6 Reacties
3 maanden geleden
Ik kan je helaas niet vertellen wat het is. Mijn zoontje heeft heel vaak koorts gehad. Het gaat de afgelopen maand best goed maar daarvoor 2x per maand gemiddeld sinds hij naar de opvang gaat.
De hoogte van zijn temperatuur zegt niks over hoe ernstig het is. Het kan dus een "gewoon" virus zijn waar hij last van heeft.
Mijn dokter heeft ook eens antibiotica voorgeschreven en helaas hielp het dan ook niks maar kreeg mijn zoontje wel een reactie op de antibiotica. Ik wil je niet bang praten maar medicijnen voorschrijven zonder te weten waarvoor ben ik niet zo fan van. Wist je dat je bloedonderzoek kunt vragen van de huisarts. Dan kunnen ze ontstekingswaarden controleren zodat je zeker weet dat je het niet voor niks geeft.
Voor de rest kan koorts boven de 41 graden gevaarlijk zijn en wordt aangeraden om nog een keer langs de huisarts te gaan als de koorts niet na 5 dagen is gezakt.
3 maanden geleden
AB zonder de oorzaak is niet altijd de juiste oplossing. Laat bloed prikken? Dan kunnen ze zo zien of het viraal of bacterieel is, en dus of de AB zin zal hebben. Soms krijgen ze nml een reactie op de AB en ben je verder van huis. Zorg ook dat je kleintje niet te warm is aangekleed, goed drinkt en geef extra water en/of -ijsjes (raketjes bijv, hier zitten eventueel ook wat extra suikers in). Verder is drinken met dit weer echt 100% belangrijker dan eten. Koorts kan komen doordat je kleintje iets heeft opgelopen, maar zou ook heel goed kunnen dat hij bijv. meer tandjes/kiezen krijgt. Ik weet hoe je je voelt, en de zorgen/paniek is zeker gegrond, probeer je echter te realiseren dat deze kleintjes zo vatbaar zijn en echt alles kunnen oppikken. Mocht het je echt dwars blijven zitten kan je altijd de HAP bellen in de avond uren en op je strepen gaan staan. Verder zou ik sowieso hen bellen als de koorts een aantal dagen aan blijft houden, of boven de 40° uitkomt.. Advies van het ZH is net even wat uitgebreider en wellicht eerder aan te nemen, dan van de HA/het CB. Ik wens je kleintje beterschap en voor jou alle liefs en vooral rust 🙏🏽
3 maanden geleden
Bij ons hield de koorts vorige week 4 dagen aan en toen kwamen er wat lichte vlekjes op de romp (1 dag). Bleek dus de 6e ziekte te zijn. Temperatuur schommelde tussen de 37.5 en 39.8. Ik zou weer contact opnemen als het langer dan 5 dagen duurt of als het hoger is dan 40 graden is.
Water geven en kleine beetjes eten wat wil, bijv knijpfruit.
3 maanden geleden
Lastig hé, konden ze het maar vertellen. Mijn beide dochters (tweeling) onlangs los van elkaar paar dagen hoge koorts en toen kwam er een kies door.
3 maanden geleden
Hier is mijn zoon 2,5 week ziek geweest waarvan de laatste week temperaturen van 39-40.5 graden zelfs 2u na een zetpil.
Ik gaf nurofen, hielp echt beter. Huisarts raadde dat wel af omdat het niet goed is voor de nieren. Maar het hielp beter dus deed ik het wel.
Uiteindelijk is één oor gaan lopen terwijl de huisarts zijn oren maar ietsje rood vond een aantal dagen ervoor. Toch oorontsteking.
Het begon met griep/corona achtige klachten (mijn man en ik ook ziek), daarna kiezen, toen dus toch oorontsteking en nu weer kiezen.
Houd je kindje zo koel mogelijk zodat hij zijn warmte kwijt kan. Hoeveel zetpillen geef je? Ik mocht er elke 4 uur een geven van 240 mg i.p.v. elke 8 uur wat in de bijsluiter staat.
Mijn huisarts wilde ook antibiotica geven maar dit wilde ik niet. Je hebt geen idee of het een virale of bacteriële infectie is en als het viraal is heeft antibiotica geen zin.
Wat andere al zeggen, houd het na 5 dagen nog aan of wordt het hoger dan 42 graden, terug naar de huisarts en om bloedonderzoek vragen.
3 maanden geleden
Hoi hoi, onze kleine had in juni 4 dagen dag en nacht tussen 39,5 - 40 graden. Advies bij mij was na 5 dagen aanhouden naar de HA. Na 4 dagen hoge koorts was het ineens weg; 2 dagen vlekjes en bleek de 6e ziekte.
Baby’s kunnen hoge koorts hebben omdat ze nog niet goed in staat zijn hun temperatuur te verlagen zoals volwassenen dat beter kunnen. En er zijn veel kinderziektes en virussen die dat kunnen veroorzaken de koorts. Ik zou je niet te erge zorgen maken. Koorts is uiteindelijk een goed teken omdat het lichaam aan het werk is iets weg te werken. En als het langer dan 5 dagen aan houdt of je moeder instinct vertelt je dat het niet goed zit; zeker eerder weer aan de bel trekken. Veel beterschap en sterkte ♥️