21 Reacties

één jaar geleden

Ik ben van 5 naar 4 dagen gegaan en vind het heerlijk. Ben zo een veel leukere moeder. Ik heb geen eigen bedrijf, maar in loondienst is het vaak geen doen om een verantwoordelijke functie in 3 dagen te doen. Dat is wel wat ik doe. Onze dochter gaat 3 dagen naar de opvang. De overige dag doet papa of oma.

één jaar geleden

Hier ook 4 dgn werk en beide hebben we als ouder 1 dag vrij met hem. Bevalt voor ons wel heel goed en 3dgn KDV doen hem ook weer goed

één jaar geleden

Hier 2 Kids. 3.5jaar en 1jaar. Altijd 5dagen gewerkt van maandag tot vrijdag. Vriend ook. Was echt gewoon Kids afzetten smorgens savonds gaan halen eten en in bed... in de zomer werkt mijn vriend vaak op zaterdag nog bij... (schrijnwerker) Nu werk ik ongeveer een maandje 4 dagen van maandag tot donderdag. Wel voltijds dus ik begin om half 7 en heb gedaan om half 5. Tegen 5uur ben ik bij de Kids en dan kunnen we nog op gemak samen eten en in bad/spelen knuffelen. Werkt hier veel beter voor ons. Op vrijdag kan ik zoon naar school doen en gaan halen en dit vind hij fantastisch. Overdag ga ik dan met de kleinste de wekelijkse boodschappen doen en probeer ik te kuisen dat er in het weekend niets moet gebeuren. Nu nog moeilijk haalbaar maar dit zal beteren als ze ook naar school gaat 😅 Ik merk aan mezelf dat ik nu een veel 'betere' moeder ben omdat ik savonds niet zo afgejaagd ben 😅

VRIEND

één jaar geleden

Ik werk 36 uur verdeeld over 4 dagen. Maar, mijn vriend is huisvader dus mijn kinderen gaan niet naar een opvang. Persoonlijk zou ik 4 of meer dagen opvang niet willen voor mijn kinderen dus als mijn vriend wel zou werken zouden we het toch zo proberen te regelen dat we Max 2 dagen opvang nodig zouden hebben (toen we nog 1 kind hadden werkte we beiden nog en hebben het toen zo kunnen regelen). Soms kan het natuurlijk niet anders en jullie beslissen natuurlijk nog steeds zelf hoeveel jullie willen werken om een goeie balans te vinden. Het aller belangrijkste is dat het voor jullie werkt.

één jaar geleden

Wij werken allebei 36 uur verdeeld over 4 dagen, waardoor we allebei een dag thuis zijn. Een dag in de week passen opa en oma op. Hierdoor hoeft ons zoontje maar 2 dagen naar het KDV. Ik vind het erg fijn zo! Ons zoontje is veel thuis, maar vindt het KDV ook erg leuk. Verder merk ik ook dat ik veel energie krijg van m’n werk, dus ik zal (minimaal) 4 dagen blijven werken. Moet ook zeggen dat dit wel verwacht wordt in mijn functie. Zorgt soms wel voor een spanningsveld in m’n gedachte. Zou graag op een gegeven moment ook een tweede kindje willen en hoop dat dit een fijne balans kan blijven, zonder dat ik teveel druk ervaar van m’n werk. Ik zou vooral kijken naar waar jullie blij van worden en wat voor jullie werkt! Uiteindelijk merk ik dat dat bij iedereen zò verschillend kan zijn. Dus lekker doen!

één jaar geleden

Ik werk inderdaad 4 dagen. Mijn vriend de ene week 4 en de andere week 3. Eens in de 2 weken past oma op en 2 dagen gaat ze naar de opvang. Ik vind het fijn, 4 dagen werken. Drie zou ik echt te weinig vinden. Ik werk wel in het onderwijs dus heb veel vakantie. :)

één jaar geleden

Ik werk 32 uur dus 4 dagen. Onze dochter gaat 3 dagen naar de opvang en 1 dag naar opa en oma. Ik krijg best veel kritiek van mensen, ook die mij niet kennen, dat ik zoveel werk met een kleine van net 1 jaar. Ik zie het, net zoals jij beschrijft, het als vrijheid en gewoon even niet met het kind bezig zijn. Ik vind mijn werk en de collega's ook heel leuk dus dat speelt ook mee, maar ik vind het heerlijk om lekker 4 dagen te werken. Nu zwanger van de 2de en met vervroegd verlof omdat het lichamelijk niet meer kan, maar had graag nog even tot aan de 35 weken doorgewerkt. Na mijn verlof blijf ik 4 dagen werken.

één jaar geleden

Ik ben een alleenstaande moeder met een dochterje van net 1 jaar. Ik werk 4 om 3 en dat bevalt mij heel goed op deze manier. Tot 4 weken terug ging ik ook nog 1 dag in de week naar school. Werkte toen 3 dagen in de week. Voor mijn zwangerschap werkte ik 5 dagen in de week maar dat is nu voor mij teveel.

één jaar geleden

Wij werken ook allebei 4 dagen en 3 dagen opvang. Gaat heel goed en de kids hebben het naar de zin! En door 4 dagen te werken heb ik het gevoel ook mijn ambitie kwijt te kunnen

één jaar geleden

Waarom kan je partner niet parttime werken? Volgens mij heeft hij net zo goed recht op ouderschapsverlof en mag dit niet geweigerd worden. Maar dat terzijde. Als ik het zo lees heb jij het zowel voor je bedrijf als voor jezelf mentaal nodig om eem extra dag te werken/niet te zorgen. Dan is dat helemaal prima toch? Vooral niet schuldig over voelen. (Doen al die voltijds werkende vaders ook niet). Mijn eigen ervaring: ik ben 4 dagen blijven werken, mijn man is van 5 naar 4 gedaan. Bevalt perfect. Zo zijn we beide één dag bij onze zoon en kunnen we beide bijna voltijds werken. Hij gaat 3 dagen maar de opvang en vindt dat geweldig. Na 1 jaar kreeg mn man niet meer 70% vam z'n loon doorbetaald, maar toch besloten dit zo te houden omdat hij het gewoon leuk vind om ook tijd met zn kond door te brengen.

één jaar geleden

Ik ga ook weer 4 dagen werken, en mijn vriend ook. Ik vind het bizar in onze cultuur dat moeders een schuldgevoel wordt aangepraat als ze fulltime werken of zelfs 4 dagen en de man dat nier ervaart. In veel landen is het normaal dat beide ouders fulltime werken hoor. Voel je niet schuldig. Doe wat je nodig hebt.

één jaar geleden

Ik werk ene week 3 en andere week 4 dagen. Bevalt heel goed! Mijn man werkt 4 dagen. Bij ons beide. Komen er nog diensten bij. Zoontjes van 1 en 4 gaan 3 dagen naar opvang/BSO.

één jaar geleden

Ik werkte 4 dagen toen ik nog een kind had, nu met twee ben ik teruggegaan naar drie dagen. Heb wel daarnaast nog een eigen bedrijf (blog) dus ik werk evengoed minstens vier dagen. Niks mis mee toch? En ook niets mis met minder werken. Ik weet van mezelf dat ik echt geen leuk mens zou worden als ik minder zou gaan werken. Maar anderen vinden het juist weer heerlijk om fulltime moeder te zijn. Ieder zijn voorkeur en alles is goed!!

één jaar geleden

Ik werk 4 dagen en mijn man 5 dagen. Dit komt omdat ik van werk hou met veel uitdaging. Ik merk dat een parttime functie in mijn werkgebied niet die uitdaging kan bieden die ik wil. Ik ervaar nu met solliciteren al moeite met ‘maar’ 4 dagen werken. Maar ik ben ook iemand die energie krijgt van een (drukke) afwisselende baan. Wat er ook voor zorgt dat ik daarnaast een leukere moeder ben. Ik werk wel van di-vrij zodat ik een lang weekend met ons zoontje heb. Hij is nu een jaar en gaat sinds een week 4 dagen naar de opvang. Soms twijfel ik ook of ik niet minder moet gaan werken en meer thuis moet zijn. Maar dat zie ik niet voor me. Ik denk dat ik er heel ongelukkig van ga worden en ons zoontje vind het geweldig op de opvang. Hij heeft de tijd van zijn leven daar en vind het heel leuk met allemaal leeftijdgenootjes. Dat doet me dus ook wel weer goed.

één jaar geleden

Ik werk 5 dagen ook dat kan gewoon hoor 😉

één jaar geleden

Hier 38-urenweek in 5 dagen. Ik baal er ontzettend van, zou veel liever minder werken 😅 maarja.. it is what it is.

één jaar geleden

Ik werk ook 4 dagen/32 uur: 3x 9 en 1x 5 uur. Ik loop geregeld helemaal leeg op het moederschap, vind zorg taken VEEL zwaarder dan mijn werk. Ik voel me hier niet schuldig over, het is wat het is. Wat is wel lastig vind is dat dit blijkbaar niet ‘hoort’, mensen zeggen me regelmatig: Goh, wat goed dat je daar zo eerlijk over bent. Van die woorden krijg ik echt een nare bijsmaak. Ga doen wat werkt voor JOU! Waardoor jij de leukste mama kan zijn, en belangrijker nog, waardoor jij de leukste versie van jezelf kan zijn!

één jaar geleden

Reactie op lon1234

Ik werk ook 4 dagen/32 uur: 3x 9 en 1x 5 uur. Ik loop geregeld helemaal l ...
Wat een fijne woorden on te lezen, ik heb dus letterlijk precies hetzelfde als jij. No more words needed maar lastig dat het zo'n taboe is hè?

één jaar geleden

Ik werk ook 4 dagen. In het onderwijs dus ook soms in het weekend nog aan het werk. Mijn kinderen zijn 1 en bijna 3. Ik ben altijd drie dagen gewerkt maar kon nu eindelijk uitbreiden naar 4. Ik vind het heerlijk! Ben de overige drie dagen een veel leukere moeder! En heb het geluk dat ik straks samen met de kinderen vakantie heb. 🥰 Mijn partner werkt ook vier dagen en is net als ik in de weekenden thuis. Dat is fijn want wij hebben dus allebei een “ouder”-dag en samen weekend. Ook huishouden gelijk verdeeld overigens. Mooi in balans zo. Doe vooral waar jij je goed bij voelt! En weet: je bent echt niet de enige.

één jaar geleden

Ik werk 5 dagen van 7u30-13u30 , zoontje gaat dan ook 5 dagen naar de crèche, mijn vriend werkt voltijds en in ploegenstelsel daarbuiten is hij ook zelfstandig in bijberoep. Vind het soms jammer om te lezen dat mama's en of papa's neergehaald worden door dat ze gaan werken en niet thuis zijn voor de kindjes. Heel bizar vind ik dit. 🤷🏼‍♀️ Voor ons werkt dit prima