Wij zijn gister begonnen met zindelijkheidstraining bij mijn zoontje (2 jaar en 2 maanden). Dat houdt in dat we z’n luier uitlaten en hem in z’n blote billen laten lopen. Een potje in de woonkamer, een brilverkleiner op de wc. Sticker kaart op tafel en bij elke rake plas of poepbeurt een sticker plakken. We houden in ons achterhoofd dat ongelukjes erbij horen.
Nu vraag ik me eigenlijk af of we er wel goed aan doen om nu al te starten en ik twijfel of hij er eigenlijk wel aan toe is. Tot nu toe zijn er 5 stickers geplakt. Alleen dit zijn allemaal toevalstreffers, hij gebruikt het potje namelijk als stoel aan de salontafel. Geen enkele is bewust. Hij staat rustig naast het potje om vervolgens op de grond te plassen. Een paar keer heeft hij gezegd ‘plassen’ en rent naar de wc om vervolgens niks te doen. Gister heeft hij paar keer geschreeuwd om luier en uiteindelijk hebben we deze maar om gedaan.
Wat denken jullie? Snapt hij het nog niet en is er dus nog niet klaar voor? Is het wijs om te stoppen met de zindelijkheidstraining en verder gewoon zo veel mogelijk in z’n blootje te laten lopen met het mooie weer en gewoon regelmatig op het potje of de wc te zetten in de hoop dat het kwartje gaat vallen om daarna de sticker training weer op te pakken?