9 Reacties

2 jaar geleden
Kans is aanwezig, maar wel klein dat ze wegtrekken voor de bevalling. De druk op het rectum zal niet veel afnemen tijdens de zwangerschap en alleen groter worden bij de bevalling.
De tip van mijn verloskundige was om pas na de bevalling te beginnen met curanol (ook al kan het in de zwangerschap geen kwaad). Mits je er geen last van hebt.
Het is wel handig dat de verloskundige het weet. Die kan je wel wat tips geven. Het kan namelijk zijn dan er een aambei springt, dat is niet erg maar je kan erg schrikken van het bloed bij de ontlasting.
Normaal gesproken gaan aanbieden vanzelf weg, het kan zijn dat ze wel blijven zitten dan kan je dit met de huisarts bespreken.

2 jaar geleden
Bij m’n vorige zwangerschap zijn de aambeien door gebruik van curanol echt weggetrokken voor de bevalling nog.
Nu heb ik er weer last van, maar ik merk dat ze nu niet weg gaat trekken ondanks de curanol. Het houdt het wel onder controle dus ik blijf het wel gebruiken (zonder worden ze echt groter en pijnlijk zelfs).
Vk informeren is echt niet zo nodig, tenzij je een vraag hebt voor ze. Maar anders doen ze echt niks met die info (als het geen extreme aambeien zijn).

2 jaar geleden
Hier ook last van, curanol helpt bij mij niet. Sinds vd week ook een getromboseerde, zeer pijnlijke erbij. Verloskundige gaf alleen neusspray als tip, van de huisarts zalf gekregen tegen de pijn en dat helpt een beetje. Barrièrecreme van drs. Leenarts schijnt bij velen ook te helpen.
Hier dus volop aan de vezels en heeel veel water drinken. En dan nog weinig resultaat helaas.
Vorige zwangerschap ook last van gehad maar toen geen zeer pijnlijke. En toen hielp er ook niks bij mij. Na de bevalling er nog iets bij gekregen maar was er daarna heel snel vanaf gelukkig.

2 jaar geleden
Ik had al een tijdje last van fissuren die bloedden door harde ontlasting. Vond ik ook erg vervelend en vervolgens kreeg ik er ook een aambei bij. Ik heb toen de barrière crème van dr. Leenarts en vochtig toiletpapier in huis gehaald en ben consequent een stuk of 4 á 5 gedroogde pruimen per dag gaan eten. Ontlasting is nu weer normaal en de aambei is weg, ook geen last meer van bloedingen. Dus het kan zeker wel hoor.

2 jaar geleden
Ik heb ze al sinds minstens 30 wkn. Zijn even weggeweest door de curanol, nu helaas weer in volle glorie terug... verloskundige zegt dat het komt door de druk van de baby op het gebied down under, dus dat de kans is dat het steeds terug komt zolang je zwanger bent. Dus uitzitten tot de bevalling, dan flink aan de slag met die curanol... ik heb me wel voorgenomen om als het niet redelijk snel weggaat na de bevalling snel naar de huisarts te gaan, want ben er zo ongelooflijk klaar mee