4 Reacties
6 maanden geleden
Geen ervaring mee maar mij hebben ze verteld dat het veel te vroeg is. Zoon van 4jaar maakt zijn klanken achteraan dus bv zon zegt hij gon. Juf zegt dat we moeten afwachten tot december. Vroeger starten heeft niet veel effect omdat ze hun dan nog niet volledig kunnen focussen... laat je weten hoe het bij jullie gaat? 😀
6 maanden geleden
Hi, ik ben zelf logopedist. Wat is precies de reden voor logopedie? Is het articulatie (verkeerd uitspreken van de klanken) of taal (niet uit zijn woorden komen). Je kan online de SNEL test doen om te kijken of je kindje logopedie nodig heeft. Jouw zoontje heeft veel frustratie. Waarschijnlijk krijg je een aantal tips om de frustratie weg te nemen, denk aan: geef een keuze (appel of banaan?) hierdoor heeft je kindje het gevoel dat hij meer invloed heeft op de situatie.
Rond twee jaar is de taalontwikkeling per kind zo verschillend. Het ene kind spreekt al in zinnen, het andere kind kan net een paar woorden zeggen.
Kijk naar de beginnende communicatieve functies: oogcontact, begrip van taal maar ook reageert je kindje op zijn of haar naam. Als je nog vragen hebt mag je altijd dingen vragen 😄
Btw logopedie heeft zeker zin op jonge leeftijd. Afwachten tot 4 jaar of ouder ben ik geen voorstander van. Helemaal als er frustratie is. Qua articulatie moet een kind van 4 jaar verstaanbaar zijn voor onbekenden.
6 maanden geleden
Reactie op BlueyBingo
Hi, ik ben zelf logopedist. Wat is precies de reden voor logopedie? Is het ...
Hai! De precieze reden is dat hij nog maar 10 woordjes kent, en die spreekt hij ook nog lang niet allemaal goed uit. Verder zijn het klanken als "Gaga?" als hij wat wil. Wij benoemen dan waar hij naar wijst en zo proberen we hem wat meer te stimuleren. En gelukkig zit er al wat vooruitgang in. Hij gaat in september ook naar de peuterspeelzaal en we vinden het voor hem dan ook fijn dat hij gewoon lekker mee kan doen met de andere kindjes en dat hij ook begrepen wordt. Daarom ook de keuze voor logopedie.