13 Reacties
4 jaar geleden
Geen ervaringen met een doula. Denk dat het belangrijkste is dat je moet doen wat goed voor je voelt. Zet de voors- en tegens tegen elkaar af. Bij twijfel zou ik zeggen, niet doen! Succes met het maken van je keuze!
4 jaar geleden
Ik wil absoluut geen doula. Ik heb vertrouwen in de verloskundige (die van de praktijk waar ik zit, maar ook in de verloskundige van het ziekenhuis, ook al ken ik die helemaal niet...) De verloskundige zal er alles aan doen om je tijdens de bevalling te helpen. 1 persoon die je verteld wat je moet/kunt doen. Als daar iemand anders (doula) zich nog mee gaat 'bemoeien' en die zegt dat je wat anders moet doen, dat zou ik echt niet fijn vinden.
4 jaar geleden
Ik heb er zelf ook over nagedacht en besloten om geen doula erbij te willen. Ik vertrouw mijn verloskundige en wil ervoor waken dat er straks tegenstrijdige adviezen komen tijdens de bevalling.
Maar net als bovenstaande al gezegd, doe wat goed voelt! Als je twijfelt en het idee maakt je zenuwachtig is het misschien niet iets wat bij je past.
4 jaar geleden
Ik ben ook best preuts maar dat maakt je op die moment allemaal niet uit 🙈 verder ook geen ervaring mee x
4 jaar geleden
De kraamverzorgster hoeft er niet perse bij te zijn als jij dat niet wil. Ik wil dat namelijk ook niet. Verder kun je vragen de VK op afstand aanwezig te laten zijn, en pas wanneer het nodig is of jij daaraan behoefte hebt dat ze dan actiever begeleidt. Dan zou je het grootste deel alleen samen zijn met je partner en doula. Maar het gaat om jou, en wat wat voor jou goed voelt. Als dat zoveel mogelijk hands off en in jouw eigen bubbel is, dan schikken anderen zich daarnaar. Ik wil dat zelf ook ☺ Denk na over wat je zou willen, en bespreek je wensen van te voren met de VK.
4 jaar geleden
Geen doula nodig joh, iedere vrouw kan zelf bevallen! 💪 heb vertrouwen in he eigen lichaam en de verloskundige helpt ook al heel goed.
4 jaar geleden
Een doula is ook iemand die yogatips geeft voor meer ontspanning als je snel angstig ben of er inderdaad niet op vertrouwd om zelf wat dingen te kunnen onthouden zoals ademhalingstechnieken... of houdingen
4 jaar geleden
Reactie op Anne-Wil36
Een doula is ook iemand die yogatips geeft voor meer ontspanning als je sne ...
(ik hoef de yogalerares niet naast mijn bed voor 1000 euro, maar er zijn mensen die dat juist geweldig vinden... extra aandacht)
4 jaar geleden
Ik heb 2doulas. Ze doen het samen, bij de bevalling is er 1 aanwezig, ik vind het chill. Bij mijn verloskundige praktijk werken 5 verloskundige en die rouleren, dus ik weet niet wie er uiteindelijk bij gaat zijn. Heb ze ook nog niet alle 5 gezien😅. Dus kan zijn dat er 1 bij mijn bevalling is die ik niet ken. Dan vind ik het wel fijn dat ik de doula wel ken.
Ik heb ook voor een doula gekozen, omdat ik heel erg van mijn autonomie ben. En ik het belangrijk vind dat er tijd voor mij wordt genomen. Vooral als ik bijvoorbeeld overgedragen moet worden in het ziekenhuis en mijn verloskundige de bevalling niet meer kan begeleiden. Dan heb ik tenminste mijn vriend, mijn doula en hopelijk mijn zus, die in mijn geboorteteam zitten. Geeft mij rust🤗
En verder heb ik al met mijn verloskundige en mijn doula's gesproken over hun rollen. De doula maakt geen medische beslissingen, mag ook niet. Ze is er om het mij en mijn vriend zo prettig mogelijk te maken vanaf het moment dat wij haar erbij willen totdat de baby er is. Ik heb dat van te voren besproken, omdat ik geen zin heb in discussies tussen me doula en verloskundige. De doula's hebben 8 jaar ervaring dus ze weten heel goed hoe ze met verloskundige moeten samenwerken.
En verder heb ik vertrouwen in me eigen lichaam. Daarom kies ik voor een doula, zodat mijn stem gehoord kan worden (vooral in de medische setting) wanneer ik mij moet focussen op me bevalling🤗
4 jaar geleden
Geen ervaring met een doula maar wel met een pittige eerste bevalling waarin ik tijdens de bevalling medisch werd overgedragen.
Uit mijn ervaring zou een groot voordeel zijn van een doula bij een thuisbevalling dat áls je toch nog naar het ziekenhuis moet, dat je dan iemand bij je hebt, die jouw bevalplan goed bewaakt en jou al goed kent van het eerste deel van de bevalling. Ik vond de overdracht bij mijn bevalling echt vervelend, in het ziekenhuis deden ze totaal niet wat mijn verloskundige in de overdracht zei en gingen met mij praten als met een klein kind. Dus de doula als een soort advocaat om je stem te vertegenwoordigen bij een medische overdracht lijkt me een dikke plus.
Voor de rest zou ik er niet op zitten te wachten als alles goed gaat. En als je vriend heel goed jouw bevalplan kent en stevig in zijn schoenen staat om jouw stem te vertegenwoordigen als jezelf er niet de kracht voor hebt, dan zou ik erop vertrouwen dat het helemaal goed komt zonder doula en hij jouw wensen bewaakt.
En beetje off-topic maar over de rol van kraamverzorgster, zeker bij een thuis bevalling: goud waard!!! Zij zorgt echt heel goed voor jou en je partner qua drinken en eten en zorgt voor alle was en het opruimen zodat jij achteraf helemaal niet ziet in je huis dat er een bevalling heeft plaatsgevonden. Helden zijn dat!!