57 Reacties

4 jaar geleden

Ik volg even mee. Bij eerste heel erg fijn gevonden om borstvoeding te geven. Ook al liep het achteraf gezien helemaal niet soepel. Ook in de start met productiehoeveelheid. Ik zit ook in de overweging vast te beginnen met kolven. De keizersnede staat gepland op de 22ste. "Al" een week bedrust ivm veel te hoge bloeddruk. Dus wilde ook niet te vroeg beginnen. Maar wanneer is dan het goede moment. Een week voortijd of een paar dagen ook voldoende zodat het maar alvast getriggerd is of juist toch pas na de geboorte?

4 jaar geleden

Ik ga prenataal kolven. Eigenlijk om de reden die jij beschrijft, de “kleine” meid zit op p85/p90 en zal bijgevoed moeten worden ivm haar suiker waardes na de geboorte. Zelf heb ik geen suiker, maar als ze zo groot zijn dan kunnen die kleintjes een dip krijgen heeft de vk uitgelegd. Wij hebben een borstvoedingscursus gehad door een Lactatiekundige en heb haar de situatie voorgelegd en zij adviseerde het ook. Dus vanaf 37 weken ga ik handkolven.

4 jaar geleden

Ik ben deze week begonnen met handkolven vanwege Zwangerschapsdiabetes. Bij mijn eerste heb ik moeten bijvoeden na een spoedkeizersnede en voordat de borstvoeding met veel kolven op gang kwam heeft dat aardig wat energie gekost. Bij mijn tweede (natuurlijke bevalling) was het antenataal kolven nog niet zo bekend en heeft niemand dit ondanks mijn zwangerschapsdiabetes en inleiding aangeraden. Gelukkig dronk hij meteen goed aan de borst en heb ik totaal geen problemen met de productie gehad. Nu bij de derde kreeg ik wel het advies om alvast te kolven (ik word met 37.6 ingeleid) en ik had bedacht dat ik het in ieder geval kon proberen. Ik merk dat mijn productie nu langzaam al wat toeneemt en ik heb een paar spuitjes met colostrum voor als dit straks toch nodig blijkt te zijn.

4 jaar geleden

IVM zwangerschapsdiabetes werd mij vanuit het ziekenhuis aangraden om prenataal te beginnen met kolven zodat een eventuele suikerdip van de baby met colostrum opgevangen kan worden. Krijg volgende week instructies, ben erg benieuwd of het gaat lukken ik

4 jaar geleden

Ik ga het proberen vanaf week 37, heb zwangerschapsdiabetes. Ook krijg ik een zakje melk van mijn nicht die pasgeleden bevallen is! Deze neem ik mee naar het ziekenhuis just in case, dan krijgt hij niet als eerste voeding kunstmelk. Zou ik ook niet verschrikkelijk vinden hoor maar zou toch liever willen dat hij als eerste melk borstmelk krijgt!

4 jaar geleden

Vanaf 37 weken wil ik ook starten met antenataal kolven, dit heeft te maken met dat ik een borstverkleining heb gehad en ik niet weet of alles weer aangesloten is. Om de borstvoeding op gang te krijgen en er achter te komen of ik uberhaupt borstvoeding kan geven dus antenataal kolven.

4 jaar geleden

Ik ga ook alvast handmatig kolven. Omdat ik geen kunstvoeding bij wil geven. Ik heb het al één keertje geprobeerd “stiekem” en meteen al ruim 2 ml 😎 nu wacht ik nog eventjes tot ik wat dichterbij de uitgerekende datum zit ⏳

4 jaar geleden

Hi meiden. Ik ben ook net gestart met met de hand afkolven om te zien of ik een klein voorraadje aan kan leggen, maar het is nu dag drie en ik kom niet verder dan een ‘natte tepel’, om het zo maar te zeggen. Hoe gaat het bij jullie?

4 jaar geleden

Reactie op Adriana Lena

Hi meiden. Ik ben ook net gestart met met de hand afkolven om te zien of ik ...
Precies hetzelfde. Ik doe nu 3x per week 10 minuutjes per kant met de handkolf, maar er komt niet meer uit dan een druppeltje. Ik zie het maar als het 'harden van de tepel', ik weet nog dat het bij m'n eerste wat gevoelig was de eerste dagen, nu zijn m'n tepels dalijk misschien wel wat gewend ofzo

4 jaar geleden

Mag je met een handkolf kolven ja? Ik heb die laatst gebruikt, gewoon om eens te kijken. Had maar heel kort gedaan en zat in de hals van de kolf best wel wat melk. Dus ben er snel mee gestopt. (Maximaal een minuut gedaan)

4 jaar geleden

Reactie op LindaK86

Mag je met een handkolf kolven ja? Ik heb die laatst gebruikt, gewoon om ee ...
Ja die gebruik ik wel, want met de hand kolven lukt niet omdat ik heel veel kramp in m'n vingers en handen heb

4 jaar geleden

Reactie op LindaK86

Mag je met een handkolf kolven ja? Ik heb die laatst gebruikt, gewoon om ee ...
Het maakt op deze termijn niet meer uit als daardoor de bevalling op gang komt, ben nu 38 weken dus ze mag komen

4 jaar geleden

Heb je ook gelijk in. Ik ben 39+2. Heb eraan zitten denken om het ook te proberen. Wellicht toch eens een poging doen vandaag

4 jaar geleden

Reactie op Adriana Lena

Hi meiden. Ik ben ook net gestart met met de hand afkolven om te zien of ik ...
Ik ben een paar dagen geleden ook begonnen. Tis niet erg ‘ inspirerend’ maar gaat wel 😂. Ik kolf tweemaal daags met de hand. Heb nu 4 spuitjes van circa 9 ml in de diepvries liggen. De andere keren was het ongeveer de helft en vond ik het te weinig om te bewaren. Ik had verwacht dat de productie wel wat zou oplopen maar dat zie ik nauwelijks. Verder krijg je gevoelige tepels (maar ja idd moet ze er toch aan gaan wennen) en merk ik ook aan mijn borsten dat er vaker een wat drukkend gevoel optreed. Enerzijds heb ik het idee: wat veel moeite voor zo weinig en anderzijds voelt het toch heel fijn om de situatie te optimaliseren voor mijn kleintje als dat nu al kan. ☺️ Ps de reden dat ik dit doe is dat mijn eerste kindje heel klein was bij bevalling

4 jaar geleden

Oh wauw dames. Heb net gekolft. 5 minuten per borst. Heb gewoon 3,5 ml!

4 jaar geleden

Reactie op LindaK86

Oh wauw dames. Heb net gekolft. 5 minuten per borst. Heb gewoon 3,5 ml!
Oh netjes! Met de hand gedaan of met een kolf? Hoe vaak heb je al gekolfd? Of was dit de eerste keer

4 jaar geleden

Met de handkolf. Dit was 1e keer.

4 jaar geleden

Ik kolf 1x per dag maar vaak wel lang, gewoon tijdens het tv kijken. Begonnen met 37 weken (nu ben ik bijna 39 weken). Eerst kreeg ik er maar 2,5 ml uit per keer maar inmiddels wel 10 ml! Trots op mijn kleine voorraadje!

4 jaar geleden

Reactie op etos

Ik kolf 1x per dag maar vaak wel lang, gewoon tijdens het tv kijken. Begonn ...
Met de hand of met een kolfapparaat?

4 jaar geleden

Reactie op Adriana Lena

Met de hand of met een kolfapparaat?
Met de hand! Als je colostrum met een kolf gaat kolven heb je kans dat het grotendeels in de kolf blijft hangen, het is namelijk erg plakkerig en doorgaans is het niet veel. Ik kolf het op een schoon lepeltje en zuig het dan op met een spuitje. https://borstvoedingwebshop.nl/5-ml-bewaarspuitje-met-dop.html