4 Reacties
5 maanden geleden
Pfoeh , ik kan me hier ( gelukkig) niets bij voorstellen. Mijn man en ik doen echt alles 50/50 .
Doen jullie in het weekend ook geen leuke dingen als gezin? Want dat zou ik kwalijk vinden . Wellicht een idee om een schema te maken zodat jij ook tijd voor jezelf krijgt. Wekelijks dingen samen te plannen, wie wat doet, sporten en of wanneer je me-time hebt zodat hij niet iedere avond gaat gamen of alleen bij vrienden is. Anders hangt alles van jou af en als je geen afgesproken huismoeder bent of wilt zijn, dan kan ik me voorstellen dat dit niet het leven is wat je voor ogen had.
Nee je stelt je niet aan . Ik zou dit eens uitgebreid en serieus gaan bespreken met je man.
En nog een tip: post dit in het algemene deel dan krijg je waarschijnlijk meer reacties :)
5 maanden geleden
Gezien hij meer uren werkt dan jij vind ik het persoonlijk wel zo eerlijk als jij ook iets meer thuis doet door de week heen. Wij hebben een 4 dagen (wel van 10u per dag) tegenover 3 dagen verhouding en ik doe dus ook meer thuis.
Als mijn man thuis is, draait hij echter (gewoon) mee in het huishouden en de zorg voor onze zoon. Vind ik ook niet meer dan normaal. Wij wisselen het naar bed brengen elke avond af en mijn man doet de was thuis. Ik kook en houd de boel qua schoonmaken voor het grootste gedeelte bij.
De rest is niet echt opgedeeld, maar is ongeveer 50/50.
Ik denk dat het goed is om, zoals ook in de andere reactie voorgesteld, een overzicht te maken van wie wat doet, rekening houdend met de hoeveelheid werkdagen. Je man mag echt wat meer gaan doen vind ik. Als hij thuis komt van werk is het begrijpelijk dat hij moe is, maar dat is zo’n elke ouder die van werk thuis komt. Er zal gewoon voor de kinderen gezorgd moeten worden en hij kan dan ook ‘gewoon’ voor jullie dochter de zorg met jou dragen. Even met haar spelen, zorgen dat ze gegeten heeft, omgekleed is en bed in kan etc.
Maak een lijst van wat er elke week in huis moet gebeuren en overleg samen wie wat doet.
Wellicht een idee voor bedtijd: wij beginnen de ‘avondroutine’ altijd samen en dan maakt 1 van ons het af. Om en om. We starten bij ons op bed, daar spelen we even, worden de tanden gepoetst en gaat de pyjama aan na een toiletbezoek. Daarna gaan we samen naar de kamer van onze zoon. Zoon kiest een boekje uit met 1 van ons, zegt welterusten tegen die ouder en de andere ouder leest het verhaaltje voor, kroelt nog even en stopt onze zoon toe. Dat laatste stukje is even 1 op 1 quality time samen.
De ander ruimt in de tussentijd beneden op wat er nog is blijven liggen van die dag.
Wellicht heb je hier iets aan om de overgang naar zelf naar bed brengen voor je man wat makkelijker te maken. Misschien vindt hij het ook gewoon lastig omdat hij niet weet wat hij moet doen?
Al met al mag je best van hem verwachten dat hij wat meer doet in huis, vind ik. Tijd voor gamen en slapen is er, maar pas als jullie dochter op bed ligt. Hij is net zo goed verantwoordelijk voor jullie dochter als jij.
Wat het weekend betreft mag je ook van hem verwachten dat hij tijd met zijn gezin spendeert, toch? Zijn vrienden zijn ook belangrijk, maar elk weekend lijkt me wat ver gaan.
Veel succes! Ik hoop dat jullie een gezondere verdeling kunnen vinden!
5 maanden geleden
Ik ben opgegroeid met een vader (financieel onderdirecteur) die veel/lang van huis weg was. 's Ochtends vroeg was hij al weg en 's avonds laat kwam hij pas weer thuis. Maar in het weekend stond het gezin centraal. Mijn vader deed de boodschappen en nam de kinderen met zich mee. Zo had mijn moeder (thuisouder) een ochtend voor zichzelf. Vaak deed ze dan wel het huis van boven naar onder poetsen, maar vond ze dat zelf prettiger. De rest van het weekend draaide het om het gezin. Niet om mijn vader en zijn ontspanning. Verder hielp mijn vader op zijn manier mee in het huishouden.
Mijn man werkt ook terwijl ik thuisouder ben. Wij hebben van te voren afgesproken dat het hij het betaalde werk doet en ik onbetaald: 24/7 de zorg van de kinderen. Het huishouden doen we 50-50. Mijn man heeft er 1x over gezeurd, ik heb het toen omgedraaid. Hij enkele dagen thuis volledig beschikbaar voor de kinderen en ik nam zijn uren van huis weg over. Binnen een 24 uur was zijn mening volledig bijgedraaid. Ook al ben ik 'vrij' thuis als ouder, de zorg voor de kinderen is intensiever en uitputtender dan zijn werk. Wel helpt mijn man elke avond mee met de kinderen naar bed brengen, wanneer hij kan naar school brengen en ophalen, en onderneemt hij activiteiten met onze kinderen zodat ik ook eens even uit kan staan als ouder. Er wordt dan niet verwacht dat dan ik het huis ga poetsen, maar echt even iets voor mijzelf doe.
Ik denk het dat bij ons ook scheelt dat mijn man niks met gamen heeft, ook niks met sport op de televisie kijken, hij liever met zijn gezin bezig is dan de hort op met zijn vrienden, en dat hij enkele jaren op zichzelf heeft gewoond in plaats van onder moeders rokken vandaan is gekomen in een langdurige relatie. Op het moment neemt mijn man zelfs meerdere huishoudelijke taken uit handen omdat ik zwanger ben van onze derde.
Ik vind het echt bizar om te lezen dat je vriend zich zo egocentrisch en kinderlijk opstelt. Ik kan het niet anders benoemen, sorry. Gaan gamen om je hoofd leeg te maken lijkt mij prima, maar dan wel pas nadat jullie kind op bed ligt en het huis aan kant is voor de volgende dag. Dit met zijn volledige hulp. Jij bent geen dienstmeid/huishoudelijke hulp/au pair of wat dan ook. Jullie zijn samen ouders geworden en hebben gezamenlijk verantwoordelijkheid en zorg voor jullie kind. Niet alleen jij. Ook het weekend hoort voor jullie beide te zijn, of anders het ene weekend voor hem en het andere weekend voor jou. Maar niet alles hoort 100% te draaien om zijn ontspanning. Ik vind dat jij je absoluut niet aanstelt hier in.
5 maanden geleden
Dat zie je vaker hoor... mannen zijn anders... wij willen een opgeruimd huis en een verzorgd kind... zij willen geld verdienen om vanalles van te doen... tja... daar kom je niet uit met een gesprekje