust en tijd voor hebt. In het begin horen veel ongelukjes opruimen er helaas wel bij. Wat wij deden is om de zoveel tijd (laten we zeggen elk halfuur/45 min ofzo) op het potje zetten en wat leuks doen met haar (boekje lezen, liedje zingen of iets lekkers). Zeker vooral na het eten en na het slapen naar het potje brengen. Op een gegeven moment krijgen ze vanzelf door wat de bedoeling is maar het kan wel even doorzetten zijn. Uiteindelijk bespaart het je natuurlijk wel veel werk als ze het eenmaal door hebben! De zomer is bij uitstek een goed moment om te beginnen, omdat je ze dan veel naakt rond kan laten lopen, dat helpt in het proces. Succes!

5 maanden geleden

Ik zou het inderdaad thuis doen en niet op vakantie. Ze zijn dan in een andere omgeving en veel indrukken van de vakantie, denk dat het dan teveel wordt. Wij hebben binnenkort vakantie en gaan er dan mee bezig. Ze geeft met poepen wel altijd aan: bah poep gedaan en trekt aan de luier. Als ze 's ochtends wakker is en 's avonds voor het slapen gaan zegt ze ook altijd: potje plassen. Ze gaat er dan met volle trots op zitten, maar ze plast niet altijd. Ze snapt de bedoeling wel, maar ze kan het nog nie

4 maanden geleden

Hier zo goed als zindelijk overdag. Gestart toen hij het potje interessant begon te vinden. Eerst op speelse wijze, daarna op bepaalde momenten (uit bed komen, na het eten enz) en uiteindelijk hupsakee de luier uit. Stickers plakken na elke plas/poep werkt hier ook goed. Ik heb nu ook veel tijd voor hem, want ik heb verlof.

3 maanden geleden

Hier niet gewacht op alle signalen. Persoonlijk vind ik dat onzin. Rond 2j2 maanden begonnen, en ook op vakantie. We hebben hem erg veel naakt rond laten lopen. Het begint met veel ongelukjes op de vloer, maar we hebben filmpjes gekekenboekjes gelezen, en op een gegeven moment snapte hij het (en dat moment gebeurde juist op vakantie). Nu een maand later, als hij geen broekje aan heeft doet hij ALLES zelf op het potje. Ik hoef hem niet eraan te herinneren, niets. Hij stopt met spelen en gaat zijn ding doen. Zodra we een onderbroek aan doen dan helaas, alles in het onderbroekje. Maar dat accepteer ik. Slow and steady wins the race. We doen geen druk uitoefenen. Mijn oudste was met 2j4m ook helemaal zindelijk hiermee.

3 maanden geleden

Hier ook niet gewacht op signalen. Ik was er eerlijk klaar mee met die pampers. En vanuit de familiale waarden wordt hier "vroeg" aan gewerkt. Vooraleer je ermee start zorgen dat het kind het potje kent, zet het in je interieur. Daarna.. 1. Op vaste tijdstippen op het potje 2. Hou het leuk 3. Elk druppeltje of stukje poep wordt gevierd 4. Stempeltje als beloning (wij doen dit niet maar het kdv wel) 5. Ongelukjes zijn kostbare leermomenten, blijf lief en leg uit wat precies fout ging 6. Voor je het weet zijn ze ermee weg 7. Beter een plasje in de broek dan een plasje op de grond. Daar leren ze het meeste uit. Want een natte (onder)broek is onaangenaam. 8. Meisjes zijn sneller zindelijk te krijgen dan jongens, dus no worries boy-mama! 9. Herhaal dat je kind geen pamper aanheeft, toon waar het potje staat, leg uit wat hij/zij moet doen en vraag of hij/zij nog weet waar het potje staat. Met 2,3j was ze overdag zindelijk. Ik ben onwijs trots!

3 maanden geleden

Ik zou na de vakantie beginnen. Eerst potje gewoon neerzetten en niks doen, behalve uitleg waar het voor is hem af en toe een boekje erop voorlezen over naar het potje gaan. Lekker zonder broek aan laten rondlopen en als hij erop gaat heel erg juichen. Mijn ervaring is dat je dan nog maar amper hoeft te trainen.