Hallo!
Mijn zoontje is 2 jaar (jarig 27 mei) en slaapt altijd hee goed en sinds drie weken ineens hee vroeg wakker… gelukkig geen gedoe met inslapen slaapt zelfstandig in en slaapt altijd de nachten door… maar dat vroege opstaan is ook wel heel heftig (zo moe) alles geprobeerd maar hij slaapt dan niet meer verder na 5 uur. We hebben al witte ruis donkere kamer knuffeltjes ledikant waar hij niet uit kan.
Hij slaapt overdag 1.5 uur van kwart voor 1 tot kwart over 2 en savonds rond 19:15 naar bed.
Moeten we het middagdutje nog meer inkorten? Of eerder doen? We maken hem nu na 1.5 uur wakker overdag. Hij is overdag ook veel driftiger als hij zo vroeg wakker is door oververmoeidheid denk ik. Zou een slaapregressie meer dan 3 weken kunnen duren? Hij is wel erg bezig met taalontwikkeling.
Je zou eens kunnen proberen om zijn middagdutje te vervroegen. De tijd tussen wakker worden in de ochtend tot middagdutje is veel langer dan van middagdutje naar bedtijd in de avond. Ik denk dat hij daardoor oververmoeid raakt en dus zo vroeg wakker is.
Bij ons precies hetzelfde! Ook extreem vroeg wakker sinds 2 weken. Hij is van 20 mei, ik denk zelf dat dit idd door zijn taalontwikkeling komt, praat steeds meer. Vaak gaat dit gepaard….
Ons dochtertje van 25 mei doet dit helaas ook vanmorge was het ook weer 5 uur. Heeft ook een slaapregressie achter de rug en sindsdien is t zo vroeg wakker. Of snachts huilen en niet in slaap te krijge meer. Savonds om 19.30 max ligt ze in bed maar vaak tm 21.30 wakker voor ze gaat slapen. Wij denken er ook aan of we beter het middagdutje weg kunnen laten. Zij sliep met 11 maanden ook al 1x per dag. Dus zij is ook wat vroeger met slaapjes vervallen .
Als ze te laat naar bed gaan, gaan ze te vermoeid naar bed wat juist ook kan lijden tot vroeg wakker worden. Ik zou juist proberen ze rond 18:30/18:45 naar bed te brengen. Ook als ze dan niet meteen gaan slapen.
En zeker als je het middag slaapje wat zou inkorten zou ik hem echt om 18:30 naar bed brengen.