26 Reacties

2 maanden geleden

Al vamaf 13/14 maanden: - Wasgoed in de wasmand doen - Luier in de luier emmer en 'doortrekken' - Een speeltje halen en aangeven vanuit de andere kant van de ruimte - Iets meenemen (soms laat hij het toch vallen maar gaat steeds beter) - Naar je stoel gaan voor het eten - Schoenen aandoen, dan pakt hij zijn schoenen en gaat op de deurmat zitten maar blijft nog niet zitten zodat je ze daadwerkelijk aan kan doen hahha - Op je billen zitten (ipv staan) op de bank bijvoorbeeld - La of kastje dichtdoen als we er iets uitgehaald hebben

2 maanden geleden

Reactie op Bosdieren

Al vamaf 13/14 maanden: - Wasgoed in de wasmand doen - Luier in de luier em ...
Niet allemaal kon hij ze al zo vroeg hoor maar is toen wel allemaal gaan ontwikkelen. Hij is nu 15 maanden

2 maanden geleden

Reactie op Bosdieren

Al vamaf 13/14 maanden: - Wasgoed in de wasmand doen - Luier in de luier em ...
Dan begrijpt je kindje al veel zeg! Benieuwd wat andere ouders zeggen nog :) dank voor het delen.

2 maanden geleden

Onze zoon vind het heel leuk om te helpen in het huishouden en betrek hem dan ook bij veel activiteiten: - was in de wasmand doen - eigen luier in luierzak - deuren dicht doen - samen planten water geven -boekjes opruimen op de plank -kopjes aangeven uit de vaatwasser - vaatwasblokje in de vaat doen

2 maanden geleden

Onze dochter is 15 maanden en kan al een tijdje oa: - Schoenen en jas brengen als ik zeg dat we naar buiten gaan - Met was helpen - Luier weggooien - Spullen terugleggen als zij zin erin heeft - Bij vaatwasser helpen - Eieren kloppen/mengen - Zich wassen en met crème smeren - Product in de winkel vasthouden - Sleutels vasthouden en geven op verzoek - Deuren/la’s sluiten en spullen daarin/daaruit - Met doekje haar spullen afvegen/ tafel etc - Afval weggooien in prullenbak - Laken glad strijken met handje bij bed opmaken etc Tot veel neemt zij eigenlijk zelf initiatief en we betrekken haar dan ook waar zij zin in heeft en laten zien wat ze hoort te doen, ook in de keuken etc. Soms weigert zij volkomen wat terug te leggen Maar zij haalt altijd schoenen en jas en gooit vieze luiers weg. Zij begrijpt ook dat vieze kleren naar de was gaan maar soms heeft zij geen zin en rent met vies rompertje dan maar wat rond 😂 Maar zij kan van alles uitvoeren als zij maar dit net wil doen haha en soms trekt zij haar eigen plan, hoort ook erbij 🤷🏼‍♀️

2 maanden geleden

Eigenlijk bijna alle korte, simpele opdrachten die vaker voorkomen begrijpt hij wel. Net zoals de voorbeelden hieronder genoemd. Vind het sinds een aantal weken een opvallende ontwikkeling in ieder geval dat hij steeds meer patronen/volgordes snapt en er ook naar kan handelen!

2 maanden geleden

Helpen met tafel dekken, bordje op tafel zetten bijv. Of haar beker uit dr kast halen en naar de koelkast lopen voor melk. Of een cracker naar der grote zus brengen. Ze weet precies welke telefoon of sleutelbos van wie is. Dus ze brengt dat allemaal uit zichzelf naar de juiste persoon als die het achterlaat 🤣 En de rest is ook wel genoemd 😄

2 maanden geleden

kwa taal en communicatie ontwikkeling merk ik bij onze zoon van 16 maanden duidelijk vertraging. Hij had wel lasg geboortegewicht en iets vroeger geboren. wieheeft hier ervaring mee?

2 maanden geleden

Reactie op Andsero22

kwa taal en communicatie ontwikkeling merk ik bij onze zoon van 16 maande ...
Mijn dochter had een groeivertraging tijdens de zwangerschap maar was uiteindelijk wel met een redelijk geboortegewicht geboren met 3.464 kg. Ze is motorisch niet echt een ster (11 maanden zelfstandig zitten, loopt nu nog steeds niet, rollen 9 maanden). Taalgebruik gaat wel ok: woorden zoals bal,mama papa, auto, zitten, flesje, auto, kikker, opa, vogel, slak , dierengeluiden, tafel, mee, stoel. Het is niet dat ze dat continu uit zichzelf zegt, maar wel als ik plaatjes aanwijs uit boekjes dat ze dat kan benoemen. Merk je wel dat je zoon dingen begrijpt? Zoals pak de bal? Of als je zegt kom je mee, dat hij dan reageert daarop? Of dingen zoals ‘ga zitten’ dat hij dan zit, of ga staan dat hij dan gaat staan? Vraag je ook wel eens of hij papa kan aanwijzen als je vraagt ‘waar is papa Bijvoorbeeld? Dit vind ik een fijne link: https://www.depraatmaatgroep.nl/uploads/documents/de-ontwikkeling-van-taal.pdf

2 maanden geleden

Reactie op ZorgzameSprankel774811

Mijn dochter had een groeivertraging tijdens de zwangerschap maar was uitei ...
Ik vind het taalgebruik wel meer dan ok. Heel netjes zelfs! Goed van haar☺️

2 maanden geleden

Jeetje wat een knapperds allemaal! Mijn zoontje kan nog niet los lopen dus daarmee vallen al veel dingen die genoemd worden af. Hij begrijpt dingen volgens mij wel, maar is soms ook liever lui dan moe. Ik roep hem bijv om naar z’n eetstoel te komen en als hij zin heeft komt hij rap aangekropen maar soms gaat hij halverwege met z’n armen om hoog zitten dat hij getild wil worden. Met enige aansporing komt hij dan wel alsnog aangekropen maar soms ook lekker niet 😅

2 maanden geleden

Wauw als ik dit zo lees heeft mijn zoon (31 mei) een zware achterstand 😂😂 Hij zegt mama en papa (nog niet eens tegen de juiste) en geeft speeltjes aan en doet speeltjes in een bak (niet eens in opdracht van) en thats it 🤭

2 maanden geleden

Enne.. meer dan mama, papa en klanken zegt hij nog niet. Maar volgens mij ontwikkelt hij zich wel gewoon prima, hoor iig geen zorgen oid op CB of de opvang over hoe hij het doet.

2 maanden geleden

Reactie op Sharralanda

Wauw als ik dit zo lees heeft mijn zoon (31 mei) een zware achterstand 😂😂 ...
Mijn zoontje is van 17 mei, die zit op hetzelfde niveau als jouw kindje.

2 maanden geleden

-Tanden poetsen -Met een kam z'n haartjes proberen borstelen -Naar zijn eetstoel gaan wanneer het etenstijd is - Deuren open en toe doen - Kasten open en toe doen - Bakjes leegmaken en weer vullen -Zijn tafeltje schoonvegen - Door z'n boekjes bladeren en wijzen - Speelgoed in mijn hand geven

2 maanden geleden

Reactie op Nly

Jeetje wat een knapperds allemaal! Mijn zoontje kan nog niet los lopen dus ...
Ja dat heb ik dus ook met mijn dochter! Ben benieuwd hoe het zal zijn als ze lopen :)

2 maanden geleden

Reactie op Sharralanda

Wauw als ik dit zo lees heeft mijn zoon (31 mei) een zware achterstand 😂😂 ...
Neeeejoh ben je gek. Het verschil in ontwikkeling kan echt enorm uiteenlopen op deze leeftijd!!

2 maanden geleden

Ze doet het al even maar weet niet precies hoe lang, iig van 20 mei: - doe maar dicht (kastje, la, prullenbak) - gooi maar in de prullenbak - zitten op de billen - ga maar liggen/ slapen - ga maar naar... (je stoeltje, boven, buiten, de bank, enz) - pak maar...(van alles, ze begrijpt veel) - doe maar ( aaien, daarin, deur dicht) - neem maar mee - geef maar hier (bij vaatwasser of als ze iets in haar handen heeft wat niet de bedoeling is) - kom we gaan je luier doen. Gaat ze naar de bank, klimt erop en gaat op haar rug liggen. Hele verademing met de strijd van hiervoor 😂 - ze reageert ook goed op ja/nee vragen, dan knikt of schudt ze haar hoofd waarbij ze het ook echt zo bedoeld. Of wil je eten of drinken, knikt loopt ze naar de keuken. Of wil je slapen, knikken en loopt ze naar de deur. Wil je naar buiten, wil je lopen, wil je in de kinderwagen, enz. Ze weet precies wat ze wil iig 😆 Maar zelf woordjes zeggen nog minimaal. Of iig niet herkenbaar voor ons. Ze is verder veel vlotter dan onze oudste, en die was gewoon prima gemiddeld 🤷‍♀️

2 maanden geleden

Reactie op Bosdieren

Neeeejoh ben je gek. Het verschil in ontwikkeling kan echt enorm uiteenlope ...
Maak me er ook totaal niet druk om 😉

2 maanden geleden

Het wisselt hier een beetje waar ze naar luistert. Ze begrijpt veel, maar kiest er vaak voor om niet te luisteren. Van de week vroeg ik wel aan haar voordat ik dr naar bed bracht of ze me een kusje wilde geven, meer voor de gein, maar ze deed het gewoon! En papa daarna ook. Echt super schattig 🥰 Kusje was wel gewoon met dr mond open tegen de mijne maar soit 🤣