1 Reacties
één jaar geleden
Hi! Toen mijn dochter grote zus werd heeft ze een fase gehad dat ze veel beet. Ze was toen net 2. Ze beet vooral de baby, maar ook ons en soms andere kindjes. Bij haar was het een combinatie van jaloezie, en frustratie en dat ze dat niet goed genoeg kon uiten met woorden. Ik ben ervoor bij een orthopedagoog geweest via het cb, omdat ik de fase erg lang vond duren. Zij heeft me gerust kunnen stellen dat het normaal peutergedrag is, wat echt met een paar weken/maanden over moest gaan. Nu de baby bijna een jaar is gaat het heel veel beter! Alleen nog een enkele keer als ze erg moe is.. De orthopedagoog gaf me ook tips. Zoveel mogelijk het bijten voorkomen. Als het wel gebeurd de emotie van mijn dochter benoemen. Bvb, je bent nu boos op je broertje omdat hij jouw speelgoed afpakt. En zeggen dat je niet mag bijten. Ik vond het zelf moelijk om kalm te blijven, maar het werkt juist averechts om boos te worden of te straffen. Dus rustig de emotie van je zoontje benoemen en benoemen dat bijten niet mag. Zo leer je hem woorden te geven aan zijn gevoelens. En als je er niet uit komt, kan je altijd met een professional verder nadenken hoe dit aan te pakken. Succes!