8 Reacties
3 jaar geleden
Wij gebruiken fulltime wasbare luiers sinds de geboorte van ons zoontje 😊 In de eerste weken hebben we verschillende systemen geprobeerd, maar we zijn erachter dat we het tweedelig systeem het fijnst vinden. We gebruiken daarvoor de voorgevormde luier van HuDa met daaroverheen het overbroekje van Elskbar. Wat zorgt ervoor dat je door de bomen het bos niet ziet?
3 jaar geleden
Begin eens met @luierhuis te volgen op insta. Daar kun je heel makkelijk veel info vinden. Dat hielp mij enorm bij alles uitzoeken.
Wij gebruiken sinds de kraamweek ook wasbare luiers + billendoekjes en zijn zo blij daarmee, zou echt niet meer anders willen. Wij gebruiken de blümchen prefolds met overbroekjes, dus ook tweedelig. De prefolds zijn voordelig in de aanschaf en op veel manieren te vouwen / gebruiken.
In de algemene groep is ook een groot topic wasbare luiers. Kijk daar ook eens! :)
3 jaar geleden
Er is inderdaad veel, ik heb zelf een consult gedaan via Nappy's. De consulente legde alle systemen uit en dat hielp enorm.
Wat fijn is, is voor iedereen weer anders. Luierhuis op insta is inderdaad super, en de Facebook groep Wasbare luiers ook.
Wij hebben nu ons tweede kindje ook in wasbaar en wil niet anders meer.
3 jaar geleden
Ik gebruik ook wasbare luiers en na wat scepsis en commentaar van tevoren is vriendlief ook helemaal om. Hier een combi van prefolds (lappen die je kunt vouwen en vastzetten met luierklemmetje en voorgevormde luiers, newborn van Popolini (die passen tot ca 8 kilo dus vond ik wel de moeite waard) met daaroverheen over broekjes van Rumparooz. Heb ook alvast wat one-size Huda’s (die zijn op alle plekken die ik lees wel favoriet) en die gebruik ik nu als nachtluier. Wasbare billendoekjes van cheeky wipes.
Ook ik raad Luierhuis op Insta aan, zij maakt wasbaar luieren echt leuk! In de kraamweek gebruikten we wegwerp en ik schrok me toen al rot van de enorme hoeveelheid plastic die je iedere keer weggooit. Dus het geeft mij een heel goed gevoel dat dit niet hoeft, zeker als je bedenkt hoe lang je die luiers nog nodig gaat hebben en hoe ons klimaat aan het veranderen is…
raad ook Luierhuis aan op Insta! En op Facebook is ook een fijne groep “wasbare luiers” met heel veel tips over systemen, was routines etc. Hier een hele blije baby (9 weken), nooit doorgelekt met hele blije uitslagvrije billen.
3 jaar geleden
Wij gebruiken een all in one systeem van little lamb. Heel fijn omdat dat het meest op een wegwerp luier lijkt. Daarnaast zijn wij ook over op wasbare billendoekjes van cheecky wipes.
Ik raad zeker een consult via nappys aan.
Naast het voordeel van minder afval is het ook beter voor je kindje. Aan wegwerp luiers worden hormoonveranderde stoffen toegevoegd. Kindjes die wasbaar aan hebben, hebben minder last van luieruitslag en zijn sneller zindelijk.
3 jaar geleden
Er zijn ontzettend veel keuzes in wasbare luiers. Het ligt er maar net aan wat je zelf het prettigst vindt. The green butt legt alles duidelijk uit en hebben ook pakketten te koop.
Wij gebruiken een 2 delig systeem met een luier van "Huda" en overbroekjes van "close pop in". Dat is een pakket dat ze verkopen met 20 huda luiers en 4 overbroekjes. Ook zitten er 20 boosters bij voor extra absorptie. Daar heb je genoeg aan als je ze elke dag wast.
Ik heb gekozen voor een 2 delig systeem, omdat je dan de minste kans hebt op lekken en dat is tot vandaag ook nog niet gebeurd (wel met wegwerpluiers). Het is wel een extra handeling ipv een all in one systeem, maar dat stoort mij niet.
De luiers zijn trouwens te gebruiken tot 16 kilo, dus je hoeft niet elke keer een nieuwe maat te kopen.
Mijn advies is: doe onderzoek naar alle soorten luiers en kijk vooral naar de voor en nadelen van elke soort (2 delig systeem, all in one systeem enz.). Kies eerst het systeem wat het beste bij jou past. Daarna kijk je naar merken die dat verkopen.
3 jaar geleden
Luierhuis op insta! En wat vind je er precies een gedoe aan? Want als je dat weet is het makkelijker om te beslissen. Je kan altijd doen dat je partner wasbaar doet en jij wegwerp als je het echt teveel gedoe vindt! 1 wasbare luier per dag is toch 365 wegwerp luiers die je bespaart hebt
3 jaar geleden
Bedankt allemaal voor jullie tips en hulp! Ik ben overtuigd :-). Ik vind nog steeds dat er enorm veel keuze is, in systemen en in merken. Ik vind ook dat de meeste van de wasbare luiers veel dikker zijn dan wegwerpluiers. Maar we gaan het proberen. De wasbare billendoekjes van Cheeky Wipes gebruikten we al. Het ecologische en financiële aspect weegt toch wel door. En ik ga zeker Insta eens checken voor het Luierhuis! Bedankt!