11 Reacties
één jaar geleden
Hoi, ik ben ook 5 dagen weg geweest met mijn man. De kindjes bij oma en opa gebleven, die hebben een super tijd gehad! Geen contact tussendoor, en ze zijn nog net zo vrolijk en knuffelig als altijd. 😀 doe vooral waar je je goed bij voelt! Maar als je zoiets nodig hebt, ook vooral doen
één jaar geleden
Je vraag gaat vooral over hechting. De gehechtheid beschadigen gebeurt vooral door wisselend, onvoorspelbaar gedrag van een ouder, wat onveilig is voor een kind, en door niet gepast te reageren op signalen van een kind. Als jij vijf dagen afwezig bent en haar vader is er dan en die zorgt goed voor haar, dan zal de hechting niet verstoren. In het tweede levensjaar ben je vaak als moeder niet meer de enige hechtingsfiguur en zijn ze ook gehecht geraakt aan vader (bv te herkennen aan als de verlatingsangst ook op vader v toepassing is). Ze kan je natuurlijk wel missen en misschien een beetje bozig doen en denken dat je weer weggaat, maar dat herstelt zich als ze ziet dat je niet weer weggaat.
één jaar geleden
Ik zou het zelf niet kunnen maar Ik ken iemand die al meerdere keren 5 dagen weggeweest is toen de baby nog jonger was en volgens mij heeft dat kindje er niks aan over gehouden. Als ze gewoon goed verzorgd wordt zal het denk ik wel kunnen.
één jaar geleden
Als jij dat nodig hebt om zelf weer op te laden vooral doen. Als je dochter bij je partner is in haar vertrouwde omgeving gaat dit niet schadelijk zijn voor je dochter. Ze is gewoon bij één van haar vertrouwens/hechtingpersonen. Ik geloof heel erg in blije ouders, blij kindje. Het zal misschien eventjes wennen zijn omdat de routine wat anders zal zijn die dagen zonder jou, maar dat zal je partner gewoon opvangen.
één jaar geleden
Tuurlijk kan dat voor de hechting, jullie zijn beide haar gehechtheidsfiguur en als een van de twee er is, zal dit echt prima zijn.
Ik geloof ook heel erg in blije ouders/blije kinderen. Als je tot rust gekomen bent, zul je juist weer gezelliger/vrolijker/liefdevoller/geduldiger etc zijn voor haar en dat is goed voor de hechting.
Een papa zal dit zich nooit afvragen...
één jaar geleden
Iets helemaal anders maar ik moet binnenkort mijn dochtertje een hele week bij moeke en opa laten.. een uur rijden en ik ben terwijl van permanentie. We zullen elkaar dus helemaal niet zien in die tijd. Vind het zo eng. Ben even benieuwd naar jouw verhaal. Laat je nog iets weten als je het doet en hoe het is gegaan?
één jaar geleden
Kinderen van die leeftijd leven nog heel erg in het nu. Dus of je 5 dagen weg bent of 1 milliseconde op de wc is voor hen hetzelfde (je bent er NU niet).
Schadelijk voor de hechting zou het niet zijn, mits die voor en na die 5 dagen hetzelfde blijft.
Ik zou het zelf nog niet kunnen deels door het borstvoeden en samen slapen en deels omdat ik alles met hem samen wil doen. Ik denk voor de hechting dat het rond 12-18 maanden prima kan. Na 2,5 jaar is de hechting bijna af, dus mocht je echt safe willen spelen en t nu niet perse nodig hebben/fijn vinden zou ik het rond die tijd plannen!
één jaar geleden
Hi allemaal! Dank voor jullie reacties, heb er veel aan gehad! Alles goed overwogen en toch voor alle zekerheid gekozen om het niet te doen op dit moment. Misschien op een later moment. In plaats daarvan gaan we nu met ons gezin een weekje weg. Ook er even tussen uit, maar dan juist met elkaar. Voor nu wil ik toch op safe spelen.