Mijn ouders passen 1x per 2 weken op en overprikkelen onze zoon. Ze hebben een hondje, draaien muziek, nemen eigen speelgoed mee en zijn continu met hem bezig. Hij heeft geen seconde rust.
Mijn man en ik zijn heel rustig en ook het KDV is heel sereen. Z’n speelgoed heeft geen rare geluidjes of lampjes en hij kijkt nog geen TV of schermpjes.
Ik merk dat beide opa & oma’s het belangrijk vinden om dingen op hun eigen manier te doen. En ik wil ze daarin ook de vrijheid geven. Ze hebben allemaal een fantastische band met onze zoon en dat is mega waardevol.
Maar hij is wel echt overprikkeld na een oppasdag. Als ze weg zijn is ie erg huilerig en overstuur. Slaapt die nacht slecht en wordt een aantal keren wakker.
Ik hink echt op 2 gedachtes. De wereld is niet prikkelvrij. En af en toe een dagje met meer prikkels hoort er ook gewoon bij. En dit is hun manier om een band op te bouwen. Bij opa & oma gaan dingen nou eenmaal anders.
Aan de andere kant wil ik het ook bespreken en ze bewust maken van het effect. Met m’n schoonouders lukt dit, maar m’n eigen ouders begrijpen het niet..
Merken jullie ook het effect van de oppasdag? En hoe gaan jullie hiermee om?