4 Reacties
茅茅n jaar geleden
Onze dochter is 2 weken geleden, toen zij 16,5e maand was, voor het eerst naar de opvang gegaan. Wat ik gedaan heb ik haar uitgelegd was ze gaat doen, dat het even spannend zal zijn maar papa en mama haar altijd ophalen. Met afscheid nemen heb ik het kort gehouden, een dikke knuffel en kus, haar bij de speelgoedjes gezet en gezegd dat mama ging. Gezwaaid en verrassend genoeg zwaaide ze terug. Nu vind ze het spannender na 2 weken want ze snapt wat er gebeurd 馃槄. Maar mijn tip is echt om er geen big deal van te maken want dat voelen ze... Succes!!
茅茅n jaar geleden
Zelf laten merken dat het iets leuks is wat hij gaat doen en straal uit dat je de mensen en de omgeving daar vertrouwd. Die gevoelens zal je kindje gaan overnemen. Het afscheid zelf kort en bondig houden, hoe langer je erover doet hoe moeilijker het afscheid is. 脡n, anders dan hieronder, zal ik juist bewust niet uitleggen dat het spannend zal zijn en die woorden als 'eng, spannend, verdrietig' vermijden. Want ook aan die worden zal hij emoties koppelen en dat gaan voelen.
Hopelijk gaat hij het leuk vinden!
茅茅n jaar geleden
Misschien iets van thuis meenemen. Toen mijn dochter na de zomervakantie weer naar de opvang ging was het drama. Ik heb haar 2 keer zelf een boekje laten meenemen die ze thuis graag leest, zodat ze gelijk even met de juf kon gaan zitten en in het boekje kijken en dat hielp heel erg. Daarna was het geen gedoe meer om haar te brengen.
In zou inderdaad ook niet de woorden spannend en eng gebruiken, maar wel uitleggen dat hij naar de juf gaat en dat ze daar leuke dingen gaan doen en met andere kindjes spelen. En dat hij daar ook een broodje gaat eten en slapen en dat je hem 's middags weer op komt halen. Dit doe ik nog steeds elke keer.
Maar inmiddels is hij volgens mij al geweest. Hoe is de eerste keer gegaan?
茅茅n jaar geleden
Dank voor jullie tips!馃グ hij is vorige week woensdag voor het eerst gegaan en het ging heel goed. Klein beetje emo bij het weggaan maar dat is normaal, hij heeft lekker gespeeld en daar ook een broodje gegeten.