4 Reacties

2 maanden geleden

Wij hebben drie kinderen en zijn er enorm blij mee. Wel met een klein leeftijdsverschil, dus we hadden drie kinderen toen de oudste 3,5 jaar was. Dat was enorm aanpoten, maar nu plukken we de vruchten ervan omdat ze fijn samenspelen en in dezelfde ‘belevingswereld’ zitten waardoor specifieke gezinsactiviteiten voor alle drie leuk is. In die zin pleit ik voor een klein leeftijdsverschil. Maar.. ik snap mensen die voor meer leeftijdsverschil kiezen en/of bij twee houden ook. Het is namelijk heel druk (met name geweest) met drie kinderen. Ik kwam vaak (en af en toe nog steeds) handen tekort en dat was niet altijd fijn. Voordeel van een groter leeftijdsverschil is dat de oudere kinderen het bewuster mee maken. Ik hoor overigens vaak dat mensen zeggen dat je er een ‘derde even bij doet’. Die mening deel ik overigens niet. Een derde heeft niet minder luiers, is ook niet minder ziek en er is geen reden om aan te nemen dat die derde minder huilt etc. Neemt niet weg dat ik het niet anders zou willen 🥰 ik zou zelfs voor een vierde willen gaan (maar dat vindt mijn man een minder goed plan).

2 maanden geleden

Ik zit ook met die twijfel. Mijn oudste kindje is 2,5 en de jongste 5 maanden. Ik ben al wat ouder dus denk al na over de keuze voor een derde, maar heb ook beslist met mijn man dat we die keuze parkeren tot de jongste 2,5 is. Eerst even kijken hoe het gaat met beide kids en of er nog wat tijd voor onszelf overblijft 🫣

2 maanden geleden

Ik denk wel eens na over een derde. Heb een kindje van 3 (over een paar maanden 4) en 2,5. Mijn kinderwens is wel minder sterk dan bij de eerste twee. Nadelen: verhuizen en die eerste jaren vond ik bij beide kinderen heel pittig, dus kijk daar toch wel tegenop.

2 maanden geleden

Ik las trouwens dat ouders van drie kinderen de meeste stress ervaren. "Ouders van drie kinderen ervaren de meeste stress, zo blijkt uit onderzoek. Een mogelijke verklaring is dat zodra er drie kinderen zijn, de ouders als minderheid voelen; er zijn bijvoorbeeld te weinig handen om alles tegelijk te doen. Interessant is dat ouders met vier of meer kinderen minder stress rapporteren dan ouders met drie kinderen." Ik zou het zelf denk ik ook fijner vinden als beide al naar de basisschool gaan (meer rust doordeweeks) en ze zijn dan ook iets zelfstandiger met aankleden en zindelijk.