9 Reacties
4 jaar geleden
Ik moet zeggen dat ik vrijwel geen last heb gehad van alles, kan natuurlijk per persoon verschillen, maar als ik het moet vergelijken met mijn zus die geknipt is mag ik niet klagen. Heb de eerste week wel die zakjes gebruikt voor de ontlasting en hoewel ik daar echt tegenop zag was zelfs dat prima te doen. Elke dag controle door de kraamzorg en het is niet gezwollen of blauw geweest en bleef er netjes uit zien. Moet wel zeggen dat als ik bijvoorbeeld naar de wc moet ik ook echt moet, omdat ik het gevoel heb dat ik het niet kan ophouden. Mijn bevalling is nu trouwens 4 weken geleden
4 jaar geleden
Hier een subtotaal ruptuur gehad, de eerste dagen zijn heel vervelend maar ik kan er achteraf goed op terug kijken.
De tips die ik heb gekregen hebben mijn herstel goed geholpen, en na zo'n 9-10 maanden had ik vrijwel nauwelijks last nog!
- vooral in de eerste maanden/in periodes waarin je last gaat krijgen goed blijven masseren om het litteken soepel te maken/houden
- de eerste maanden seks geen condoom gebruiken en heel veel glijmiddel
- bekkenfysio om bezig te gaan met je bekkenbodemspieren, die waren bij mij verder niet kapot maar ik had wel snel last van klein urine verlies.
Goed luisteren naar je lichaam de komende weken en je verdiende rust houden, zodat de wond goed kan helen. Ik kijk er nu, 2 jaar later, niet vervelend op terug ☺
4 jaar geleden
Reactie op sbf1712
Ik moet zeggen dat ik vrijwel geen last heb gehad van alles, kan natuurlijk ...
Oh fijn om te lezen! Ik heb tot nu toe ook nog weinig last van de wond maar slik wel nog pijnstillers. Die zakjes heb ik inderdaad ook. Tot nu toe is het bij mij ook niet gezwollen dus dit geeft me een beetje hoop!
4 jaar geleden
Ik had totaal geen last! In totaal ben ik 3x bevallen, de 2e keer een totaal ruptuur. Behalve dat ik een aantal weken mijn scheetjes niet kon ophouden (kringspier ook ingescheurd) had ik niet veel last. Ja natuurlijk was het wat beurs de eerste paar dagen, maar dat was goed te doen. Nu na de 3e bevalling een klein scheurtje, welke niet gehecht is. Dat is misschien nog wel naarder!
Lang verhaal kort; het komt echt weer goed!
4 jaar geleden
Ik heb een sub-totaal ruptuur gehad na mijn eerste bevalling.
Ik ben direct bij thuiskomst aan de movicolon gegaan om de ontlasting zacht te houden en tijdens het plassen een fles met lauw warm water gebruiken om te spoelen tijdens het plassen. De pijn was met paracetamol prima te doen. Herstel duurte n week of 3.
4 jaar geleden
Reactie op jz123
9-10 maanden klinkt heftig 😩
Bekkenfysio is inderdaad een goede tip. Dank ...
Klinkt heftiger dan het is, ik kreeg "pas" met 3 maanden de heftigste klachten doordat ik alles ging oppakken zonder de tips die ik gaf.
Ik ging werken, seks gebeurde veel regelmatiger (met condoom) en het litteken werd stroever.. Goed dus dat je er gelijk mee aan de slag gaat op de juiste manier 😉 daarna werd het echt snel beter, maar kon ik het op bepaalde momenten nog goed voelen. Wanneer ik bijvoorbeeld moe ben, is mijn pijngrens lager en kwam er een zeurende "pijn", of als ik lang moest staan kwam het wat naar boven. Maar het was niet heel pijnlijk of echt storend 😉