19 Reacties
één jaar geleden
Wij zijn vorige maand gestopt. Toen was onze dochter 11,5 maand. We zijn gewoon ineens gestopt. Eerste 2 dagen ging het inslapen wat moeizamer en moest ze meer getroost worden en de derde dag ging het als daarvoor. Bij ons ging onze dochter snachts daarna ook vaak beter doorslapen omdat ze niet meer wakker werd om haar speen te zoeken.
Stop op een moment dat je wat meer tijd hebt voor je kindje, zodat je kan troosten tijdens het inslapen en zelf snachts ook even met iets minder slaap kan. Maar na 3 dagen was het bij ons net zoals altijd en soms zelfs beter!
één jaar geleden
Wij zijn er ook met een maand of 10 mee gestopt. Wij hebben bewust eerst overdag helemaal afgebouwd omdat ze dan ook al geen fles meer vlak voor het slapen kreeg, dus dat hele sabbelen was overdag bij de slaapjes toch al geen ding meer. Als laatste gestopt met de speen voor de nacht, hierbij zijn we eerst een paar weken van tevoren begonnen met knuffeltjes en -doekjes meegeven bij het slapengaan. Daar was ze op een gegeven moment zo aan gewend en daar haalde ze al zoveel geruststelling uit dat ze de speen niet meer miste. En toen gestopt tijdens een verkoudheid, dat is misschien ook nog wel een tip 😉 zeker met een verstopte neus wilde ze zelf de speen toch al niet echt meer. En nu sinds het stoppen is ze ook veel minder vaak verkouden! Fijne bijkomstigheid 😊
één jaar geleden
Hier cold turkey gestopt met 11 maanden, dus nu een maandje ofzoiets. Het is nu vaak een hevige strijd om in te slapen, want dat deed hij normaal met tut.. :( Op de opvang slaapt hij supergoed, dan is hij na een minuut of 10 jammeren wel in slaap. Thuis alleen maar krijsen. Ik mis de tut zo erg maar heb ‘m echt niet meer gepakt en hoop de rust snel terug te vinden. Er behoefte aan hebben is na een aantal dagen wel echt weggegaan overigens.
één jaar geleden
Mijn meisje heeft geen speen, nooit aan begonnen omwille van de talrijke ervaringen en verhalen van collega's.
Echter uit hun verhalen kan ik uitmaken dat cold turkey als de beste manier wordt ervaren. Zou tevens een goede basis leggen op het later al dan niet cold turkey kunnen "afkicken" of "missen" van iets lekker/verslavend/slechte gewoonte. Kortom, het al vroeg leren omgaan met het pittige gevoel om kordaat afstand van iets diep ingeworteld te nemen.
In hoeverre dit wetenachappelijk en of psychologisch onderbouwd is, geen idee. Maar ergens klinkt het wel erg logisch.
Daarnaast in een boek gelezen dat het zeuren om de speen vaak amper een 2 a 3 dagen duurt vooraleer ze die vergeten zijn. Terwijl je met afbouwen de gewoonte enkel blijft voeden en dus geen steek houdt. Alsook op latere leeftijd (2j) je het jezelf en je kind enorm moeilijk maakt omdat ze dan veel complexer nadenken over dit soort zaken dan op jongere leeftijd.
Wat spraak en gebit betreft werd de speen compleet afgeraden door een bevriende logopediste. Al heeft elke professional zijn eigen mening.
één jaar geleden
Reactie op BabyOnTheWayMay22
Mijn meisje heeft geen speen, nooit aan begonnen omwille van de talrijke e ...
Schiet mij nog te binnen wat betreft afbouwen: als je kindje de speen steeds langere tijd mist en dan toch weer af en toe krijgt dan is de endorfine des te hoog en bevredigend. Op die manier voed je de speenverslaving wellicht extra en is de "lijdensweg" langer.
Opnieuw sidenote: dit is enkel op basis van wat ik ergens gelezen heb en geen idee of dit echt medisch en of psychologisch onderbouwd is. Ik vind de passage in het boek niet meteen terug, sorry!
In ieder geval veel succes en proficiat met de 1ste verjaardag!
één jaar geleden
Wij zijn gestopt met 8 maanden. Gewoon zonder afbouwen. Moesten wel.. ons ventje was zo extreem verkouden dat die de speen niet meer in kon houden & kon ademen tegelijkertijd.
Het is echt even 4/5 dagen drama geweest. Daarna sliep die beter dan ooit. Werd ‘s nachts ook niet meer wakker voor de speen.
Eigenlijk is de beste leeftijd om een speen af te leren rond/voor de 8 maanden of pas vanaf 2 jaar. Ze raken na de 8 maanden namelijk gehecht aan iets & ze uitleggen waarom ze iets niet meer mogen om te slapen is met die leeftijd eigenlijk niet meer te doen
één jaar geleden
Hier geprobeerd met 11 maanden maar compleet mislukt. Moet ook zeggen dat ik het zelf vol hou om de speen achterwege te laten maar dat, wanneer ik werk en een ander oppast, de speen gauw gegeven wordt. Heel vervelend want zo lukt het stoppen niet. Daardoor maar opgegeven en we proberen het op een ander moment weer. Gaf nu vooral veel irritatie als ik zag dat de anderen mijn zoontje te pas en te onpas een speen geven.
één jaar geleden
Wat denken jullie dat slechter is duimen of speen?
We proberen te stoppen met de speen (gebruikt hij alleen met slapen) maar we merken dat hij nu gaat duimen.
één jaar geleden
Wij zijn afgelopen weekend cold turkey gestopt bij mn dochter van 1 jaar en een week.
Gaat hartstikke goed. Duurt ietsje langer voor ze slaap vat maar slaapt beter omdat de speen eigenlijk extra vervelend was icm verkouden zijn.
Stel je in op een week wennen voor je kind en daarna is het alsof het nooit anders geweest is.
Alle spenen weg en gewoon doen! Deze leeftijd is echt makkelijker dan twee of drie jaar