15 Reacties
één jaar geleden
Pas op met de multivitaminen. Het is niet per definitie goed om je kind van alle vitamines maar supplementen te geven. Sommige vitamines plas je uit bij te veel, anderen niet en stapelen zich op met negatieve effecten als gevolg.
Alleen extra D is al genoeg hoor.
Vraag maar eens na op het consultatiebureau, bij je huisarts en je kunt ook de de aflevering van Arjen Lubach hierover kijken.
één jaar geleden
Reactie op Es2014
Wij geven vitamine D en C. Ze eet weinig fruit (krijgen er gewoon niet veel ...
Wij zijn pas begonnen met multivitamine van davitamon. Zijn druppels met smaak en zit ook vitamine D in. We zijn hier mee begonnen doordat hij zovaak verkouden is in de winter dus geven dit ook alleen in de wintermaanden. Hij eet volledig met ons mee en krijgt al maanden geen flessen meer. Wij zelf nemen ook een multivitamine om te ondersteunen dus hebben dit nu ook voor hem. Er staat op vanaf 1 jaar dus met de regels in Nederland lijkt het me sterk dat het schadelijk is zolang je wel aan de hoeveelheid houd natuurlijk.
één jaar geleden
Waar ik hierbij aan moet denken is de aflevering van Kassa die ik een poos geleden heb gezien. In tabletten die te koop waren bij kruidvat (merk weet ik niet meer) zat een veel te hoge dosis vitamine A, wat giftig is en waar je zenuwklachten van krijgt. Heb t nog eens gegooglet, hier de link met info.
https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/boosten-vitaminesupplementen-je-weerstand-of-kun-je-die-pillen-laten-staan
En ook NVWA waarschuwt voor overschotten.
https://www.nvwa.nl/onderwerpen/voedingssupplementen-en-kruidenpreparaten/risico-s-voedingssupplementen#:~:text=Vastgesteld%20is%20dat%20een%20te,(EFSA)%20aanvaardbare%20bovengrenzen%20opgesteld.
Als je je aan de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid houdt en die niet overschrijdt is er niet zo veel aan de hand lijkt me (maar hoe weet je hoeveel vitamines je nog binnenkrijgt van je voeding naast tabletten?).
Maar bedenk dat er gewoon een enorme industrie achter zit in inspeelt op je gevoel dat het je immuunsysteem versterkt, wat niet bewezen is. Als je normaal eet, heb je niks meer dan vitamine d nodig.
Nouja doe er verder mee wat je wilt ;)
Ik slik zelf ook mn ijzertabletten braaf en geef m'n kind vitamine D, dus ben echt geen tegenstander hoor, maar ik geloof niet in alles maar slikken en kan toch geen kwaad.
één jaar geleden
Reactie op MamaLi90
Waar ik hierbij aan moet denken is de aflevering van Kassa die ik een poos ...
Ik heb ook niet zomaar een vitamine gekozen maar eerst goed naar gekeken natuurlijk! In de vitamine die wij geven zit zoals verwacht geen vitamine a en is helemaal gericht ook jonge kindjes vanaf 1 jaar. Als je normaal eet zal je misschien ver aan al je vitamine komen dat klopt, maar weet niet hoe dat bij jou kleine zit. Mijn zoontje van bijna 16 maanden eet echt nog niet dagelijks wat hij nodig zou hebben dus beetje ondersteuning lijkt mij dan geen kwaad te kunnen.
één jaar geleden
Als het lijstje al begint met water en suiker heb ik eerlijk gezegd al mn twijfels.