13 Reacties

4 jaar geleden

Volgens mij heb je recht op in totaal 16 weken, als je dus 6 weken ervoor met verlof gaat, nog 10 erna...

4 jaar geleden

Dat is namelijk niet in de Cao zo geregeld maar wettelijk vastgesteld.

4 jaar geleden

Reactie op Mama van Noé

Dat is namelijk niet in de Cao zo geregeld maar wettelijk vastgesteld.
Bedankt voor je reactie, maar in het onderwijs is het volgens mij anders.

4 jaar geleden

Ik werk ook in het voortgezet onderwijs en bij mij worden de vakanties er achteraan geplakt. Die 16 weken klopt, ik ben 19 mei uitgerekend. Het is inderdaad wettelijk verplicht 4 tot 6 weken van te voren, heb zelf aangegeven tot 22 april te willen proberen te werken, dat is namelijk precies tot de meivakantie, maar wel 2 dagen lager dan de wettelijke 4 weken. Deze 2 dagen krijg ik aan het eind weer terug. Officieel zit mijn verlof er half augustus dan weer op (na 4 weken van mijn zomervakantie) maar ik heb dan 2 weken meivakantie en de eerste 4 weken van mijn zomervakantie die er achteraan komen. Ik hoef daarom 5 oktober pas weer te beginnen. Ik heb een gesprek aangevraagd bij de p&o afdeling en die hebben alles voor mij uitgelegd en uitgeteld. Ik hoop dat je hier wat aan hebt

4 jaar geleden

In het onderwijs is dat in principe niet anders. Het enige geluk is dat je vakanties niet meetellen als verlof, dus dat komt nog bovenop je verlof, waardoor je verlof gevoelsmatig een stuk langer duurt ;)

4 jaar geleden

Reactie op Kruize8

Ik werk ook in het voortgezet onderwijs en bij mij worden de vakanties er a ...
Bedankt, aan jou antwoord heb ik wat! Mijn leidinggevende zegt dus het tegenovergestelde vandaar verwarring voor mij 😅

4 jaar geleden

Reactie op Meikevd

In het onderwijs is dat in principe niet anders. Het enige geluk is dat je ...
Bedankt voor je antwoord, ik snap dat het niet anders is. Maar wat ik eerder aangaf is dat mijn leidinggevende zegt dat de vakanties er niet boven opvallen.

4 jaar geleden

Reactie op Kruize8

Ik werk ook in het voortgezet onderwijs en bij mij worden de vakanties er a ...
Dit klopt, alleen bij mij gaan ze dat allemaal achteraf (als in, als de baby er is) pas regelen met die verlofdagen die je van de vakanties krijgt. P&o heeft bij mij nu de "standaard" 16 weken uitgerekend maar daar gaan dus nog allemaal dagen bovenop komen. Misschien dat het daar ook misgaat bij je leidinggevende?

4 jaar geleden

Wat al eerder gezegd is, klopt. 16 weken in totaal en alle vakantiedagen (ook 2e paasdag en 2e pinksterdag) krijg je terug. Die kan je erachter plakken, maar ikzelf neem die gespreid op. Ik ben 17 mei uitgerekend en op 4 april gaat m’n eerste verlofdag in. Dat is 6 weken van tevoren. Eind juli eindigt m’n verlof, maar dan heb ik natuurlijk nog vakantie. Ik werk in regio midden en heb dan al 2 weken zomervakantie erop zitten. Ik krijg dan terug: - 2e paasdag en 2e pinksterdag - 2 weken meivakantie - +\- twee weken zomervakantie Alles bij elkaar zijn dat 18 dagen (ik werk 4 dagen per week) en dat neem ik na vakantie als 1 vrije dag per week op. Ik begin 21 augustus weer met werken. Ik heb dan 18 weken 1 dag extra vrij in de week door dat verlof en dat vul ik aan met vier jaar gespaarde pb-uren. Dat betekent voor mij dat ik het hele jaar drie dagen werk en 4 dagen betaald krijg. Ouderschapsverlof is dan nog helemaal niet gebruikt. Mocht je geen pb-uren hebben (of niet genoeg) dan kan je daar ook ouderschapsverlof voor inzetten, maar dat moet je natuurlijk wel deels zelfs betalen. Dat staat in de CAO hoeveel dat is. Mijn constructie is dus voor jou ook te overwegen en mijn school is hier zelf ook blij mee. Ze kunnen makkelijker een heel jaar een vervanger regelen (eventueel intern?) voor 1 dag in de week dan 4/5/6 weken aan het begin van het schooljaar. Uiteraard moet je doen wat jij prettig vindt. Als je wel alles achter elkaar op wil nemen, heb je daar gewoon recht op en moet je dat lekker doen.

4 jaar geleden

Ik werk in het MBO, niet als docent maar als decaan, en hierin geld inderdaad: - in totaliteit heb je recht op 16 weken verlof, inclusief bevallingsverlof. Ga je 4 weken van te voren met zwangerschapsverlof is dan 12 weken bevallingsverlof. - 4 of 6 weken alvorens de bevalling (ik ga 4 weken van te voren met verlof, ben 12 mei uitgerekend) - je daarna als docent zijnde de uren die als vakantie gelden, aan je verlof mag plakken of zoals eerder benoemd in dagen/delen kan opnemen (dit wel in overleg met je werkgever, voordat je met verlof gaat). - Ook ik start pas weer na de zomervakantie, officieel weer 28 juli (midden in de vakantie) dus dat klopt ook voor jou. Ps als je van plan bent om te kolven en er is nog geen geschikte ruimte, is het verstandig om dit in je zwangerschap ook aan te geven. Dat je dus voornemend bent om te kolven.

4 jaar geleden

Reactie op IngridS

Wat al eerder gezegd is, klopt. 16 weken in totaal en alle vakantiedagen (o ...
Bedankt voor je reactie! Mijn leidinggevende zegt helaas dat ik geen recht heb om die dagen terug te krijgen.. zelf werk ik maar 3 dagen dus ik denk niet dat ze daar blij van worden als ik ouderschapsverlof op neem

4 jaar geleden

Reactie op maartjejansen

Bedankt voor je reactie! Mijn leidinggevende zegt helaas dat ik geen recht ...
Jouw leidinggevende heeft het echt fout, laat hem de cao erbij pakken en anders de bond inschakelen. En ze kunnen er dan wel niet blij van worden als jij ouderschapsverlof opneemt, maar ook daar heb je gewoon recht op. Uiteraard is het wel belangrijk om dat altijd overleg te doen. Al een aantal jaar is het in de cao van het VO vastgelegd dat je de vakantiedagen terugkrijgt. Die vakantiedagen zijn namelijk je overuren die je doordeweeks opbouwt. Laat je alsjeblieft niet afschepen!

4 jaar geleden

Reactie op maartjejansen

Bedankt voor je reactie! Mijn leidinggevende zegt helaas dat ik geen recht ...
https://www.vo-raad.nl/nieuws/uitspraak-samenloop-zwangerschaps-en-bevallingsverlof-met-vakantie Sinds deze gerechtelijke uitspraak is het dus vastgelegd dat je álle vakantiedagen terugkrijgt, omdat vrouwen anders gediscrimineerd worden met hun vakantiedagen. Laat je leidinggevende dit even lezen, dit is een bindende en definitieve uitspraak van de Hoge Raad. De CAO is daarop aangepast